הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל מיפוי איכות האוויר באזור התעשייה אלון תבור


בעקבות חששות שעלו בקרב תושבים במזרח עמק יזרעאל, החלה המועצה האזורית במיפוי איכות האוויר באזור התעשייה אלון תבור וסביבתו. במקביל, פועלת המועצה לכתיבת נוהל חדש לקליטת מפעלים חדשים באזור התעשייה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-02-2018



אזור התעשייה אלון תבור, צילום: דוברות מועצה אזורית עמק יזרעאל

פרויקט ראשון מסוגו למיפוי איכות האוויר באזור התעשייה אלון תבור החל החודש, זאת בעקבות חששות שהועלו ע''י תושבי מזרח עמק יזרעאל לזיהום אוויר בסביבת המפעל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

את המיפוי מבצעת חברת הייעוץ DHV, מהחברות המובילות בארץ בתחום הסביבה ואיכות האוויר. במסגרת הפרויקט, נערך מיפוי של כלל המפעלים באזור התעשייה אלון תבור ובסביבתו, שוקללו נתוני תחנות הניטור בסביבה והנתונים מדיגומי הארובות שמבצע המשרד, ויכן ייערכו דיגומים עצמאים להשלמת פערי מידע.

כלל הנתונים ישוקללו במודלים מתקדמים ע"י מומחי DHV, על מנת לתת תמונת מצב מהימנה ככל האפשר של איכות האוויר ביישובים הסובבים. בסיום העבודה יוגש למועצה דו"ח שיציג את המצב הקיים, יציע פעולות לשיפורו במידת הצורך, וכן נהלים לעבודה שוטפת בעתיד.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל , אייל בצר: "בעקבות חששות שעלו בקרב תושבים במזרח העמק, המועצה שמה לה למטרה להפחית את החששות, ובעיקר להפחית את הסיכונים, אם ישנם כאלה. תערך בדיקה מקצועית ומקיפה והממצאים יידונו בכובד ראש". במקביל, בימים אלה, החברה הכלכלית של המועצה, פועלת לכתיבת נוהל חדש לקליטת מפעלים חדשים באזור התעשייה בדגש על פרמטרים של איכות הסביבה והאוויר.

בחודש שעבר הודיעו שרי האוצר והכלכלה, כי פארק התעשייה אלון תבור יורחב ב- 200 דונם. על פי התכנית 81 דונם ישמשו כשטחים למפעלי תעשייה, ושמונה דונם מיועדים לשטחי מסחר ושירותים, 40 דונם לשטחים ציבוריים, 45 לכבישים  ו -17 דונם ליער

במהלך מפגש שהתקיים בחודש שעבר במועצה,  בהשתתפות נציגי המשרד להגנת הסביבה ותושבי האזור, הוצגו נתונים וסקירה אודות זיהום האוויר ומידת התחלואה בנפת יזרעאל - מיוקנעם ועד עמק המעיינות, תוך מתן דגש לאזור עפולה ואלון-תבור. בהמשך, הוצגה פעילות המועצה בתחום.

נציגי המשרד להגנת הסביבה שנכחו בדיון, בראשות דורית זיס, מנהלת המחוז, הציגו את מדיניות המשרד ואת הפעילות בתחום. לאחר ששחר אורן, מנכ"ל החברה הכלכלית ואברהם ברקן, מנהל אזורי התעשייה הציגו נתונים על אכלוס אזור התעשייה, נערך סיכום ונקבעו נושאים מעשיים להמשך טיפול. המשרד להגנת הסביבה עדכן  כי מפעלי אלון תבור, עומדים ב דרישות התקן כפי שנבדק על ידי המשרד. בישיבה הובהר, כי זיהום אוויר מוגדר רק במקרה של חריגה מהתקן וכל עוד אין חריגה מהתקן , אכן מדובר בפליטות אך לא בזיהום אוויר . הוסבר ההבדל בין הניטור של היתרי הפליטה למפעלים ,לעומת הדיגום המצרפי הסביבתי שהוא בעל המשקל המשמעותי בהשפעה על איכות האוויר של האזור והתושבים .

עוד עדכנה מנהלת המחוז כי מצב פליטות המזהמים מאלון תבור יפחת באופן משמעותי ברגע שכלל המפעלים יחוברו לתשתית הגז באזור התעשייה. המועצה האזורית עמק יזרעאל, בוחנת בשלב זה כיצד ניתן לזרז את החיבור לגז. נערכה סקירה של תחנות הניטור בדברת, עין דור וגבעת המורה ולאחר לחצים של המועצה, הובטח לנו כי בכוונת המשרד להגנת הסביבה להציב תחנה נוספת באזור.