הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הציפור הנדירה כותלי נצפתה במצוקי הארבל


הציפור היפיפייה שמגיעה לישראל בחודשי החורף, נצפתה אתמול במצוקי הארבל והופעתה כאן מידי שנה היא נדירה. צפרים שהגיעו לשמורה הצליחו לצלם אותה וגם המבקרים נהנו מיופייה המיוחד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2017



ציפור הכותלי במצוקי הארבל, צילום: מאיר לוי - באדיבות רשות הטבע והגנים

החורף כאן וגם הכותלי: הציפור שחורפת בישראל בחודשים ינואר ופברואר הגיעה לשמורת הטבע ארבל. אתמול (ששי) נצפו שתי ציפורים מסוג כותלי במצוקי השמורה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכָּתְלי הוא המין היחיד ממשפחת הכותליים, ושייכת לסדרת ציפורי השיר. מדובר בציפור נדירה מאוד בישראל, שמגיעה לכאן מהרי האלפים וממקומות גבוהים אחרים שם היא שוכנת בחודשי הקיץ.


מחפשת אחרי מזון בין חרכי הסלע, צילום: מאיר לוי - באדיבות רשות הטבע והגנים

מדי חורף נצפים פרטים בודדים של כותלי שחורפים במצוק הארבל. לעתים רחוקות הם נצפים גם במצוקים אחרים כמו נחל עמוד ומצוק העכברה, ואזור עין עבדת בנגב.


הכותלי במצוקי הארבל, צילום: מאיר לוי - באדיבות רשות הטבע והגנים


הכותלי במצוקי הארבל, צילום: מאיר לוי - באדיבות רשות הטבע והגנים

בעת מעופו, הכָּתלי נראה כפרפר בצבעי שחור אדום ואפור. הוא נוהג לחפש את מזונו תוך הליכה על הכתלים (מכאן שמו) בעזרת ציפורניו הארוכות והחזקות, ומלקט חרקים מבין הסדקים בסלע. לעתים הוא גם לוכד אותם במעופם.

אסף דורי, מנהל שמורת טבע ארבל ברשות הטבע והגנים: "מרגש לראות ציפור נדירה זו שמגיעה עם החורף ואנו שמחים לארח אותה בארבל. לא פשוט לתעד אותה כי היא גם מוסווית מאוד עם צבעיה בין הכתלים. כשהיא פורשת כנפיה ניתן להבחין ביופייה המיוחד. צפרים שהגיעו אתמול לשמורה הצליחו לצלם אותה וגם המבקרים נהנו מיופייה".