הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תקציב משרד החקלאות לשנת 2019 - 1.836 מיליארד שקלים


השנה יקבל המשרד את התקציב הגבוה בתולדותיו. בין ההסכמות שהושגו - מכסת העובדים הזרים תוגדל לכ-29 אלף עובדים, תינתן תוספת תקציבית של 16 מיליון שקלים למאבק בטרור החקלאי ויוקצה תקציב נוסף של 15 מיליון שקלים לקידום המחקר בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-01-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר דיונים ממושכים אל תוך הלילה, אישרה הממשלה הבוקר (ו') פה אחד את תקציב המדינה לשנת 2019. משרד החקלאות יקבל השנה את התקציב הגבוה בתולדותיו - 1.836 מיליארד ₪, לעומת 1.714 בשנה שעברה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ידיים עובדות בחקלאות - במסגרת התקציב הוסכם כי מכסת העבדים הזרים תוגדל למעל 29,000 עובדים ותכלול גם את מכסת הסטודנטים הזרים המשתלמים לחקלאות. כמו כן, סוכם על הגדלת המכסות של העובדים הפלשתינאים ב- 2,000 עובדים נוספים וכן תוספות של 2,000 עובדים עונתיים.

המאבק בטרור החקלאי - שר החקלאות ושר האוצר הגיעו להסכמה לפיה יועברו 16.8 מיליון ₪ לקרן לנזקי טבע (קנ"ט) במסגרת תקציב מיוחד שיינתן, בכפוף לאישור אגף תקציבים, לתוכנית לצמצום הטרור החקלאי בשיתוף גורמי המקצוע הרלוונטיים. התקציב יאפשר לחקלאים לקבל מענה ביטוחי לגניבות חקלאיות לגניבות צאן ובקר, ביטוח להצתות בבתי אריזה וביטוח לגניבת תוצרת חקלאית.

״לאחר מאמצים רבים עם המפקח על הביטוח ונציגי החשב הכללי במשרד האוצר יחד עם קנ״ט ייתן מענה ביטוחי לחקלאים שיבוטחו בפוליסות ייעודיות לגניבות חקלאיות ויקבלו פיצוי הולם תוך מזעור הסיכונים באופן שיאפשר יצירת חקלאות רווחית ויציבה״. אמר שר החקלאות אורי אריאל.

קידום המחקר - בהמשך למדיניות שרי האוצר והחקלאות, יוקצה לקידום המחקר בישראל תקציב ייעודי נוסף של כ- 15 מיליון ₪, לטובת שדרוג וחידוש מעבדות בכל יחידות המשרד. תקציב זה יאפשר העמדת תשתית מקצועית, מדעית וטכנולוגית, שתאפשר להמשיך להוביל במחקר בארץ ובעולם.

קנאביס רפואי, מחקר ופיתוח יישומי, ננו טכנולוגיה, עריכה גנומית - על מנת לשמר את מעמדה של מדינת ישראל כמעצמת מחקר חקלאי יוגדלו המחקרים בתחום הננו-טכנולוגיה ותחום העריכה הגנומית, יוקצה סכום נוסף של כ- 15 מיליון ש"ח מתוכו נכלל גם המשך קידום המחקר בתחום הקנאביס הרפואי בישראל, שהוא מהמתקדמים בעולם ושהוכר לאחרונה כענף חקלאי בישראל. ישראל נערכת לייצוא משמעותי של קנאביס רפואי לכל רחבי העולם לאחר קבלת האישור לכך.

פיתוח ההתיישבות - מתוך רצון לפתח את ההתיישבות במרחב הכפרי בכל הארץ, הוקצתה תוספת תקציבית לרכישת והצבת מבנים יבילים במרחב הכפרי. המבנים יושכרו בשלב בייניים למתיישבים חדשים עד להקמת בית הקבע שלהם.

צער בעלי-חיים - תקציב המשרד התחום לא נפגע ומתוכו יוקצו 15.6 מיליון ש"ח לתחום צער בעלי חיים שיופנה בין היתר לתמיכה ברשויות המקומיות ולשמירה על רווחת בעלי החיים.

לאור ההסכמות שהושגו עם ועד העובדים בשירותים הווטרינריים יופעל מחדש מיקור החוץ של רופאים ווטרינריים לצמצום מחלת הברוצלוזיס בצאן במגזר הבדואי בנגב.

כמו כן, שרי האוצר והחקלאות פעלו לביטול הצעת ההחלטה שנועדה לצמצם את תקציב החטיבה להתיישבות ואת הפרטת המכון הווטרינרי.


שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל: ״ישראל היא מעצמה חקלאית וכך תישאר. אישור התקציב משקף את העובדה שלמדינת ישראל איכפת מהחקלאות. אושרה תוספת לעובדים זרים לחקלאות ותוספת תקציבית למען המאבק בטרור החקלאי, לצד הרחבת הביטחון של החקלאים. לאחר מאמצים רבים עם אגף התקציבים, המפקח על הביטוח ונציגי החשב הכללי במשרד האוצר, משרד המשפטים, ועבודה משותפת עם התאחדות האיכרים, יינתן מענה ביטוחי לחקלאים שיבוטחו בפוליסות ייעודיות לגניבות חקלאיות - גניבות בקר וצאן, ופגיעות בזדון בבתי האריזה, ויקבלו פיצוי הולם תוך מזעור הסיכונים באופן שיאפשר יצירת חקלאות רווחית ויציבה״

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, שהיה שותף אקטיבי ודומיננטי למהלכים רבים אשר אושרו במסגרת תקציב משרד החקלאות, אמר הבוקר: "לאור העובדה שענף החקלאות נמצא בשנתיים האחרונות בסטגנציה, ניתן לראות בתקציב 2019 סנונית ראשונה שתבשר את הדרך לצמיחה והתייעלות בענף החקלאות''.

יחד עם זאת, הוסיף אמיתי, חסרים בתקציב נושאים מהותיים נוספים כגון: חוק עידוד השקעות הון בחקלאות שאמור להיות מנוע צמיחה גדול וחשוב ביותר ונושא הבצורת שבו המדינה חייבת להקצות תקציב מחוץ למשק הסגור במים על מנת לפתח תשתיות ולמנוע נזק נוסף.

''אני רוצה להודות לשרת המשפטים איילת שקד שנרתמה ונרתמת לאורך כל השנה למען החקלאות ותמשיך ללוות אותנו בתיקוני החקיקה למען החקלאים, תודה גם לשר האוצר שיזם את הפתרון לביטוח הפשיעה החקלאית בקנט עוד כשהיה חבר כנסת בשנת 2007 וכעת נרתם לתקצובו ולשר החקלאות שהוביל את התקציב מול האוצר". אמר אמיתי.