הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה התיר לרותם אמפרט להשתמש בבריכת החירום


לאחר שהוסר החשש לחלחול מבריכת החירום של רותם אמפרט, עם קבלת תוצאות קידוחי הניטור, הודיע המשרד כי בכפוף לתנאים שהציב, אין מניעה סביבתית להשתמש בבריכת החירום אשר משמשת כרגע את המפעל לאחר שבריכת החומצה שקרסה לפני כחצי שנה גרמה לזיהום חמור בנחל אשלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2017



זיהום נחל אשלים בחומצה שזרמה ממפעל רותם אמפרט. צילום: עודד נצר- המשרד להגנת הסביבה

עם קבלת תוצאות קידוחי הניטור, ולאחר שהוסר החשש לחלחול מבריכת החירום של מפעל 'רותם אמפרט', המשרד להגנת הסביבה הודיע למפעל כי בכפוף לתנאים שהציב, אין מניעה סביבתית להשתמש בבריכה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות אירוע הזיהום החמור בנחל אשלים ב-30 ביוני 2017, שנגרם מקריסה של בריכת חומצה במפעל, נאסר על רותם אמפרט להשתמש בבריכות שיקוע הגבס 1-3, והפעילות הועברה זמנית לבריכה 4, שאמורה להפסיק לפעול סופית במאי 2018 לכל המאוחר. באירוע דלפו כ-250,000 מ"ק של שפכים תעשייתיים חומציים אשר זיהמו את נחל אשלים ופגעו פגיעה אנושה בצמחים ובעלי חיים שהנחל הוא ביתם.

לאחר קריסת הבריכה, ביקשה חברת כיל מהמשרד להגנת הסביבה אישור להפעיל בריכה חליפית שצמודה להר הגבס הענק עליו ניצבה הבריכה. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", לא היו היתרי בניה לבריכות שעל ההר - שאחת מהן קרסה, להר עצמו, וכך גם לבריכה החלופית (בריכה 4) שעבורה ניתן לאחר האסון היתר חרום. אותן בריכות גם היו אמורות להיסגר לפני יותר מעשור, אך איש לא דאג שההנחיות יבוצעו. למרות זאת, אישר המשרד להגנת הסביבה לרותם אמפרט את השימוש בבריכה, והיא החלה להזרים אליה אל החומצות הרעילות.

במספר קידוחי ניטור רדודים שבוצעו בהיקף בריכה 4 בנובמבר 2017 נמצאו נוזלים ועלייה במפלס המיםה. ממצא זה וממצאים נוספים עוררו חשד כי מתרחש חלחול בבריכה.

לאור זאת, דרש המשרד להגנת הסביבה לבצע קידוחי ניטור עמוקים וקידוחי הפקה. בזמן הבדיקות, ומאז חודש נובמבר, מתקן משמעותי האחראי לכ-90% מכמות הנוזלים בבריכה (מתקן 30), הפסיק את פעילותו.

לאור החשש לקיומו של חלחול בבריכה, התנגד המשרד, גם לאחר קבלת היתר הבניה מהמועצה האזורית, לבקשת המפעל להזרים תרחיף פוספוגבס ממתקן 30 - וזאת כל עוד לא תובהר להנחת דעתו משמעות מציאת הנוזלים בקידוחי הניטור בסביבת הבריכה.

''בימים אלו, לאחר קבלת תוצאות קידוחי הניטור, ונתונים נוספים, המשרד הגיע למסקנה כי לא אירעה דליפה כהגדרתה בתקנות המים. על כן, במענה לפניית המפעל, הודיע המשרד אתמול (ד') כי אינו מתנגד לשימוש מלא בבריכה 4 כבריכת שיקוע גבס זמנית לחירום עד לסוף מאי 2018 - ובתנאי שלא יימצאו ממצאים שיעידו על חשש לקיומה של דליפה שאינה זניחה''. נמסר מהמשרד להגנת הסביבה

עוד נמסר, כי המשרד יעגן דרישתו מהחברה להתקין חיישנים נוספים ולבצע ניטורים תכופים, ולעמוד בתנאים קפדניים נוספים.