הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המגמה החמה ביותר לשנת 2018: מזונות מבוססי צומח


על פי התחזיות, בשנה הקרובה יותר ויותר מסעדות ברחבי העולם יציעו מנות טבעוניות, ומשקיעים בעסקי המסעדנות יגדילו את השקעותיהם במסעדות שהן 100% טבעוניות. ומה בישראל ? עם כ-5% טבעונים מהאוכלוסייה, נחשבת ישראל למדינה עם אחוז הטבעונים הגדול בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-01-2018



ישראל נחשבת כמדינה עם אחוז הטבעונים הגדול בעולם, צילום: אורן אדלשטיין

מומחים בזיהוי מגמות חמות בעולם הקולינריה, מסמנים את המעבר למזונות מבוססי צמח בתור המגמה הלוהטת ביותר לשנת 2018. והחדשות היותר חמות הן, שישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות מגמה זו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחברת באום- וויימן (Baum + Whiteman), המתמחה בייעוץ בינלאומי לעסקי המסעדנות, מציינים כי הן בתחום המסעדנות והן בתחום המלונאות המגמה המובילה צפויה להיות מעבר למזונות טבעוניים, מגמה המובלת בעיקר על ידי בני דור ה-X, דור המילניום ודור ה-Z. עוד מציינים בבאום-וייטמן, כי מסעדות המפגרות אחר ביקוש הצרכנים צפויות להינטש על ידיהם.

גם ברשתות המזון המגמה נותנת אותותיה, כאשר יותר ויתר מוצרים מבוססי צומח מגיעים לכלל הרשתות. על פי באום-וייטמן, ארגונים גדולים, כגון חברת גוגל ורשת מלונות הילטון הם חלק מהובלת השינוי, והם משלבים בתפריטיהם מנות רבות מהצומח. בין היתר, בדו"ח החברה מופיעים נתונים מעניינים לפיהם כ-58% מהבוגרים בארה"ב שותים חלב צמחי, כ-83% מהאמריקאים מגבירים את צריכת המזונות הצמחיים שלהם מטעמי בריאות ובשנה החולפת חברת גוגל זיהתה עלייה של 90% בחיפוש המילה "טבעונות" (vegan).

גם בחברת יוניליוור העולמית מדווחים על המגמה, הממשיכה משנת 2017, של שילוב הולך וגובר של מזונות מבוססי צומח בתפריטים ומטבחים, ומזהים גם עלייה ב"חצימחונות" – flexitarianism - תזונה המבוססת בעיקרה על הצומח, הכוללת שילוב של מנות מהחי בתדירות נמוכה. רשת Whole Foods, אותה רכשה השנה חברת אמאזון, מציינת אף היא כי חלבון מהצומח אינו רק מנת חלקם של טבעונים וצמחונים, וכי ההתקדמות הטכנולוגית בתחליפי בשר ומוצרי חלב הופכים אותם לאטרקטיביים לכל מי שרוצה לצמצם את צריכתם מטעמי רווחת בעלי חיים, שמירה על הסביבה או סיבות בריאותיות.

ישראל ידועה בעולם לא רק כחלק מהמגמה אלא כאחת המדינות המובילות אותה. עם כ-5% טבעונים מהאוכלוסייה, ישראל נחשבת כמדינה עם אחוז הטבעונים הגדול בעולם. אל נתון זה מצטרפים כ-8-10% צמחונים וכ-40% ישראלים שמצהירים על הפחתה של צריכת מזון מהחי. לאחרונה תל אביב נבחרה כבירת הטבעונות העולמית. אחד הפרויקטים הבולטים בישראל הוא אתגר 22+ של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים, פרויקט חינמי המאפשר לאנשים המעוניינים להתנסות בטבעונות לעשות זאת בסביבה אינטרנטית שוקקת, בליווי תזונאיות קליניות, בשלנים וטבעונים ותיקים. בעקבות הצלחת הפרויקט, הושקה גם גרסה בינלאומית של הפרויקט הקוצרת הצלחה רבה.

נטע רוזנטל, מנהלת פרויקט אתגר 22+ בעמותת אנונימוס, מספרת: "בעקבות הצלחת פרויקט אתגר 22+ הישראלי, השקנו לפני כשנתיים גם אתגר בינלאומי, המקבל אלפי פניות בכל חודש, עם משתתפים מכ-150(!) מדינות, בהן מדינות צפויות כמו ארה"ב, קנדה ואנגליה, אך גם מדינות מפתיעות כמו מרוקו, זימבבואה ומונגוליה. במקביל לשגשוג של אתגר 22+ הישראלי, ההצלחה של אתגר 22+ הבינלאומי מוכיחה שהמגמה של מעבר למזונות מהצומח ממשיכה להתגבר, וברור שהמגמה הזו אתנו כאן להישאר".