הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העצרת הכללית של האו''ם: יום הדבורה העולמי יצויין ב-20 במאי


העצרת הכללית של האו''ם החליטה פה אחד לאשר הצעת החלטה שיזמה סלובניה, לפיה ה-20 במאי יוכר כיום הדבורה העולמי. מועצת הדבש בישראל קוראת לרשויות המוסמכות בארץ לאמץ יוזמה חשובה זו בכדי להעלות את המודעות לשמירה על דבורי הדבש ששליש בהן נעלמו בעולם בעשור האחרון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2017



צילום: תקשורות - יעל שביט

צעד נוסף להעלאת המודעות לתרומתה של דבורת הדבש לבטחון התזונתי בעולם: העצרת הכללית של האו"ם החליטה השבוע לאשר את הצעתה של סלובניה לקידום יום הדבורה העולמי, שנקבע לתאריך 20 במאי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

דבורי הדבש האחראיות על ייצור המזון שלנו ממשיכות להעלם, ובעולם מנסים להבין את הסיבה באמצעות מחקרים וניסיונות לשמר את אוכלוסיית הדבורים ששליש ממנה נעלמה בעשור האחרון.

התאריך הנבחר, הוא יום הולדתו של אנטון יאנסה, מחלוצי ענף גידול הדבורים וייצור הדבש בעולם. יאנסה נולד בסלובניה והיה המורה הראשון בעולם לגידול דבורים במאה ה- 18. הסלובנים מתגאים במורשת גידול הדבורים בארצם, שיש בה חמישה מגדלים לכל אלף תושבים וזהו ככל הנראה השיא העולמי בענף הדבוראות.

העצרת הכללית קראה בהחלטתה לכל המדינות וכן לארגונים אזרחיים וגופים בינלאומיים, לציין את יום הדבורה העולמי בדרך ראויה ועל פי סדרי עדיפויות לאומיים, באמצעות חינוך ופעולות המכוונות להעלאת המודעות לחשיבותן של הדבורים ושאר המאביקים, האיומים שיש עליהם והתרומה שלהם לפיתוח בר-קיימא.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "החלטת האו"ם לשמירה על דבורת הדבש מצביעה מעל הכל על החשיבות העליונה של תרומת דבורת הדבש לחקלאות ולביטחון המזון בעולם. כולי תקווה, כי גם בארץ, יבינו הרשויות המוסמכות, את החשיבות העליונה על שמירת ענף הדבורים וההאבקה הנחוץ להמשך קיום ענף חקלאות יציב למען ביטחון המזון בישראל.


דבוראי במכוורת, צילום: מועצת הדבש

"בעולם כולו קיים חשש גדול לעתידו של ענף גידול הדבורים וענף האבקה, עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים בעולם, כאשר עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש, האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם. בארץ אנו מקדמים את תכנית מועצת הדבש באמצעות מחקרים להתמודדות עם התופעה המדאיגה ופרויקט נטיעות צופניות בשיתוף קק"ל לנטיעות מוגברות של עצים בעלי צוף, מזון הדבורה, אשר יסייעו לענף הדבש לשרוד". הוסיף מידן.

גם בעצרת האו"ם נסקרה חשיבותה של הדבורה להמשך קיום החקלאות בעולם. על פי הערכה, בשנה שעברה תוצרת חקלאית בשווי של 500-200 מיליארד דולר, הינה תוצאה ישירה של פעילות האבקה על ידי דבורים. כמו כן, צוינה התכנית הפדרלית להצלת הדבורים בארצות הברית, שיזם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה.

תופעת היעלמות הדבורים הביאה בארצות הברית להתמוטטות של מושבות דבורי דבש רבות לאורך 60 השנים האחרונות, בשנת 1947 היו בארה"ב 6 מיליון כוורות, בשנת 1970 ירד מספר הכוורות ל-4 מיליון כוורות, ול-3 מיליון כוורות בשנת 1990, כאשר היום קיימות 2.5 מיליון כוורות בלבד בארה"ב, שם מניידים כוורות ממדינה למדינה בשינוע אווירי ויבשתי, בכדי שלא לגרום לקריסת ענפים מרכזיים בחקלאות כמו ענף גידול השקדים בקליפורניה ועוד.

על-פי נתוני מועצת הדבש בישראל, ענף הדבורים משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 110,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.