הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תכנית משרד החקלאות: פיזור רעל ל''דילול'' חיות בר נגועות בכלבת


בעקבות בקשת משרד הבריאות, החל משרד החקלאות לגבש תכנית הדרגתית בה יעשה שימוש ברעל לדילול חיות הבר הנגועות בכלבת. החברה להגנת הטבע: ''הרעלות לא יפתרו את הבעיה, נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע חזרה על טעויות העבר, שהביאו מינים כה רבים לסף הכחדה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-01-2018



Sri Lankan Jackal, צילום:Thimindu -ויקיפדיה

לפי דיווח שפורסם אתמול ב'חדשות 2', משרד הבריאות אישר בצעד חריג למשרד החקלאות, להתחיל בהרעלה של אזורים החשודים כנגועים במחלת הכלבת, זאת בניסיון למנוע את התפשטותה מאזור הצפון למרכז ולדרום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היום הודיע משרד החקלאות, כי במסגרת הפעולות שנעשות לצמצם את התפשטות המחלה, תגובש תכנית מגירה הכוללת התמודדות עם מצב חירום בדגש על חיות-הבר באזורי ההתפרצות, זאת על מנת להקטין את סיכויי הידבקות בני אדם.

על פי הדיווח בחדשות 2' מאתמול, כתב מנכ''ל משרד הבריאות למנכ''ל משרד החקלאות: "אני קורא לך לפעול בדחיפות לדילול אוכלוסיית חיות הבר המהוות איום כלבת, תוך עליית מדרגה בנושא, בכל אמצעי שתמצא לנכון שיאפשר התמודדות הולמת, לרבות הרעלה מבוקרת באזורים מוגדרים, או כל אמצעי אחר שתמצא לנכון, לפני שהאירוע יתפשט דרומה ואנחנו נאבד שליטה על האירועים".

מנכ''ל משרד החקלאות שלמה בן-אליהו הורה למנהל השירותים הווטרינרים ד"ר שלמה גראזי, להכין תכנית הדרגתית בה יעשה שימוש ברעל על מנת להבטיח את בריאות הציבור באזורים המוגדרים בסיכון. "אנו עדים כמעט מדי יום למקרים נוספים של מחלת הכלבת בחיות הבר ואנו נמצאים על סף מציאות בה איננו רוצים חלילה לראות ולהגיע אליה בה חלילה יהיו נפגעים בנפש״. כתב בן-אליהו.

ממשרד החקלאות נמסר, כי תכנית המגירה היא בהמשך לפעולות שנוקטים משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים מאז תחילת התפרצות המחלה, ובהם הגדלת היקף הפיזור של החיסון האוראלי (המפוזר מן האוויר), פיזור בצפיפות גבוהה יותר באזור ההתפרצות והגברת האמצעים לדילול אוכלוסיות התנים באזורים הנגועים.

''משרד החקלאות פועל באופן מאומץ למזעור מחלת הכלבת בתוך כך תגבור הצוותים הווטרינריים באזור והעברת תרכיבי חיסונים, ללא עלות, לחיסון חתולי רחוב וחיות בית לרשויות המקומיות. החיסונים ניתנים חינם לאזרחים לצד מתן חיסוני "דחף", חיסונים חוזרים לכלבים שכבר מחוסנים להגברת אפקטיביות החיסון. בנוסף, נשלחה ניידת מהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות המשמשת כמרפאה ניידת לטובת תגבור החיסונים לכלבים, חתולים ולבעלי חיים ביתיים באזור ההתפרצות. במקביל נעשות פעולות לדילול אוכלוסיית התנים על ידי רשות הטבע והגנים והכפלת כמות הפיתיונות (חיסונים) המפוזרים גם מחוץ לגבולות אזור התפרצות המחלה, שמקורה ככל הנראה מנגיף אלים יותר כלפי תנים ושועלים שהגיע למדינת ישראל ממדינות שכנות, כדוגמת ירדן''. נמסר ממשרד החקלאות.

בנוסף, משרד החקלאות הגדיר את האזור כ"אזור סיכון" דבר המאפשר להגביר את הטיפול באזור ההתפרצות מבלי לפגוע בצורה בלתי הפיכה במרקם החיים של התושבים, ובמקביל תוגש הצעת החלטה לממשלה לתקצוב רחב יותר למאבק כנגד מחלת הכלבת.

במשרד החקלאות מבקשים להבהיר, כי גם בזמן שגרה, הטיפול במחלת הכלבת בישראל מחמיר יותר מהמדינות השכנות, ובישראל אף קיימת חובת חיסון שנתית נגד כלבת וכל כלב מגיל 3 חודשים חייב להיות מסומן ומחוסן ורשום במאגר הלאומי. בנוסף, משרד החקלאות מפעיל מעבדת כלבת מתקדמת שהוכרה בשנה האחרונה כמרכז ייחוס של ארגון בריאות בעלי חיים בינלאומי (OIE) מעניקה לאזרחי מדינת ישראל שירותי אבחון, עורכת בדיקות, ללא כל עלות ופתוחה 24 שעות.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "החברה להגנת הטבע מביעה דאגה רבה, בעקבות הפרסום בדבר כוונתו של משרד הבריאות, לאשר חזרה לשיטות ההרעלה, שהמיטו אסון על עולם החי הישראלי, במאה שעברה, והביאו מינים רבים לסף הכחדה ואף להכחדה מוחלטת, כמו נשרים מקראיים, רחמים, צבועים מפוספסים ועזניות שחורות.

"הרעלות אינן כלי סלקטיבי ושימוש בשיטה פסולה זו, יביא לנזק בלתי מידתי ובלתי הפיך, לעולם החי המקומי, על כל מרכיביו. יתרה מזו, הרעלות לא יפתרו את הבעיה. את התפשטות מחלת הכלבת, ניתן לעצור באמצעות שילוב של פתרונות - עצירת הזמינות הבלתי מתקבלת על הדעת, של מקורות מזון מאשפה ופסולת, לחיות הבר; חיסונים לחיות בר, משק וחיות מחמד; דילול סלקטיבי, שנעשה בידי מומחים מורשים לעניין; עיקורים וסירוסים של חיות מחמד; אכיפת חוקים ותקנות קיימים בנוגע להחזקתם של חיות אלה''.

"אין פתרון קסם יחיד להתפשטות מחלת הכלבת ובוודאי שלא הרעלות, שפוגעות בכלל עולם החי הייחודי של ארץ ישראל. החברה להגנת הטבע תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה, כדי למנוע חזרה על טעויות העבר, שהביאו מינים כה רבים לסף הכחדה".