הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סגן שר הבריאות ליצמן: הכרייה בשדה בריר מזיקה והורגת


דיון סוער התקיים אתמול בוועדת הכלכלה, בעקבות המלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תכנית המכרה בשדה בריר; יו''ר הוועדה כבל: ''נגייס את כל הכנסת לעצור את הכרייה בשדה בריר עד שלא נדע בוודאות שאין סיכון בריאותי''. ליצמן: ''לא מעניין אותי ביזנס אני אעשה את הבלגן הכי גדול''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2018



מישור רותם, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תכנית כריית הפוספטים בשדה בריר, התכנסה אתמול  (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת לישיבה דחופה ביוזמת היו''ר חה"כ איתן כבל, כדי לדון בהשלכות הבריאות על בריאות תושבי האזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

היו"ר כבל ציין כי הוועדה קיימה כבר מספר ישיבות בנושא, ולאחר הדיון הקודם הוסכם יחד עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שכיהן אז כשר, לבצע תסקיר בריאותי ולא לקדם את התוכנית עד שיושלם.

יש לציין, כי בעבר פורסמה חוות דעת של מומחה בינלאומי, בה נקבע שכריית הפוספטים תגרום לעלייה בשיעור התחלואה והתמותה באזור. בהתבסס על חוות הדעת, המליץ משרד הבריאות לשקול את ביטול התוכנית או להטיל עליה מגבלות. חרף התנגדות המשרד, המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לממשלה לאשר אותה.

"הכרייה בשדה בריר מזיקה והורגת" אמר ליצמן בדיון, והוסיף כי הסכים לבצע תסקיר בזמנו. אולם כעת, לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה העבירה החלטה בניגוד לאותו סיכום, הוא אינו מוכן לשום תסקיר ושום התקדמות אחרת עד שהחלטת המועצה לא תבוטל. "השרה הקודמת עשתה תסקיר שמצא שזיהום האוויר הוא פי 6 מהתקן, איך אפשר לעבור על זה לסדר היום? אותי לא מעניין כסף וביזנס אני אעשה את הבלגן הכי גדול. אני פונה לוועדה שתקבל החלטה שלא עושים כלום עד שלא מבטלים את החלטת המועצה הארצית, ורק אח"כ נדבר על תסקיר".

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, אמר כי אמנם יש לו מחלוקות עם סגן השר ליצמן על דברים אחרים, אבל בנושא זה הם תמימי דעים. ח"כ סעיד אלחרומי: ''לא מדובר רק בנזק לבדואים באזור אלא גם לערד. יש חלופות אחרות באזור, הן רק עולות יותר כסף. כל תושבי הנגב יעמדו יחד נגד התוכנית ויקיימו הפגנת ענק ביום חמישי בשעה 16:00 בכניסה לערד''. סגן השר ליצמן הודיע כי גם הוא יגיע להפגנה.

ח"כ מיקי רוזנטל הוסיף: "כמובן שהבריאות הכי חשובה, אבל גם תעסוקה בנגב זה דבר חשוב ואסור לזלזל בזה. צריך לנקוט בעקרון הזהירות המונעת, ואם יש ספק שזה מסכן את חיי התושבים המכרה לא צריך להיות שם". הוא הוסיף כי לא נכון לאשר כרייה כיום כשהמחיר בשפל, אלא להמתין עד שהמחיר בעולם יעלה.

נציג המשרד להגנת הסביבה, שחר סולר, אמר כי המשרד לא מתנגד שיהיה תסקיר השפעה על הבריאות, אבל זה לא מבוצע במשך שנים. סגן השר ליצמן הגיב שאל: "מי אשם בזה? אולי זה נגד השר שלך או המשרד שלך?". סולר הגיב ואמר כי המועצה הארצית ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה תסקיר השפעה על הסביבה, וביקשה שיעשה בהתייעצות משרד הבריאות וזה מבוצע. כל כך הגיב ליצמר: "יש דוח של פרופ' סאמט ואתה מצפצף עליו".

ח"כ יעל גרמן, לשעברה שרת הבריאות: "ב-8 השנים האחרונות אני וליצמן אוחזים באותה דעה בעניין הזה. הכרייה לא רק תזיק לבריאות אלא גם לכלכלה, לתיירות ולסביבה ותהרוס את היישובים הבדואים ותאלץ לעשות להם טרנספר. הנזק מהכרייה הוא 450 מיליון שקל". ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי הדבר גובל בחשדות לשחיתות. ח"כ דב חנין הוסיף כי המכרה לא מייצר תעסוקה וצריך לקחת בחשבון את מקומות העבודה שילכו לאיבוד אם ערד תהפוך לעיר מכרות. "יהיו הרבה דפים שחורים בספר שייכתב על הפרשה, לצד שני אנשים שיבלטו לטובה - יעקב ליצמן ויעל גרמן", אמר.

נציג משרד האנרגיה, יוסי וירצבורגר, אמר כי כדי לעשות תסקיר צריך שיהיה אתר ואם אין אתר אי אפשר לעשות תסקיר. לדבריו, אם ההחלטה תבוטל לא יהיה תסקיר. נציגת מינהל התכנון, נועה נאור, אמרה כי המועצה הארצית היא שקיבלה את ההחלטה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא העיר כי מינהל התכנון הוא שהגיש למועצה את התוכנית. נאור הוסיפה: כדי שהתוכנית תתקדם צריך תסקיר השפעה על הסביבה, כולל היבטים בריאותיים שיבחנו בתיאום עם משרד הבריאות. סגן השר ליצמן טען כי הדברים לא נכונים.

סמנכ"ל כי"ל, רני לובנשטיין: ''בריאות העובדים והתושבים חשובים לחברה, והיא תעמוד בכל הנחייה שתינתן והכרייה תעמוד בכל תנאי חוק אוויר נקי. אם יוכח שיש בעיה בריאותית לא נבצע כרייה".

נציג עובדי רותם אמפרט, אהרון דנציגר המתגורר בערד, סיפר כי העובדים עוברים בדיקות תקופתיות של רופאה תעסוקתית, שאמרה בעצמה שאין סכנה בריאותית במכרה. מנגד טענו נציגים אחרים כי כיום יושבים שבעה על מותו של עובד אחר במפעל מסרטן.

בתום הדיון הסוער הודיע היו"ר כבל כי צריך להסיר כל עננה ולקיים הליך בדיקה שקוף ונטול פניות. "אגייס את כל הכנסת וכל עוד לא יוכח אחרת לא נאפשר לתהליך הזה לצאת לדרך", אמר היו"ר כבל. סגן השר ליצמן קרא לכל הנוכחים להשתתף בהפגנה ביום חמישי.