הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרטל מדי המים: עונשי מאסר וקנסות במאות אלפי שקלים


בית המשפט גזר את עונשן של חמש חברות ומנהליהן אשר היו שותפים לקרטל בתחום מדי המים והורשעו בחלוקת שוק ותיאומי מכרזים, מה שהוביל לעלייה של 20% במחירי המים. לנאשמים נקצבו עונשי מאסר שבין חודש ל-4.5 חודשים וכן קנסות כספיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, עודד שחם, גזר השבוע את דינן של חמש חברות ומנהליהן שהורשעו בתיאומי מכרזים בשוק מדי המים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהכרעת הדין מיום 30 אפריל 2017 בית המשפט הרשיע את חברות מדי המים ומנהליהן בשורה ארוכה של תיאומים (חלוקת שוק ותיאומי מכרזים) וזאת בעקבות חקירה של רשות ההגבלים העסקיים שהחלה בשנת 2009.

החברות ומנהליהן הורשעו בכך שבין השנים 2004 ל-2009 תיאמו כ-20 מכרזים שונים שנערכו על ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים. המכרזים שתואמו היו מכרזים לרכישה, שיפוץ והסבה של מדי מים. כתב האישום פרס יריעה רחבה של תיאומים וכלל רשימה ארוכה של אישומים בגין פרשות שונות של תיאום מכרזים.

הכרעת הדין קבעה כי, החברות הציגו מצגים כוזבים בפני העיריות ותאגידי המים לפיהם לכאורה מתקיימת ביניהן תחרות כאשר בפועל סוכם בין החברות עוד בטרם המכרז מי תהיה החברה אשר תגיש את ההצעה הזוכה. החברות אף תיאמו ביניהן העלאת המחירים בשוק כך שהמחירים בהן רוכשות הרשויות המקומיות את מדי המים יהיו גבוהים יותר.

על פי החוק, צרכני המים במדינת ישראל (ביתיים ועסקיים) מחויבים על פי כמות צריכת המים שנמדדת באמצעות מד מים. את מדי המים רוכשים ומתקינים הרשויות המקומיות ותאגידי המים. רכישת מדי המים והטיפול בהם נעשה באמצעות מכרזים, אחת למספר שנים.

משמעותו של התיאום הוא העלאת מחירי מדי המים ושיפוצם, ובעקבות זאת העלאת מחירי המים לצרכנים בישראל.

האישום המוקדם ביותר קובע שמנהלי חברות מדי המים הגיעו להסכמה בשנת 2004 לפיה הן יחלקו ביניהם את כלל שוק מדי המים בישראל. האישומים המאוחרים הם משנת 2009 כאשר מנהלי חברות מדי המים תיאמו ביניהם מכרזים של רשויות מקומיות ותאגידי מים לרכישת מדי מים.

כתבי האישום הוגשו בדצמבר 2011 לאחר שהקרטל נחשף במסגרת חקירה מקיפה של מחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים שהחלה בשנת 2009. החברות ומנהליהן הורשעו גם בעבירות של קבלת דבר במרמה.

מנכ"ל חברת ארם בעת ביצוע העבירות, אברהם בן דרור, נדון ל-4.5 חודשי מאסר שירוצו מאחורי סורג ובריח וחודש וחצי לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 125,000 שקלים. על חברת ארם נגזר קנס בסך 275,000 ש"ח.

מנכ"ל חברת ארד בעת ביצוע העבירות, ניצן כהן, נדון לחודש וחצי מאסר שירוצה מאחורי סורג ובריח ו-4.5 חודשים לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 225,000 שקלים. מנהל המכירות בארד בעת ביצוע העבירות, גלעד האוזמן, נדון לחודש מאסר שירוצה מאחורי סורג ובריח ו-3 חודשים לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 60,000 ש"ח. על איש המכירות בארד, אייל הדר, נגזרו 75 ימי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס בסך 22,500 ש"ח. על חברת ארד נגזר קנס בסך 450,000 ש"ח.

מנכ"ל חברת מדי ורד בעת ביצוע חלק מהעבירות ואחד משלושת בעליה, יעקב צוייגנבוים, נדון לשישה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות (וזאת לאחר שבית המשפט קבע בעניינו כי יש לחרוג לקולא מהעונש הראוי לו בעטיין של נסיבות אישיות חריגות וייחודיות), מאסר על תנאי וכן קנס בסך 175,000 ש"ח.
על שותף נוסף בחברת מדי ורד בעת ביצוע העבירות, מוטק ויארניק, נגזרו חודש וחצי מאסר שירוצה מאחורי סורג ובריח ו-4.5 חודשים לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 225,000 שקלים. על חברת מדי ורד נגזר קנס בסך 750,000 ש"ח.

מנכ"ל ובעלי חברת רימונים, יצחק ג'רבי, נדון ל-4 חודשי מאסר שירוצו מאחורי סורג ובריח וחודשיים לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 225,000 שקלים. על חברת רימונים נגזר קנס בסך 250,000 ש"ח.

מנכ"ל ובעלי חברת גת מדי מים, דניאל בן עזרא, נדון ל-3 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 35,000 שקלים. על חברת גת מדי מים נגזר קנס בסך 80,000 ש"ח.

מנכ"ל מד תקין בעת ביצוע חלק מהעבירות, רועי פייגין, נדון ל-3 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 35,000 שקלים.

עו"ד ג'רבי, שהורשע בסיוע להסדר כובל אחד בשנת 2006, נדון ל-75 ימי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן קנס בסך 27,500 שקלים.

את רשות ההגבלים העסקיים ייצגו עוה"ד תומר דגני חנית, אבי גרוסמן, אסנת שלזינגר והילה כהן.