הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הבולענים בים המלח: אושר תקציב מיוחד להצלת היישובים באזור


התקציב בגובה של כ-450 מיליון שקלים, מיועד להצלת הקיבוצים עין גדי ומצפה שלם שנפגעו מתופעת הבולענים, והוא יופנה לטיפול בתשתיות, חקלאות, תיירות, בינוי ועוד. יוזם התכנית חה''כ איתן ברושי: ''חשוב להזכיר שהתכנית לא תפתור את הבעיה, אלא תאפשר את המשך קיומם של היישובים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2018



אזור עין גדי, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

במסגרת דיוני התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2019 שהתקיימו בסוף השבוע האחרון, אישרה הממשלה תקציב בגובה של כ-450 מיליון שקלים, המיועד לתכנית לאומית להצלת הקיבוצים עין גדי ומצפה שלם שנפגעו מתופעת הבולענים בים המלח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התכנית, שהוכנה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, היא פרי יוזמתו של ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), המקדם אותה כבר למעלה משנתיים במליאת הכנסת, במסגרת הועדות השונות ובאמצעות פניות למשרד ראש הממשלה וגיוס תמיכת נשיא המדינה בנושא.

בשנים האחרונות נפערו מעל 6500 בולענים באזור היישובים בים המלח והתופעה מאיימת על עצם קיומם באזור. בין היתר נגרמו נזקים עצומים לתשתיות תיירות, חקלאות ולמקורות התעסוקה. התקציב שאושר יוקצה לטיפול בבעיות שנוצרו בתשתיות התחבורה, התיירות, החקלאות ומשק המים, בינוי, פיתוח מקומות תעסוקה וקידום של המחקר בתחום ההתמודדות עם תופעת הבולענים.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף: "תופעת הבולענים אינה גזירת גורל אלא תוצאת החלטות ממשלות ישראל לדורותיהן ואנו שמחים ומברכים על ההחלטה לקחת אחריות ולהתמודד עם השלכותיה של התופעה. מדובר בהחלטה היסטורית ומבורכת, על אף קיומם של פערים בתחום מקורות התעסוקה החיוניים להתיישבות באזור. נותר רק לראות כיצד היא תיושם, ובכוונתנו לעקוב מקרוב אחר קצב יישומה. אנו מודים מקרב לב לכלל העוסקים במלאכה, לחברי הכנסת איתן ברושי, יעל פארן ודודי אמסלם על העידוד והדחיפה, ולראש הממשלה וצוות הוועדה על לקיחת האחריות ועל המאמצים לגיבוש המתווה שעל אף הפערים מהווה בשורה להתיישבות ולמתיישבים".

ראש המועצה האזורית מגילות, אריה כהן: "אישור התקציב והתמיכה לאזור מצביע בראש ובראשונה על ההכרה בחשיבותה של ההתיישבות בים המלח ומעניקה רוח גבית להמשך הצמיחה, הקליטה ביישובים וההתפתחות התיירותית של אזור צפון ים המלח כיעד משמעותי שיש לקדם. מדובר בהחלטה היסטורית. נותר רק לראות כיצד תמומש. אנו מודים לכלל העוסקים במלאכה, חברי הכנסת ואנשי משרד ראש הממשלה ונמשיך לעקוב ולבחון כיצד תמומש ההחלטה".

רותי ליאור, יו"ר קיבוץ עין גדי, מסרה גם היא את תודתה לח"כ ברושי ואמרה כי מעבר להיותו חבר כנסת הוא "גם חבר אמיתי שלנו". ליאור הוסיפה גם כי ברושי הוא "עבורי ועבור כל הקיבוץ דוגמה נהדרת לפעיל פוליטי שעושה את עבודתו בנאמנות וללא לאות".

ח"כ איתן ברושי: "הצלת ההתיישבות בעוטף ים המלח היא מטרה בעלת חשיבות לאומית, ואני שמח שהממשלה סוף סוף הכירה בכך. זו היא בשורה היסטורית לקיבוץ מצפה שלם ולקיבוץ עין גדי, שחגג השבוע יום הולדת 62. חשוב להזכיר שהתכנית לא תפתור את בעיית הבולענים, אבל תאפשר את המשך קיומם של היישובים באזור בעל חשיבות לאומית".