הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה החליטה: רפורמת הלולים מחוץ לחוק ההסדרים


הצעה לרפורמה בתעשיית הביצים לבניית לולי ענק בהם תוחזקנה התרנגולות בכלובים צפופים, נותרה מחוץ לחוק ההסדרים. ארגוני בעלי החיים: ''מברכים על ההחלטה. לא ניתן להעביר במחטף קומבינה הגוזרת את דינן של 9.5 מיליון תרנגולות למאסר עולם בצינוק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-01-2018



תרנגולת בכלוב, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים'

הממשלה דחתה הצעה לרפורמה בתעשיית הביצים, שנועדה להעניק 340 מיליון ₪ ללולנים לצורך בניית לולי ענק בהם תוחזקנה אלפי ועשרות אלפי תרנגולות בכלובים צפופים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרפורמה, שנכללה בטיוטת חוק ההסדרים בה דנה הממשלה ביום חמישי (11.1), נותרה מחוץ להצעת חוק ההסדרים שאישרה הממשלה. עמותות 'אנונימוס לזכויות בעלי חיים' ו'תנו לחיות לחיות' נאבקו נגד הכוונה להעביר את הרפורמה, שהייתה מנציחה לטענתן את ההתעללות בתרנגולות, ומעבירה כספי ציבור לכלובים שאינם עומדים בחוק צער בעלי חיים.

רפורמה דומה שניסה משרד החקלאות לקדם לפני קרוב לעשור, נחסמה על ידי בג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה על ידי עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים, וזאת מכיוון שמשרד החקלאות לא התקין תקנות על פי חוק צער בעלי-חיים הקובעות את תנאי החזקת התרנגולות. לאחר החלטת בג"ץ, ניסה משרד החקלאות להעביר בוועדת החינוך של הכנסת תקנות המכשירות את הכלובים, אולם חברי הכנסת התנגדו לתקנות שהוצעו, בהיותן קובעות תנאים אכזריים.

עו"ד יוסי וולפסון, עמותת תנו לחיות לחיות: "אנו מברכים על החלטת הממשלה להוציא את הרפורמה בתעשיית הביצים מחוק ההסדרים ולאפשר דיון ציבורי אמיתי בה, במקום להעביר אותה במהלך מהיר ומעורר שאלות. בעולם ישנה מגמה ברורה של מעבר ללולים ללא כלובים, ואין שום סיבה שישראל תדשדש מאחור. אנו מצפים לדיון רציני ומהותי על גורל התרנגולות, ונחושים לפעול לכך ששום תרנגולת לא תיכלא בכלוב".

עו"ד שירה הרצנו, עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים: "מעודד שהממשלה שמעה את קולו של הציבור והבינה שלא ניתן להעביר במחטף קומבינה הגוזרת את דינן של 9.5 מיליון תרנגולות למאסר עולם בצינוק, ללא יכולת לראות אור יום, לפרוש כנף ובטח שלא להתעופף. ישראלים רבים בוחרים להימנע מצריכת ביצים מכיוון שגם ביצים מלולים ללא כלובים מגיעות מתעשייה אלימה שבה גורסים אפרוחים זכרים ומחשמלים תרנגולות למוות, אבל אפילו מי שעדיין אוכל ביצים, מתנגד לכליאת תרנגולות בכלובים האכזריים. כספי המסים שלנו לא צריכים לממן התעללות מיותרת".

רקע

לפני כעשור יזם משרד החקלאות רפורמה בתעשיית הביצים, שמטרתה הייתה הגברת הריכוזיות בתעשיית הביצים ובנייה-מחדש של הלולים הישנים, שכן מרביתם לא עומדים בסטנדרטים בסיסיים של בריאות וסביבה ואין להם רישיון עסק. מבחינת בעלי החיים, משמעות הרפורמה הייתה להנציח את כלובי הסוללה במימון ציבורי. אנונימוס פתחה בקמפיין ציבורי והגישה עתירה לבג"ץ, בה נטען כי יש לקבוע בתקנות תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות מתוקף חוק צער בעלי-חיים, לפני השקעת 350 מיליון ₪ מכספי ציבור בהקמת לולים חדשים, שלטענת אנונימוס, לא עומדים בדרישות החוק.


 
''לאחר שבג"ץ עצר את הרפורמה בהיעדר תקנות (נובמבר 2009), ניסה משרד החקלאות להעביר בכנסת תקנות המכשירות את כלובי הסוללה, אולם הצלחנו לשכנע את הח"כים להתנגד לתקנות שהוצעו, בהיותן קובעות תנאים אכזריים. עם זאת, משרד החקלאות לא תיקן את נוסח טיוטת התקנות, והן לא עברו עד היום''. אומרים בעמותת אנונימוס.

חרף העובדה שלא חל כל שינוי מאז שבג"ץ בלם את הרפורמה בתעשיית הביצים, משרדי החקלאות והאוצר ביקשו לקדם במסגרת חוק ההסדרים רפורמה דומה לרפורמה שנבלמה. במסגרת הרפורמה מתוכנן מעבר הדרגתי ללולי כלובים "מאובזרים": כלובים בתקן מיושן, המקצים שטח של 750 סמ"ר לתרנגולת (מעט יותר מדף נייר, 25x30 ס"מ), הכוללים ציוד מסוים שאמור להקל על סבלן של התרנגולות, אולם בפועל כלובים אלו אינם שונים משמעותית מהכלובים הקיימים כיום. הרפורמה הציעה תמריץ זניח להקמת לולים ללא כלובים המסתכם ב-5 ש"ח לתרנגולת בלבד.

בפעם הקודמת שמשרד החקלאות ניסה להעביר את הרפורמה, קמה זעקה ציבורית נוכח האכזריות הרבה הכרוכה בכליאת התרנגולות בכלובים ולאור המגמה בעולם לעבור ללולים ללא כלובים. כך למשל, שוויץ, אוסטריה, בלגיה, גרמניה, לוקסמבורג ובהוטן אסרו על כל סוגי הכלובים. אחוז התרנגולות בלולים ללא כלובים הוא 98% באוסטריה, 83% בשוודיה, 82% בהולנד, 58% בבריטניה, 55% בדנמרק, 49% ברומניה. בארה"ב מעריכים שעד 2025 רוב תעשיית הביצים יהיה מבוסס על לולים ללא כלובים, בהתאם להתחייבות של שורת תאגידי מזון מובילים להפסיק בהדרגה לשווק ביצי כלובים ומוצריהן, ביניהם וולמארט (הקמעונאית הגדולה בעולם), יוניליוור, ברילה, מקדונלדס, סאבווי, איקאה, סטארבאקס ובורגר קינג.

מצורפות תמונות מהפגנת הארגונים מול ישיבת הממשלה שדנה בחוק ההסדרים ביום חמישי ותמונות תרנגולות בכלובים. קרדיט צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים. ניתן לקבל תמונות נוספות וסרטונים מהמחאה ותיעודי לולים.