הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב אירחה מומחים מהאיחוד האירופי


ענף החלב באיחוד האירופי הוסדר במשך שנים על-ידי מכסות ייצור ותמיכה במחיר החלב, עד לביטולן בשנת 2015. כיום, משק החלב הישראלי עומד גם הוא בפני פרשת דרכים, לקראת סיום מתווה לוקר. מנכ''לית מועצת החלב: המשך תכנון משק החלב בישראל יבטיח מחיר הוגן לצרכן, תוך שמירה על המשך פרנסתם בכבוד של העוסקים בענף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2017



מנכ''לית מועצת החלב מיכל קראוס עם המשלחת מהאיחוד האירופי, צילום: באדיבות מועצת החלב

משלחת מומחים מהאיחוד האירופאי התארחה בשבוע שעבר בישראל, במסגרת השתלמות בנושא ענף החלב באירופה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מטרת הביקור והפגישות עם חברי המשלחת הייתה לשמוע מניסיון האירופאים לגבי השלכות ביטול המכסות בענף החלב, כלי תמיכה חלופיים לרפתנים ועוד.

כחלק מאותה השתלמות, התקיים יום מרוכז של הרצאות ודיונים בהשתתפות חברי המשלחת, חקלאים ונציגים ממשרדי הממשלה ומועצת החלב במשרד החקלאות.

במסגרת הביקור, סיירו חברי המשלחת עם מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס ברפתות בקיבוץ יבנה ובאר טוביה ובמחלבת "טרה". האורחים גילו התעניינות בעובדה כי ישראל הפכה למובילה עולמית בענף החלב.

יש לציין, כי ענף החלב באיחוד האירופאי הוסדר במשך שנים על-ידי מכסות ייצור ותמיכה במחיר החלב, עד לביטולן בשנת 2015. כתוצאה מכך, נקלע משק החלב האירופאי למשבר חסר תקדים, שהביא למחיר נמוך של החלב הגולמי אותו מקבלים הרפתנים, אשר גרם להם למכור אותו במחיר הפסד, עד לסגירת אלפי רפתות במשקים משפחתיים.

במהלך הביקור, אמרה קראוס כי היא בטוחה שלנוכח המצב של החקלאים באירופה לאחר ביטול התמיכה והמכסות, המשך תכנון משק החלב בישראל יהווה את הדרך הטובה ביותר להבטיח מחיר הוגן לצרכן, תוך שמירה על המשך פרנסתם בכבוד של העוסקים בענף. .

בסוף שנת 2019,  יסתיים מתווה לוקר, ואז יהיה צורך לדון במנגנון מחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי אותו משלמת המחלבה לרפתנים). בממשלה ירצו כמובן להוריד את מחיר המטרה, בכדי לשאוף להורדת המחיר לצרכן, אך החקלאים צפויים להיאבק בכוונה כדי לא להגיע למצב של מכירה במחירי הפסד, כפי שקרה באירופה.

דבריה של קראוס נאמרו בין היתר בעקבות מו"מ המתקיים בימים אלו עם משרד האוצר והחקלאות על המשך התכנון בענף לאחר סיום מתווה לוקר.