הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקישון מתאושש: מינים נדירים של בעלי חיים נמצאו שוב בנחל


חזרתם של בעלי חיים שנעלמו מהקישון בשנים האחרונות והחלו לשוב ולאכלס אותו, מעידים על שיפור ניכר באיכות מימיו. אל הנחל חזרו לאחרונה השפרירית 'תכשיטית זוהרת' ומין של סרטן שחי במים לא מזוהמים. מנכ''לית רשות נחל הקישון שרון נסים: עוד סימן מעודד לשיקום הנחל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2017



תכשיטית זוהרת בנחל הקישון, צילום: המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית - מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אונ' תל אביב

הפתעה זוהרת במי נחל הקישון: שני סוגי בעלי חיים שהתגלו לאחרונה בניטור הידרו-ביולוגי במי נחל הקישון, מפיחים תקווה כי המים שהיו בעבר מזוהמים, מגלים סימני שיפור ומאפשרים חזרה של מינים אל הנחל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הניטור ההידרו-ביולוגי בוצע בחודשי האביב השנה עבור רשות נחל הקישון על ידי ד"ר ירון הרשקוביץ, מנהל המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט - אוניברסיטת ת"א, בשיתוף רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.

במהלך הניטור התגלו בשפך הקישון מאות פרטים של סרטן ימי מסוג Corophium הנמצא בדרך כלל בשפכי נחלי חוף לא מזוהמים. סרטן זה רגיש לזיהום ולכן הימצאותו לראשונה מזה עשור ובמספרים גדולים בשפך הקישון, מהווה סמן חשוב להטבה בתנאים הסביבתיים במורד הנחל.

בנוסף לכך, התגלה לראשונה במעלה הנחל גם זחל של שפרירית מהמין "תכשיטית זוהרת" (Calopteryx syriaca). זהו מין אנדמי הנמצא רק בנחלי מזרח הים התיכון ומוגדר כמין אדום (מין בסכנת הכחדה). כמו כן נצפו פרטים בוגרים ממין זה בגדות הנחל גם בניטור זה ובניטורים בשנים האחרונות. לזחלי השפרירית רגישות גבוהה לשינויים באיכות המים ולכן הימצאותם במי הנחל מהווה גם היא סימן מעודד לשיפור הסביבתי במעלה הקישון.


ניטור בנחל הקישון, צילום: המרכז הלאומי לאקולוגיה אקווטית - מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אונ' תל אביב

ד"ר הרשקוביץ מסביר: "הסרטן הימי שנמצא בניטור הוא אחד המינים האופייניים לשפכי נחלים ועד היום נמצאו באזור שפך הקישון פרטים בודדים בלבד, ורק לעיתים רחוקות. לפיכך, הימצאותם של מאות פרטים בסקר הנוכחי מהווה סימן מעודד להצלחת השיקום האקולוגי של בית הגידול במלחת הקישון. בנוסף לכך, המצאות של זחל השפרירית תכשיטית זוהרת וכן עשרות של פרטים בוגרים בגדות הנחל, מצביעים על פוטנציאל גבוה לשובם של מינים רגישים לזיהום שלא הכרנו בקישון עד כה".

לדברי מנכל"ית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "הדו"ח בהחלט מעודד. ממצאיו מעידים על תוצאות עבודת שיקום הנחל, אותה מובילה רשות נחל הקישון. אין לי ספק שעוד נראה מיני בעלי חיים נוספים שישובו לנחל בעקבות השיפור באיכות מימיו. אנו נמשיך בפעילות לאישוש המערכת האקולוגית בנחל לטובת הטבע והאדם".