הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''קסטרא'' - תצוגה ארכיאולוגית חדשה בחיפה


מראת כשפים, כלי לאחסון נוזלים או אדמה מארץ הקודש, צמידים ומחרוזות עתיקים מזכוכית ועוד. תצוגה ארכיאולוגית מרתקת המספרת את סיפורה של העיר העתיקה קסטרא ששכנה במורדות הר הכרמל. פעילותה הכלכלית והמסחרית וקשרי המסחר הענפים בעיר התבססו על ייצור שמן ויין

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2017



מוצגים מהתערוכה, צילום: עינת קאשי - רשות העתיקות

תצוגה ארכיאולוגית חדשה ומרתקת המספרת את סיפורה של העיר העתיקה "קסטרא" דרך ממצאים ארכיאולוגים, נפתחה השבוע בחיפה, באדיבות רשות העתיקות ובשיתוף פעולה עם אגודת אכסניות הנוער.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

העיר העתיקה קסטרא שבמורדות הר הכרמל התגלתה בחפירות רשות העתיקות בשנות ה-90. הזיהוי ההיסטורי של האתר עם “קסטרא" של השומרונים, הנזכר במקורות, לא הוכח, אך השם שגור בפי כל. בחפירות התגלתה עיר נוצרית גדולה ומשגשגת מהתקופה הביזנטית מלפני כ-1500 שנה, המאה ה-4 עד אמצע המאה ה-6 לספירה, ובה שרידי כנסיות גדולות, בתי מגורים ובתי אמידים, בתי מלאכה ומגוון מתקני תעשייה.

הפעילות הכלכלית והמסחרית וקשרי המסחר הענפים בעיר התבססו על ייצור שמן ויין; על כך העידו שפע בתי בד משוכללים וגתות וכן אלפי שברי קנקנים, שנחשפו ושימשו לאחסון התוצרת. בסמוך לאתר התגלה בית קברות עשיר בממצאים, שתוארך למאה ה-1 לספירה ועד למאה ה-7 לספירה. עוד נחשפו מקווה וממצאים נוספים, המעידים על קיומו של יישוב יהודי בתקופה הרומית - המאות ה-1 לפני הספירה ועד למאה ה-3 לספירה, אך אופי העיר בתקופה זו היה פגאני בעיקרו.

התצוגה מתמקדת בסיפורה של העיר בתקופות אלה, ומעידה על עושרה התרבותי והכלכלי של קסטרא בעת העתיקה. בין השאר, מוצגים פריטים המספקים הצצה לחיי היום-יום של תושבי המקום - סירי בישול, כלי שולחן, תכשיטים, נרות ומטבעות. מעניינות במיוחד המנחות שנקברו עם המתים בבית הקברות ומוצגות בתצוגה - כלי זכוכית מרשימים שהשתמרו בשלמותם, תכשיטים, מראת כשפים, רצפת פסיפס צבעונית ופריטי אבן מכנסיות, המייצגים את מנהגי הטקס וחיי הרוח והפולחן.


מראת כשפים מאבן גיר. בשקעים הונחו מראות, להגנה מפני עין רעה. צילום: יעל יולוביץ - רשות העתיקות

אחד הפריטים המעניינים בתצוגה הוא העתק של זוג מסכות חרס שהתגלו בבית הקברות של קסטרא; מסכה אחת, עטורה שריגי גפן, מתארת את דיוניסוס- אל היין, הטבע, הפוריות והצמיחה, והמסכה השנייה מתארת, ככל הנראה, את אריאדנה, אשתו של דיוניסוס, המזוהה כאלת השמחה והעצב, והנישואין. שתי הדמויות קשורות גם לעולם המתים ולכן היו חלק ממנחות הקבורה.


דיוניסוס ואריאדנה, המסכות שנחשפו באתר קסטרא. צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

נוית פופוביץ אוצרת התצוגה: "התצוגה מספרת את סיפורה של קסטרא, ומשלימה את הביקור באתר הארכיאולוגי הסמוך. הפריטים המוצגים מספקים הצצה למעגל החיים ולאמונתם של תושבי המקום - מחיי היום יום, הכלכלה והמסחר, ועד חיי הרוח ופולחן."

רשות העתיקות משאילה פריטים ארכיאולוגים ומעודדת הקמת תצוגות ברחבי הארץ. התצוגות מאפשרות לציבור הרחב להיחשף לשרידי העבר, להכיר את מורשתה התרבותית של ארץ ישראל, ויוצרות זיקה בין העבר להווה למען העתיד.

עפר שפירא, סמנכ"ל תיירות וחינוך אנ"א: "באכסניות אנ"א מתארחים לאורך כל השנה בני נוער ממערכת החינוך הישראלית, משפחות מטיילים ותיירים. אנ"א רואה חשיבות רבה ביצירת מערך תכניות חינוכיות מותאם למיקום האכסניה, ובכלל זה בחיבור הנוער למורשת הייחודית של כל אזור. התצוגה החדשה באנ"א חיפה היא צעד ראשון בסדרה מתוכננת של תצוגות ופעילויות ברחבי הארץ אשר תאפשר למטיילים להכיר רובד נוסף במעגל הטיולים סובב אכסניה".

טקס הפתיחה של התערוכה נערך בשבוע שעבר בהשתתפות סגן מנהל רשות העתיקות יוסי לוי, סמנכ"ל תיירות וחינוך אנ"א עופר שפירא, והארכיאולוג דר' ג'רלד פינקלשטיין, חופר אתר קסטרא.

התצוגה מוצגת בלובי האכסניה ופתוחה לביקור הקהל הרחב ללא תשלום בתיאום מראש בטלפון: 02-5945544

אוצרות: נוית פופוביץ, רשות העתיקות; אלגרה סבריאגו (פסיפס); עיצוב: סטודיו Y; שימור: תחום טיפול בממצאים ומעבדות, מינהל שימור (פסיפס), רשות העתיקות. ריכוז פרויקט: אתי פז-חדד, אנ"א, דר' אורית שמיר רשות העתיקות.