הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מיסוי ירוק: המס על הפחם יעלה מ-2019


צו המעלה את המיסוי על פחם מ-46 ₪ ל- 142 ₪ לטון, אושר הבוקר על ידי וועדת הכספים של הכנסת, אך מתנה את כניסתו לתוקף בהבטחה שלא יוביל להעלאת תעריפי החשמל לאזרחים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-03-2018



פחם שחור שצולם בעדשת מאקרו, מאת: Lirons1234 - נוצר על ידי מעלה היצירה - ויקיפדיה

ועדת הכספים אישרה הבוקר (א') צו המעלה את המס על הפחם מ- 46 ₪ לטון כיום ל- 142 ₪ לטון. הצו הינו חלק ממהלך כולל של 'מיסוי ירוק', שנועד לעודד את המעבר משימוש בדלקים ובמקורות ליצירת אנרגיה מזהמים לגז טבעי ולדלקים מזהמים פחות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

יש לציין, כי על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, משק החשמל בישראל הוא התורם המרכזי לזיהום אוויר משרפת דלקים, כאשר תחנות הכח הפחמיות בישראל אחראיות לכ-80% מסך זיהום אוויר ממשק החשמל.

לפני כשנתיים נכנסו לתוקפן הוראות חדשות לצמצום זיהום האוויר מתחנות חברת החשמל, במסגרתן מותקנים בהדרגה סולקנים ביחידות הכוח הפחמיות.

נוכח החשש שהעלאת המס על הפחם תוביל לייקור תעריפי החשמל לאזרחים, דרשו חברי ועדת הכספים לעכב את כניסת הצו לתוקף, עד לקבלת התחייבות מצד משרד האוצר על-כך שחברת החשמל תשופה בגין התייקרות הפחם.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגישו בקשה להצבעה חוזרת שמעכבת לעת עתה, את כניסת הצו לתוקף.

ח"כ אמסלם סיכם עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי בימים הקרובים יקיימו התייעצויות בעניין ובמידת הצורך הוועדה תתכנס מחדש על-מנת לשנות את תחילת הצו, הן מבחינת מועד כניסתו לתוקף החל מינואר 2019 במקום פברואר 2018 והן מבחינת החלתו על השנים 2019 ו-2020 בלבד ולא מ-2018 ואילך, כפי שמבקש האוצר.

עם פתיחת ישיבת הוועדה בבוקר, ביקש יו"ר הקואליציה ח"כ אמסלם, מיו"ר הוועדה גפני, שלא לקיים את הדיון על הרפורמה הכוללת של 'מיסוי ירוק' ולדון בנושא העלאת המיסוי על הפחם בלבד. "מדובר בנושא מורכב מאוד עם המון השלכות וזה דורש דיון מקצועי ומסודר ולא יתכן לאשר את זה בפזיזות, במקביל לתקציב ולחוק ההסדרים. יש פה השפעה על אלפי משקי בית, נהגי מוניות ואחרים. חייבים לראות את התמונה המלאה ולשקול את כל השיקולים לפני שנאשר את זה. אנחנו כולנו בעד עידוד המעבר לגז טבעי אבל חייבים לראות שהמשק ערוך לכך קודם שהרפורמה תאושר". אמר אמסלם.

כל חברי הוועדה הביעו תמיכה בדרישה לדחות את הדיון ברפורמה של המיסוי הירוק ובכלל זה בבקשתו של יו"ר הקואליציה. רכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי רוזנטל: "יש פה שינויים דרמטיים ואסור לקבל החלטה פזיזה עם השלכות מרחיקות לכת, רגע לפני נפילת הממשלה".

מנגד, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, אמר שיש השלכות פיסקאליות לדחיית אישור הצווים העוסקים במיסוי ירוק, שבמסגרתם אמור להיות מאושר ביטול מנגנון ההישבון על הסולר לנהגי מוניות וכד'. "הימנעות מאישור הצווים כעת ובכלל זה, אי ביטול מנגנון ההישבון על הסולר, משמעותם היא אי העלאת הכנסות המדינה בכחצי מיליארד ₪ ב- 2020 וב- 2021 והדבר יוביל בהכרח להגדלת הקיצוצים הרוחביים שאנחנו מביאים לממשלה כבר עכשיו. דחיית אישור הצווים תעכב גם את הכנת התשתיות למעבר המשק לשימוש בגז טבעי, פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי, הקמת תחנות דלק מותאמות וכד'. אם לא תאשרו את הצווים נאלץ לשקף את זה בקיצוצים הרוחביים שנביא עכשיו לממשלה. אנחנו חייבים לאזן את ההכנסות וההוצאות כבר בתקציב 2019 לגבי תקציבי 2020 עד 2022".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר לאנשי האוצר: "היות שיו"ר הקואליציה וחברי כנסת נוספים מבקשים לקיים דיון מעמיק בנושא, ומכיוון שצווי המיסוי הקיימים בתוקף עד אמצע חודש מאי, לא נאשר את הצווים כעת והוועדה תתכנס במיוחד כדי לדון בהם באופן יסודי".

צו אחר שכן נדון היום כאמור בוועדה, היה הצו על העלאת המיסוי על הפחם. סגנית ראש אגף התקציבים לענייני תשתיות, עדי חכמון, הסבירה את הצו: " מבקשים להעלות את הבלו על הפחם. העלות הסביבתית האמיתית של הפחם היא 216 ₪ לטון. כעת בצו אנחנו מבקשים להעלות את המיסוי מ- 46 ₪ לטון ל- 142 ₪ לטון ולהחיל את זה מפברואר 2018".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "העלאת המיסוי על הפחם תוביל לעליית יוקר המחייה בגלל ייקור החשמל לצרכנים. העלאת המיסוי גם על הפחם וגם על הפטקוק מעבר לתרומה שתהיה בכל לעליית יוקר המחייה תוביל גם להשתלטות הטורקים בתחומיי ייצור שונים, כמו למשל על ייצור המלט".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "היה פה סמנכ"ל חברת החשמל וגורמים אחרים שאמרו שזה ייקר את תעריף החשמל ואתם התחייבתם שתעשו פעולות שמחיר החשמל לא יעלה. ההשפעה של העלאת המיסוי על הפחם על החשמל היא ייקור של 2% עד 4%. אז אנחנו רוצים לעשות צעד שייקל על הציבור, שהצו יחול מ- 2019 ושהאוצר יישפה את חברת החשמל בגין העלאת המיסוי על הפחם. אם תהיה התייקרות של למעלה מאחוז במחיר החשמל בגלל הצו הזה, האוצר יצטרך לתת לזה פתרון כבר בצו. יש להתחייב לפתרון כבר עכשיו. אני דורש התחייבות בנושא הזה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "המשתמש היחידי בפחם זו חברת החשמל והממשלה יכולה לומר לחברה כמה לייצר בגז וכמה בפחם, אך חייבים לתחזק את היכולת הפחמית כי בשנה שעברה ראינו כשיש תקלה בתמר מה קורה. ברור שזה מזהם יותר וכו', אך למסות את זה היא לא למסות את הפחם אלא את אזרחי ישראל. לפני שיש אלטרנטיבות למאגר תמר ולצינור וכד' זה חסר אחריות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "בסוף נייקר כבר עכשיו את תעריף החשמל בעוד שההטבות לציבור שאמורות לצאת אל הפועל עם אישור התקציב, לא ייצאו אל הפועל כי בסוף התקציב לא יאושר ונלך לבחירות ואז זה כבר חסר היגיון, כי זה יהיה רק הטלת גזירות ללא כל הטבות או הקלות לציבור בצד זה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "אין לזה כל קשר לזיהום. שר האוצר אמר לי שהוא לא אוהב להעלות מיסים, אך בפועל, הוא מעלה מיסים. אם עלים את הבלו על הפחם מעלים את יוקר המחייה. שר האוצר מעלה את יוקר המחייה בזה שייעלה את מחיר החשמל".

לבסוף העלה יו"ר הוועדה גפני את הצו להצבעה, תוך הודעה מראש שחברי הוועדה יגישו רביזיה על-מנת לאפשר בחינה של הכנסת שינויים לצו, כגון דחיית התחילה לתחילת 2019, החלתו למשך שנה אחת בלבד ב- 2019 וכד'. הוועדה אישרה את הצו כפי שהוא ויו"ר הקואליציה, ח"כ אמסלם וח"כ סמוטריץ' הגישו רביזיה. לאור זאת, הצו טרם נכנס לתוקף והדיון המחודש בו צפוי למחר (ב') או לאחד מהימים הקרובים.