הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: האם נורות לד יגבירו את פוריות הגפן ?


גפנים מגיבים טוב לאור יום, שמשפר את איכותם של הענבים וכמותם. אלא שהזמירה המבוצעת בכרמים, שמטרתה להעניק להם תוספת של אור, מחלישה את הצמח באופן משמעותי. במו''פ ערבה תיכונה בוחנים בימים אלו שימוש בתאורת לד שתספק להם את כמות האור המיטבית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2018


תאורת
תאורת לד בחממות הערבה, צילום: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

מחקר חדשני שנמצא בעיצומו במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, ינסה לשפר את איכות וכמות יבול הענבים בחממות, באמצעות שימוש בנורות לד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בערבה התיכונה מגדלים מזה 20 שנה ענבים למאכל בחממות. המגדלים נוהגים לזמור את הגפנים פעמיים בעונה, וזאת על מנת לאפשר כניסה של יותר אור, שמטיב עם איכות וכמות הענבים, אלא שהזמירה הכפולה מחלישה באופן משמעותי את הגפנים.

במסגרת המחקר, נבחן בחממות שימוש בתאורת 'לד' בשורות הגפנים, במטרה לספק להם שעות אור רבות במיוחד. באמצעות סיוע מלאכותי זה, מקווים במו''פ כי החקלאים יוכלו 'להסתפק בזמירה אחת בלבד.

תאורת הלד מאפשרת שימוש בטכנולוגיה חסכונית באנרגיה וכן שליטה בסוג האור (נושא נוסף שיבחן) - תאורה לבנה, צהובה, כחולה וכד'. החוקרים משערים, כי תאורת ה'לד' עשויה לספק את המענה, כך שהגפן יגיב בצורה טובה לתוספת האור ויניב יבול רב ואיכותי באופן משמעותי.


צילום: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

"אנחנו בוחנים וחוקרים את הנושא על מנת להתאים את מיקום תאורת ה'לד' במקום ובמרחק האופטימאלי מהגפן, כך שתסייע באופן מקסימאלי" אומרים במו"פ. במחקר זה משתתפים חוקרים רבים וכן מגדלי ענבים בערבה תיכונה.

את הניסוי והמחקר בתאורת ה'לד' בחממות גידול הענבים תוכלו לראות במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל יום פתוח ערבה שתתקיים בט"ו בשבט בתאריכים 31.1-1.2.2018 במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת 'יאיר' שבמושב בחצבה.

בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם יציגו כ-250 חברות מובילות את החידושים האחרונים בתחומי החקלאות ותחומים משיקים.. כמו כן, חוקרי המו"פ יפתחו את שערי החממות למבקרים שיוכלו ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית, ולהתרשם מהפלא החקלאי בערבה. בחממות התצוגה תוכלו לראות זני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד. הכניסה חינם!