הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרחיקים את הקור מהאבוקדו: מחקר בחוות הניסיונות בגליל


מחקר שנערך במו''פ צפון בוחן מגוון דרכים ופיתוח אמצעים להתמודדות עם תופעת הקרה במטעי האבוקדו. במחקר נוסף שנערך במטעי הגליל המערבי שבוחן את השפעת ממשק ההשקיה והדישון על יבול העצים, הגיעו החוקרים למסקנות פורצות דרך שעתידות להוביל להכפלת היבול במטעים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-12-2017



מפעל 'אבוקדו גל' של החברה לפיתוח הגליל, צילום: אמיר בכר

מחקרים פורצי דרך בתחום האבוקדו בחוות הניסיונות בגליל המערבי: מחקר בראשותו של ד"ר ליאור רבינוביץ' ממו"פ צפון, שמנסה למצוא דרכים להתמודדות עם נזקי הקרה באבוקדו, מתבצע במסגרת חוות הניסיונות בגליל המערבי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות מתרחשים בישראל אירועי קרה, כאשר הטמפרטורות יורדות מתחת לאפס למשך שעות ממושכות, כמעט מדי שנה. כזכור, בינואר 2016 נפגעו קשות מטעי האבוקדו בהיקף של 8.000 דונם, והנזק נאמד בסכום של כ-60 מיליון ₪.

מטרת המחקר היא לבחון אמצעים להעלאת הטמפרטורה בסביבת העץ מעל לנקודת הנזק. האמצעים שנבחנים – מאווררי ענק המוצבים על הקרקע שיונקים את האוויר הקר וזורקים אותו לגובה רב, מאווררי ענק הפועלים לפיזור האוויר הקר מעל נוף העצים, התזת מים על הנוף בעת הקרה (המים שעוברים ממצב של נוזל למוצק משחררים חום כמוס לסביבה), וכיסוי המטע ברשתות הצללה למיתון הטמפרטורה. בנוסף מחפשים החוקרים פתרונות של עמידות גנטית לנזקי קור.

המחקר שהחל בשנה שעברה, בוחן את היעילות המקצועית וההיתכנות הכלכלית בין השיטות השונות. הממצאים הראשוניים מצביעים על יעילות גבוהה בשימוש ברשתות הצללה ובאיתור עצים בודדים שגילו עמידות לקרה. המחקר שתוקצב ע"י המדען הראשי של משרד החקלאות והחקלאים, ימשך עוד שלוש שנים.

מחקר נוסף הנערך מזה ארבע שנים בחוות הניסיונות, בוחן את השפעת ממשק ההשקיה והדישון על יבול עצי האבוקדו. במחקר זה הגיעו החוקרים, בראשותם של דר' אבנר זילבר ודר' שמואל אסולין, למסקנות פורצות דרך שעתידות להוביל להביא להכפלת יבול האבוקדו מהזן "האס", שמהווה כ 60% בכלל האבוקדו בארץ.


מאוורר במטע אבוקדו, צילום: מו''פ צפון

ממשק הגידול החדשני מייצר אופטימיזציה המשרתת את צורכי העץ המשתנים בצורה מיטבית. ממשק הגידול החדש נותן דגש על: איכות מי ההשקיה; דישון רציף (כל טיפת מים מכילה את כל מרכיבי המזון החיוניים לצמח) במהלך כל העונה; דגש על דישון באביב המוקדם; בקרה חכמה על כמויות המים והדשן ושימוש ברגשים צמחיים.

על מחקרים אלה ורבים אחרים הנעשים בחוות הניסיונות ובמטעי האבוקדו בגליל המערב, מעיב האיום על סגירתה של החווה, לאחר שהוועדה הממשלתית (ותמ''ל) החליטה על הפקעת שטחי חוות הניסיונות בגליל המערבי לצורך הקמתה של שכונת מגורים חדשה בעכו.

רמי בר זיו המנהל את חוות הניסיונות, מוביל את מאבק חקלאי מילואות מהגליל המערבי להמשך קיומה של חוות הניסיונות. מטרת המאבק היא לדחות, ככל האפשר, את פיתוח שטח החווה למגורים, ולהתנות את הפקעתו, רק לאחר העתקת פעילות החווה לשטח חלופי מתאים בגליל המערבי.

חוות הניסיונות גליל מערבי, נמצאת בשטח השיפוט של עכו, ומשתרעת על פני כ- 500 דונם של מטעים וגד"ש. זו חוות הניסיונות היחידה בארץ שמתמחה בתחום האבוקדו. החווה משרתת עשרות ישובים בגליל המערבי שעבורם ענף המטעים מהווה עוגן וחוסן כלכלי ותעסוקתי, המשמש גם לאחיזה ושמירה על קרקעות המדינה באזור הפריפריה.


החווה הינה מרכז הפיתוח המרכזי של ענף האבוקדו בישראל במשך עשרות שנים. המחקרים והניסויים הרבים שנעשו בחווה השביחו את תנובת האבוקדו הישראלי ואיכותו בהשוואה לעולם והביאו למיתוג ומובילות של האבוקדו אצל הצרכן הישראלי ובשווקים בחו"ל. (יותר מ70% מכלל יבול האבוקדו מיועד לייצוא לאירופה).

לסיכום מדגיש רמי בר זיו כי לאחר שהועדה למתחמים מעודפים לדיור (ותמ"ל) לא קיבלה את ההתנגדות שהגישה הנהלת החווה בשם חקלאי הגליל המערבי, מוגשת בימים אלה עתירה כנגד התוכנית.

''אנחנו מאמינים שעם מעט רצון טוב בקרב משרדי הממשלה ובראשם משרד החקלאות, אפשר למצוא פתרון הולם להמשך קיום חוות הניסינות ותרומתה להצלחת ענפי החקלאות בדגש על ענף האבוקדו'' אומר בר זיו.