הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בגודל מטבע של שקל: העגבנייה הקטנה בעולם תוצרת כחול-לבן


שלושה חקלאים מהערבה, הצליחו יחד עם חוקרי המו''פ, לטפח זן ייחודי של עגבנייה - הקטנה ביותר בעולם. היא גדלה בחממות הערבה התיכונה וזוכה כבר להתעניינות רבה מצד שפים מובילים בעולם. בימים אלה ממש, נקטפות העגבניות שזכו לשם 'עגבניית טיפה' ועושות את דרכן לשווקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-01-2018



עגבניית 'טיפה', צילום: באדיבות חברת קדמה

הכירו את עגבניית המיקרו הקטנה בעולם: עגבניות הבוטיק 'טיפה', שגודלן כגודל מטבע של שקל, נקטפות ממש בימים אלו בחממות הערבה התיכונה ועושות את דרכן לשווקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחר שנים של שגשוג ופריחה חקלאית, נאלצים חקלאי הערבה בעשור האחרון לייצר כיוונים חדשים להמשך קיום החקלאות הענפה בלב המדבר. שלושה חקלאים ממושב עידן - אריאל קיטרון, דובי דגאי ודוד מזרחי, הבינו כי המציאות החדשה בענף החקלאות מחייבת איחוד כוחות של מספר משקים - עבודה בשטחים חקלאיים גדולים, שימוש בידע מקצועי נרחב בכל שרשרת העשייה החקלאית ובאיגום משאבים.

יחד הם הקימו את חברת 'קדמה', בה כל אחד מהשלושה עוסק בתחום ספציפי - קיטרון עוסק בגידולי השדה, דגאי מטפל בשיווק המוצרים ואילו מזרחי אחראי על תחום האריזה.


החקלאים דובי דגאי מימין ואריאל קיטרון, צילום: באדיבות חברת קדמה

 במהלך 3 השנים האחרונות, פיתחה חברת 'קדמה' יחד עם חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, את עגבניית 'בון-בון' המתוקה, זן פטנט ייחודי של 'עגבנית טעם' איכותית וטעימה במיוחד ומתוקה ב-30% יותר מכל עגבנייה אחרת בשוק.

מדובר בעגבנייה שמבחינה חיצונית אינה שונה מעגבניות אחרות, אך נחשבת לבעלת איכות גבוהה הן בטעם והן באורך חיי המדף שלה. "הלקוח שירכוש את העגבנייה מהזן החדש, לא קונה חתול בשק'' אומר דגאי. ''הוא ידע בדיוק איזה טעם ואיכות הוא מקבל. השגנו טעם מתוק וייחודי בעל ארומה שונה מהעגבנייה הסטנדרטית, תוך שימוש בטכנולוגיה המובילה בעולם וטיפול ייחודי בגידול בחממות בעלות סניטציה גבוהה.  ההתחייבות למתיקות ואחידות הטעם, הינה על בסיס המחקר שהתקיים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, ובדיקות מעבדה קפדניות.

אבל הגידול החקלאי הייחודי יותר, הוא זן חדש של עגבניות - עגבניות הטיפה - הקטנות ביותר בעולם, שגדלות בשטח של כ-5 דונם ובימים אלו נקטפות בחממות ועושות את דרכן לשווקים. -

"ערכנו מיפוי לשוק בארץ ובעולם, והבנו כי קיים ביקוש לזן חדש וייחודי של עגבנייה קטנה במיוחד שתתאים למנות שף ('פינגר פוד') וכן לסלט איכותי טעים וכקישוט ללא חיתוך העגבנייה" מספר דגאי. ''העגבנייה החדשה הינה עגבנית בוטיק, שגודלה קטן יותר ממטבע של שקל וזוכה כבר להתעניינות גבוהה משפים מובילים בעולם. בשלב זה אנו מגדלים את עגבנית הטיפה הקטנה בצבעים אדום וצהוב, נשקול הרחבה לצבעים נוספים בהתאם לביקוש".

זני העגבנייה הייחודיים וכן גידולים חדשים נוספים, יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בתאריכים 31.1-1.2.2018 במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, תחנת יאיר בחצבה בט"ו בשבט - חג האדמה והחקלאות. במהלך התערוכה יציגו כ-250 חברות מובילות את החידושים שלהן בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם מהעגבניות החדשות ואף לטעום מהן כמו מגידולים חדשים נוספים. בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים חוקרי המו"פ את שערי החממות ומאפשרים לקהל המבקרים ללמוד ולטעום מהתוצרת החקלאית ומהפלא החקלאי בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד ועוד הכניסה חינם!