הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התפרצות מחלת הכלבת: מרפאה ניידת הוצבה במועצה אזורית גלבוע


ניידת משרד החקלאות המצוידת בשולחנות ניתוח ובתאי אשפוז לבעלי חיים הוצבה במועצה האזורית גלבוע. האזור הוגדר כאזור סיכון ובכוונת שר החקלאות להגיש הצעת החלטה לממשלה עבור תקצוב המאבק נגד התפרצות המחלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-12-2017



ניידת השירותים הווטרינריים, צילום: באדיבות משרד החקלאות

ניידת השרותים הוטרינריים של משרד החקלאות הגיעה לאזור הצפון והוצבה במושב גן נר במועצה האזורית גלבוע. הניידת תתחיל לסייע בטיפולים דחופים בתופעת הכלבת המתפשטת באזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הניידת כוללת שולחן להכנת בעלי-החיים לקראת ניתוח, שני שולחנות ניתוח,  12 תאי אשפוז לחתולים ו-5 תאים לכלבים וכן ציוד בסיסי, כגון משקל, מקרר, ארונות וכדו'.

הניתוחים בניידת יצמצמו את התרבות בעלי החיים המשוטטים על מנת למזער את התפשטות המחלה. בנוסף, היא מאפשרת את הטיפול בהם במקום מושבם, מבלי להעבירם ממקום למקום, ובכך לצמצם את הסיכון להידבקות במחלה.

''צעד זה מצטרף לפעולות רבות אחרות שמבצע משרד החקלאות למזעור מחלת הכלבת'' אומרים היום במשרד החקלאות. ''המשרד תגבר את הטיפול באזורי הצפון והעמקים, ביניהם: פיזור פיתיונות בכמות כפולה לקמ"ר באזור ההתפרצות וסביבתה, הגברת חיסונים לכלבי בית, מתן חיסוני "דחף" לכלבים מחוסנים, חיסון חתולים, וכן הסברה והעלאת מודעות בקרב הציבור למניעת מגע בני אדם עם חיות בר וחיסון בעלי חיים ביתיים. בנוסף, המשרד העביר מערכי שיעור בנושא אל משרד החינוך. הצוותים הווטרינריים באזור תוגברו, הן באמצעות רופאים וטרינריים מרשויות מקומיות אחרות והן ברופאים וטרינריים מלשכות הווטרינריות המחוזיות של המשרד. יתרה מכך, משרד החקלאות הגדיר את האזורים הללו כ"אזור סיכון", הגדרה המאפשרת למשרד לתת הנחיות ייחודיות לאזור בכל הקשור לטיפול בבעלי חיים, ומבלי לפגוע בצורה בלתי הפיכה במרקם החיים של התושבים.

עוד מציינים במשרד, כי במקביל לפעולות אלה, בכוונת שר החקלאות אורי אריאל, להגיש הצעת החלטה לממשלה עבור תיקצוב המאבק נגד מחלת הכלבת'.

חשוב לזכור:
• בעת שאתם מטיילים בטבע, חשוב לאסוף את המזון ולזרוק את השיירים לפחים בלבד, בכדי למנוע זמינותם לחיות בר.
• אין לגשת לבעל חיים בטבע. אם חיית בר ידידותית ולא פוחדת, יש להתרחק ממנה.
• אין לאמץ בעל חיים משוטט.
• אין לאסוף חיות בר ואין להכניסן הביתה או לקרב אותן למקום ישוב.
• חשוב לפנות פגרי בעלי חיים למקומות ייעודיים ומסודרים.
• יש להקפיד לסגור פחי הזבל במרחב הציבורי או בחצר פתוחה, המהווים מוקד למשיכת בעלי חיים נגועים.

בדיון שנערך אתמול (ה') במועצת החלב, פנה מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, לשר החקלאות אורי אריאל ולמנכ״ל משרדו שלמה בן אליהו בבקשה להעמיד בראש סדר העדיפויות של המשרד את המאבק במחלת הברצולזיס ומחלת הכלבת. ״כתוצאה מאי חיסונים והתפשטות גדולה של תנים ברחבי הארץ מותקפים אנשים, נפגעים בני בקר והדבר מסכן את בריאות הציבור. הרפתנים משלמים מכספם כדי לחסן את העדרים כנגד כלבת והדבר הינו בלתי נסבל. על המשרד להשיג מידית את התקציבים הנדרשים, להתגבר על מכשולי הבירוקרטיה ולהבטיח את מיגור המחלות המועברות ע״י בעלי החיים״.