הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מהערבה באהבה: לימון ללא גרעינים, מנגו באביב וחידושים נוספים


בשנים האחרונות פועלים בערבה להרחבת והעשרת סל הפירות והירקות, תוך ניצול היתרון היחסי של מזג האוויר באזור. בקרוב ניתן יהיה לראות בשווקים בארץ ובחו''ל מנגו בחודשי האביב, לימון ללא גרעינים, פטל בחורף, והירק שגם בזכותו תוחלת החיים באוקינאווה שביפן היא מהגבוהות בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-01-2018



לימון ללא גרעינים מהערבה, צילום: שלמה עטר

סוחטים לימון לכוס התה או לסלט והגרעינים נופלים פנימה ? חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, יחד עם המגדל שלמה עטר, הצליחו לאקלם במושב חצבה שבערבה זן ייחודי של לימונים ללא גרעינים. בפיתוח לקחה חלק ד"ר עליזה ורדי ז"ל ממכון וולקני.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בלימון מזן איילת, ממשפחת לימוני וילה פרנקה. מבחינת הטעם והמראה החיצוני הוא אינו שונה מהלימון המסורתי, טעמו חמצמץ וצבעו צהוב והוא עשיר בוויטמין C החיוני לחיזוק מערכת החיסון, מהווה נוגד חמצון רב-עוצמה הנלחם ברדיקלים חופשיים ומסייע בשמירה על הלב, כלי הדם, העור והעניים.

שלמה עטר, שמגדל את הזן החדש יחד עם חתנו, מספר: בשנת 2013 התחלנו לגדל לימונים בשטחים נרחבים בחצבה על פני כ- 55 דונם ולאחרונה החלטנו לנסות ולאקלם זן ייחודי שאינו קיים בארץ של לימון ללא גרעינים. העונה זו העונה הראשונה בה אנו קוטפים לימונים איכותיים ללא חרצנים משטח של כ-5 דונם, המספקים כ- 20 טון לימונים איכותיים". רוב היבול מזן הלימונים הייחודי מיועד לייצוא למדינות אירופה.

מנגו בחודשי האביב

חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם דר' יובל כהן חוקר מוולקני, שוקדים על מחקר חדש, שמטרתו להקדים את עונת המנגו באופן משמעותי ולשווק את הפרי כבר באביב.

פרי המנגו הראשון מגיע לשווקים בכל שנה החל מחודש יולי, לעיתים הוא אינו בשל מספיק ורמת המתיקות שלו לא גבוהה במיוחד. במחקר החדש שמתבצע בערבה תיכונה בוחנים דרך חדשה להקדים את העונה תוך ניצול היתרון היחסי של תנאי החום בערבה. על פי התקדמות המחקר, יתכן וכבר באביב הקרוב יוכלו בערבה לקטוף את המנגו המתוק כבר באביב.


צילום: טוף מרום גולן

המנגו נחשב לפרי טרופי הזקוק לחום משמעותי, מסיבה זו הוא גדל בעיקר באזורים כמו הערבה ובסובב כינרת. כיום, עץ המנגו פורח בסביבות פברואר-מרץ וכעת במו"פ ערבה תיכונה וצפונית מנסים להקדים את תהליך הפריחה באמצעות עקה, כך שיפרח כבר בחודש נובמבר. לאחר שלב זה, באמצעות חימום מלאכותי במהלך חודש ינואר, יעניקו לעצים תחושה, כי הקיץ כבר כאן: "באמצעות החימום ניתן להעריך שנצליח להתחיל לשווק מנגו כבר באביב, בחודשים אפריל ומאי, דבר שיעניק יתרון משמעותי לחקלאי הערבה על פני כלל החקלאים בארץ ובעולם" אומרים במו"פ.

המטרה הינה פיתוח פרוטוקול גידול שיאפשר שיווק, חנטה והתפתחות פרי איכותי שתאפשר שיווק פירות מנגו טריים ואיכותיים מחוץ לעונה" ציינה דפנה הררי ממו"פ ערבה תיכונה וצפונית. ''בערבה תנאי החורף נוחים לגידול המנגו שסובל מטמפרטורות נמוכות. בלילה יש פחות שעות קור, מאשר באזורים אחרים ולכן ניתן לראות באזור זה את עיקר הפוטנציאל ליישום מסחרי של השיטה".

המנגו נחשב לאחד מענפי המטע החשובים בארץ, נטוע על כ- 20,000 דונם המניבים יבול של כ- 40,000 טון בשנה. הצפי הוא שהיבול יעלה לכ-60 אלף טון בחמש השנים הקרובות. כמו כן, בערבה תיכונה עושים החקלאים שימוש בתעלות הזנה של טוף מרום גולן, המאפשרות קליטה טובה יותר של ברזל, משפרות את כמות ואיכות היבול בצורה ניכרת. "לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו', במחלקת המו"פ בטוף מרום גולן, בחנו את מצעי הקרקע ואבחנו, כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן נבחן מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק ומאפשר יבול גדול הרבה יותר". אומר אבי מעוז, מחברת טוף מרום.

'פרי החיים' של העידן המודרני

באי אוקינאווה שביפן חיים יותר בני 100 שנה מאשר בכל מקום בעולם- כ20% מכלל האוכלוסייה באי (כמיליון וחצי תושבים) הינם בני 100 ומעלה, לעומת ממוצע של 4.6 אחוזים ביפן, ולכן תוחלת החיים באי הינה תופעה נדירה.

מחקרים שנעשו מגלים, כי הסוד הוא התזונה באי, המאופיינת במזון דל קלוריות, עשיר בירקות, דל בשומן ונטול מזונות מעובדים. אחד המרכיבים המרכזיים במזון באי הינו ה'מומורדיקה'- 'צמח האינסולין' המכונה 'מלון מר', אותו מגדלים בישראל בערבה.


המומורדיקה - צמח האינסולין, צילום: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

הצמח גדל ברחבי העולם באזורים טרופיים ולטיפוחו נדרשים לתנאים מיוחדים. במו"פ ערבה תיכונה וצפונית מציינים, כי ל'מלון המר' המשתייך למשפחת הדלועים, יש היסטוריה ארוכה בשימוש טבעי כנגד סכרת באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית והוא משמש כצמח חשוב לטיפול בחולי סוכרת במזרח הרחוק. הוא מכיל מכיל מספר רכיבים המייצרים חלבון טבעי דמוי אינסולין, אותו הורמון האחראי על החדרת הגלוקוז לתאים. למעשה, צמח ה'מומורדיקה' מחקה במידה מסוימת את פעולת האינסולין הטבעי ועל כן הוא גם עלול לגרום להיפוגליקמיה.

הפרי ירוק ודומה בצורתו למלפפון, עם ההבשלה צבעו הופך כתום-צהוב. הפרי והעלים נאכלים במגוון תבשילים. לחיך המערבי הפרי מר מאוד, אך בשילובו עם תבשילים הוא אינו מר וצריכתו הינה בשל בריאותו.

הצלחת הגידול בלב המדבר, בערבה תיכונה, מהווה פריצת דרך בענף החקלאות בארץ וכבסיס להמשך מחקר חקלאי וביוכימי-רפואי ובניית תשתית מחקרית ליצירת גידול חקלאי נוסף ממשפחת הדלועיים בערבה. בשל האיכות הגבוהה של הגידול, לאחרונה נוצר ביקוש רב למומורדיקה גם בקרב ההודים החיים ברחבי הארץ אליהם מספקים מהערבה כמויות גדולות של הפרי.

לצמח מרכיבים חשובים: חלבון בעל תכונות אנטי וירליות, אינסולין- משפר הזנת בעלי חיים וגדילה, חומרים אנטי אוקסידנטים ואנטי דלקתיים, אנטי בקטריאלי, חומרים התורמים להורדת הכולסטרול והטרי-גליצרידים וכן חומרים אנטי סרטניים.

פטל בשיא חורף

בשורה לחובבי פירות היער והקונדיטורים: בתום מחקר מעמיק, הצליחו לטפח בערבה גידול של פטל מתוק גם בחורף הקר. פטל החורף דומה במראהו לפטל הגדל בחודשי הקיץ, אך טעמו מתוק יותר.

חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, עוסקים בניצול היתרון היחסי של אזור הערבה, על פני אזורים אחרים בארץ וניצול האקלים הייחודי בלב המדבר עם טמפרטורות נוחות במהלך שעות היום ומנות קור מדודות בלילה, תנאים המאפשרים גידול הפרי רק בערבה.


פטל בערבה, צילום: מועצה אזורית ערבה תיכונה

הפטל גדל במצע מנותק של טוף מרום גולן, שמווסת את כמויות המים המגיעות לפרי. המצע פותח במחלקת המו"פ של טוף מרום גולן.

ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אייל בלום: "בשנים האחרונות אנו פועלים להרחבת והעשרת סל הגידולים מתוצרת חקלאי הערבה התיכונה, תוך ניצול היתרון היחסי בערבה. האפשרות לגדל פירות וירקות ייחודיים מחוץ לעונה הסטנדרטית, הינה הישג נוסף של המו"פ ופוטנציאל כלכלי לחקלאי הערבה, היוצר יתרון גדול בשווקי הארץ והעולם".

יוני אוסרוביץ אגרונום חברת טוף מרום גולן מוסיף: "בשנים האחרונות אנו מייצרים מצעי קרקע המותאמים לגידולים ספציפיים ומווסתים את כמויות המים להם זקוק כל גידול, באמצעותם אנו מצליחים לסייע לחקלאים למקסם את איכות הגידול וכמויות היבול".

במו"פ ערבה תיכונה בוחנים בימים אלו זנים נוספים וחדשים של פטל, על מנת להרחיב את מגוון הזנים בישראל. ברחבי העולם קיימים מעל 250 זנים של הפרי שהינו ממשפחת הוורדים, אך בישראל נפוצים כיום זני הפטל השחור, פטל לביד ופטל קדוש.

גידולים אלה ופיתוחים נוספים יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, תחנת 'יאיר' בחצבה בט"ו בשבט בתאריכים 31.1-1.2.2018. בתערוכה יציגו כ- 250 חברות מובילות את החידושים בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם ולטעום מהגידולים החדשים. בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים חוקרי המו"פ את שערי החממות ומאפשרים לקהל המבקרים ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית והפלא החקלאי בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד. הכניסה חינם!