הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתניהו עצר את רפורמת הקנאביס; החקלאים יעתרו לבג''ץ


חקלאים ומשקיעים מהארץ ומהעולם שהשקיעו מיליונים על בסיס התחייבות ממשלת ישראל, נמצאים במצב של חוסר ודאות והשקעותיהם עלולות לרדת לטמיון. עו''ד חגית ויינשטוק שמייצגת את החקלאים: ''איננו מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים לאור התנהלות זו. כבר בימים הקרובים אנחנו מתכוונים להגיש עתירה לבג''ץ''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-02-2018



Cannabis sativa, צלום:CC BY-SA 3.0, מתוךויקימדיה

חקלאים ישראלים המחזיקים ברישיון לגידול קנאביס רפואי ליצוא, וכמו כן משקיעים בחברות בורסאיות שמעוניינות להיכנס לתחום, נדהמו לשמוע על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לעכב את היתר יצוא הקנאביס הרפואי, בכדי לבחון את המהלך שוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה משאירה את החקלאים שכבר החלו להיערך לגידול ויצוא קנאביס, באי ודאות. הם עשו זאת מתוך הנחה כי השוק יפתח לייצוא תוך מספר חודשים. 70 מהם כבר התאגדו לעתירה לבג"ץ נגד העיכוב, באמצעות עו"ד חגית ויינשטוק.

ראש הממשלה הודיע כי הוא מעוניין להמתין עם הרפורמה עד שיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, יבחן את הכדאיות שלה למשק, ואת הטענות של השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שהעלה בישיבה סגורה את סכנת הזליגה של הקנאביס הרפואי לשוק השחור בישראל.

יש לציין כי כדאיותה הכלכלית של הרפורמה כבר נבדקה עוד לפני אישורה בוועדה בין-משרדית של משרדי האוצר והבריאות. בתום עבודה של חודשים ארוכים הגישה הועדה את הדו"ח שבו היא ממליצה על יצוא קנאביס למטרות רפואיות, וכי הייצוא צפוי להכניס לישראל עד 4 מיליארד שקלים בשנה.

עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד ויינשטוק זהבי, המייצגת חקלאים ומשקיעים מהארץ ומהעולם: ''ראש ממשלת ישראל וויתר היום על 4 מיליארד שקלים בשנה שיכלו להיטיב עם אזרחי ישראל, עם מאבק הנכים, העומס בבתי החולים ועם מצוקת החקלאים. השרים העסוקים בהפחדת ראש הממשלה בכך שרחובות מדינת ישראל יוצפו בקנאביס כתוצאה מזליגה, מנותקים מהמציאות שבה אנו חיים וכבר היום עשרות אלפי אנשים מעשנים וצורכים קנאביס באין מפריע. מדינות העולם מאמצות מדיניות של לגליזציה מוחלטת, ואף מדינת ישראל (והמשרד לביטחון פנים) אימצה את מדיניות "אי ההפללה". הפחד "מזליגה" הוא פחד מהעתיד הבלתי נמנע''.

ויינשטוק הוסיפה כי ''חקלאים ומשקיעים מהארץ ומהעולם שהשקיעו מיליונים על בסיס התחייבות ממשלת ישראל, נמצאים במצב שבו כל השקעתם יורדת לטמיון. ''איננו מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים לאור התנהלות זו וכבר בימים הקרובים אנחנו מתכוונים להגיש עתירה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל . לא ניתן לעצור את ייצוא הקנאביס, הסכר כבר נפרץ והגיע הזמן שממשלת ישראל תתעורר".

בחדשות 2 דווח אתמול, כי כבר בתחילת הדיון שכינס נתניהו עם שרי האוצר, ביטחון פנים, החקלאות והבריאות, עוד בטרם העלו הנציגים את הטענות בעד ונגד, ''ציין נתניהו שטראמפ שוחח עמו בנושא והזכיר את גישתו הכללית נגד לגליציה של קנאביס. נתניהו הבהיר בפני השרים כי לא כדאי לישראל להיות החלוצה בהקשר הזה, שכן מלבד קנדה אין אף מדינה בעולם שמייצאת את הסם''.

בעקבות החלטת נתניהו, קוראים בתנועת כפרי האיחוד החקלאי לממשלה לשקול את צעדיה מחדש: ''על הממשלה להימנע מכל עיכוב נוסף ולטפל בהקדם בפתרון היצוא שבלעדיו אין טעם לפתח את הענף''.

בתנועת האיחוד החקלאי מזכירים כי כל משרדי הממשלה, למעט המשרד לביטחון פנים, תומכים ברפורמה ועל בסיס מסקנות הועדה הבין-משרדית והאישורים שחילק משרד הבריאות הוקמו מאות מיזמים של חברות, אזרחים וישובים כפריים שכבר נערכו והשקיעו ממון רב.

''לישראל יש את הידע והטכנולוגיה שיכולים לפרנס מאות משפחות ולהביא מטבע זר למדינה ביצוא של תחום ידע שכרגע לישראל יש בו יתרון תחרותי. עיכוב הרפורמה מטעמים שוליים, פוגע בפוטנציאל ייצוא בסכומים של מיליארדים''.

לדברי עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, העובדה המביכה היא כשראש הממשלה ושריו נוסעים ברחבי העולם הם מתפארים בחקלאות הישראלית שכיום כמעט ואינה נהנית מסיוע כלכלי וזאת בשונה מהמדינות המפותחות.

בתנועת האיחוד החקלאי מנהלים בשבועות האחרונים מגעים עם שרי הממשלה על מנת לקדם את ההחלטה בנושא, וקוראים לממשלה להימנע מכל עיכוב נוסף. התליית עתידו של ענף ששווה מליארדים רבים לכלכלה בסוגית האכיפה והתמהמהות הממשלה אינה רצינית. יש לטפל בהקדם בפתרון היצוא ולמנוע פגיעה נוספת בישובים הכפריים שהשקיעו משאבים רבים ובגורמים אחרים שהשקיעו ממון רב שכן לא ירחק היום וחלון ההזדמנויות שי לישראל בתחום זה יסגר.