הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: ביטוח גידולי החוחובה בישראל


ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום גידולי החוחובה והינה יצרנית שמן החוחובה הגדולה בעולם עם נתח שוק של 40%. התכנית החדשה של הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, נועדה לתת למגדלי החוחובה מענה ביטוחי, לקראת הגידול הצפוי בהיקף שטחי הצמח בארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2018



מטע חוחובה בישראל, צילום: קנט - החברה לביטוח נזקי טבע בחקלאות

ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום גידולי החוחובה. כך עולה מנתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. היקף שטחי גידול בארץ מוערך בכ-20,000 דונם וישראל היא יצרנית שמן החוחובה הגדולה בעולם עם נתח שוק של 40%.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

להערכת המומחים בתחום, ישנו צפי כי בשנים הקרובות יורחבו שטחי הגידול בארץ וישראל תגדיל את נתח השוק לכ-70% מהצריכה העולמית.

החוחובה (Simmondsia chinensis) הינו שיח מדברי, המגודל בישראל בעיקר בנגב. מזרעי הצמח מפיקים את "שמן החוחובה" המיועד לתעשיית הקוסמטיקה העולמית. השמן ניתן לזיקוק משום שהוא חסר ריח וצבע ועמיד לחימצון, במצב זה הוא משמש לרוב כחומר לחות בקרמים או שמן נושא לבישום. שיחי החוחובה נחלקים ל'זכריים' ו'נקביים' כאשר ההאבקה נעשית על ידי הרוח. מטע חוחובה נחשב לבוגר ומניב יבול מלא החל מהשנה החמישית, וכיום ישנם בארץ כ- 11,000 דונם של גידולי חוחובה בוגרים.

לאור הגידול המתמשך בהיקף גידולי הצמח, ועל מנת לתת מענה ביטוחי עדכני לצרכים המשתנים של החקלאים בארץ, קנט נכנסת לראשונה לתחום ביטוח גידול החוחובה ומציעה מספר רמות של ביטוח. תוכנית הביטוח פותחה לאחר לימוד מעמיק של צרכי המגדלים ונועדה לתת מענה ביטוחי מקיף לדרישות המגדלים.

גידולי החוחובה יבוטחו במסגרת ביטוח מורחב בענף פירות ורכישת הביטוח תספק למגדלים רשת ביטחון דינאמית שתסייע במזעור היקף הנזקים הכלכליים העשויים להיגרם עקב שינויי מזג אוויר קיצוניים בלתי צפויים. חשיבותו של הביטוח החדשני, שייתן מענה כולל ומקיף כנגד ביטוח נזקי טבע ואסונות טבע, גדולה עוד יותר לאור העובדה כי לגידול החוחובה אין ביטוח בסיסי.

במסגרת ביטוח נזקי הטבע לגידולי החוחובה, הביטוח מכסה אובדן יבול המתבטא בכך שכתוצאה מאחד הסיכונים המבוטחים: ברד, קרה, סערה, חום, גשם או שלג תימנע היכולת לאסוף את הזרעים או להפיק מהם שמן..

ביטוח אסונות הטבע למטעים מניבים יעניק כיסוי ביטוחי לנזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע וכן נזקי מזיקים ומחלות לפרי, שפגיעתם הינה בהיקף אזורי, הגורמים לנזק כמותי ליבול. הביטוח מכסה גם אסונות טבע לעצים, כמפורט בחוזה הביטוח. רכישת ביטוח אסונות טבע למטעים מניבים מותנית ברכישת ביטוח נזקי טבע. כמו כן, ניתן לרכוש ביטוח אסונות טבע למטעים שאינם מניבים עדיין (מנטיעת 2016 ו/או 2017). רכישת הביטוחים תעשה ישירות בקנט.