הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הזיתים: הפחתת המכס לייבוא שמן זית תישאר בכיסי היבואנים


חקלאים ויצרני שמן זית ישראלי קובלים על כך כי עשרות מותגים בינוניים וקטנים יאבדו כל סיכוי להתחרות בייבואנים הגדולים. ''בנוסף למובילי השוק, זכו בפרס המפוקפק גם שלוש הרשתות הגדולות שביחד יקבלו הטבות בכ-3.5 מיליון ₪. אין ספק שהפחתת המכס לא תגיע לצרכן אלא תישאר בכיסי היבואנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-02-2018



שמן זית ישראלי עם תו האיכות, צילום: באדיבות ענף הזית

מגדלי הזיתים בישראל תוקפים את החלטת משרד הכלכלה והתעשייהשפורסמה לאחרונה, בדבר שיטת חלוקת מכסות ליבואני שמן הזית לשנת 2018.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ועדת המכסות החליטה לחלק את מכסות היבוא בשתי הקצאות נפרדות: הראשונה, בינואר 2018 מתייחסת להקצאות של כ-350 טון ממכסת היבוא מירדן ועוד 225 טון ממכסת היבוא מהאיחוד האירופי וההקצאה השנייה באפריל 2018, במסגרתה תחלק הועדה את יתרת ההקצאה לשנת 2018 (2325 טון) על בסיס נתוני נתחי שוק ברבעון הראשון של 2018, בהתבסס על מדד נילסן, כאשר השחקנים המובילים מבחינת תפיסת נתחי שוק ברבעון הראשון של 2018, יקבלו את ההקצאות הגדולות ביותר.

חקלאים ומגדלים רבים בענף הזית הביעו תרעומת בעקבות ההחלטה וטוענים כי "ההסכם לייבוא שמן זית ללא מכס, שנחתם בין משרד החקלאות למשרד הכלכלה, במטרה להוריד את מחיר שמן הזית לצרכן, נוצל למתן הטבות של 13 מיליון שקלים, כאשר הזוכים הגדולים הם מובילי השוק יד מרדכי שטראוס, זיתא ויסוצקי ושמן תעשיות ואין ספק שהפחתת המכס לא תגיע לצרכן אלא תישאר בכיסי היבואנים. עשרות מותגים בינוניים וקטנים יאבדו כל סיכוי להתחרות בענקים, מה שגם ככה על גבול הבלתי אפשרי. בנוסף למובילי השוק זכו בפרס המפוקפק גם 3 הרשתות הגדולות. שביחד יקבלו הטבות בכ-3.5 מיליון שח, מתוך העוגה".

"החקלאים כרגיל, ימשיכו להיות מנוצלים, ויישארו עם מלאים של שמן זית איכותי, בזמן שענקי המזון מייבאים כ-2.3 מיליון ליטר במחיר מוזל ובאיכות לא ברורה'' אומרים מגדלי הזיתים. ''ההחלטה של ועדת המכסות במשרד הכלכלה, מעוררת תמיהות רבות. החלטה ששוב נותנת לשולטים בשוק המזון כוח, וכסף על חשבון היצרנים הקטנים והחקלאים''.

מענף הזית נמסר: ''אנו תומכים בחקלאים וביצרני שמן הזית המקומיים. חלק ממכירות שמן הזית בישראל אינו מבוצע ברשתות השיווק ולכן מדד החלוקה המבוסס על מדד נילסן יפגע ביצרנים הקטנים והבינוניים''.

אחד המגדלים מסר: "שוק שמן הזית הישראלי, הוא שוק שבו מתחרים מעל ל-100 מותגים, שרובם קטנים ובינוניים, הנשענים על השמן הישראלי האיכותי. המותגים הגדולים, בניסיון מתמיד לשפר את רווחיותם, מפעילים לחצים ומצליחים לזכות במכסות פטורות מכס לייבוא שמן זית. שנה אחר שנה נשחק מעמדם של החקלאים בענף ושל המותגים הנאמנים לשמן הישראלי, עובדה שהביאה לעקירות של מאות אלפי עצים בשנים האחרונות. האדמה, העצים, המסורת, כלכלת המשקים הקטנים, האיכות, הסמל, הציונות - אלו ועוד אינם מצליחים לעמוד אל מול הכוח וההשפעה של המושכים בחוטים".

ראשי ענף הזית בישראל: קנו שמן זית ישראל עם תו האיכות

בתוך כך, ראשי ענף הזית, המובילים מהלכים חדשניים בתחום שמן הזית הישראלי, הנחשב מהאיכותיים והטובים בעולם, יוצאים בימים אלה בקמפיין נרחב להחדרת תו האיכות המופיע על בקבוקי שמן הזית. ראשי הענף מדגישים כי תו האיכות’ לצד שיפור התקן הישראלי לשמן זית, מחדדים את העובדה כי מדובר בשמן זית איכותי ומקורי שנבדק ואושר ושאינו נכלל בין הזיופים הרבים המנסים להגיע לשולחנם של הצרכנים בישראל.

ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים: "מומלץ לציבור הצרכנים בישראל להקפיד לרכוש שמן זית ישראלי עם תו האיכות לא רק מטעמי איכות ובריאות אלא גם כחלק מסולידריות ומהקמפיין לעודד את החקלאים בישראל ולתמוך ביצרני שמן הזית הישראלים ובתעשייה הסובלת מאיומים קשים מצד היבואנים. ניסיון העבר מלמד אותנו כי המרוויחים מהורדת המכסים הם היבואנים ורשתות המזון ולא הצרכנים".

לדברי ד"ר עדי נעלי: "לקראת פסח, וגם כעת, ניתן לרכוש שמן זית ישראלי עם תו האיכות במחירים תחרותיים לכל שמן מיובא". לדבריו: "ההקלות האחרונות במכס, שניתנו על ידי שר הכלכלה, לייבוא שמן זית פטור ממכס, לא יובילו להוזלה משמעותית ולא יקבלו ביטוי בכיסם של הצרכנים אלא ישרתו אך ורק את היבואנים ויגדילו את הונם. אין שום צורך לייבא שמן זית לישראל מאחר ויש שמן זית ישראלי ומדובר בתוצרת ישראלית העולה באיכותה על פני השמנים המיובאים. ולכל מי שחושש שהכמויות שמן הזית בארץ לא יספיקו לקראת פסח, הרי שמדובר בטענה משוללת יסוד של היבואנים ולכן אין צורך שקהל הלקוחות בארץ יסתפק בתחליפים מיובאים מחו"ל".

עוד הוסיף ד"ר נעלי: "שמן הזית הישראלי עם תו האיכות מבוקר וחיוני בכל בית לקראת פסח חג חרותנו. על הצרכנים בישראל לא להתפתות לתחליפים מחו"ל ועליהם לתת אמון בחקלאים, במגדלים ובתוצרת הישראלית הטובה ביותר לכלל הצרכנים, לרבות קהל שומרי המסורת".