הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות מיני פירות וירקות לא יהיו יותר באחריות מועצת הצמחים


מועצת הצמחים לא תנהל יותר כ-60 מינים של פירות וירקות ולא תוכל לדרוש עבורם היטלים מהחקלאים. על פי הערכת משרד החקלאות, מהלך זה יחסוך לכל מגדל בין מאות לאלפי שקלים בשנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-12-2017



צילום: שלומית קידר  - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר החקלאות אורי אריאל החליט על גריעת עשרות מיני פירות וירקות מאחריות מועצת הצמחים, כך נמסר היום (ג') ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משמעות ההחלטה היא, כי מועצת הצמחים לא תנהל את הגידולים הללו ולא תוכל לדרוש עבורם היטלים מהחקלאים. על פי הערכת משרד החקלאות, מהלך זה יחסוך לכל מגדל בין מאות לאלפי שקלים בשנה.

כזכור, לפני כחודש התייעץ השר אריאל, כנדרש על פי החוק, עם מועצת הצמחים בנוגע לגריעת כ- 60 מיני פירות וירקות מאחריות המועצה. טיוטת הצעתו של השר נשלחה למועצה להתייחסות ופורסמה להערות הציבור.

יו"ר ומנכ"ל המועצה הביאו את ההצעה לדיון בפני חברי המועצה, והגישו את המלצתם לשר החקלאות. בעקבות ההמלצה קיים השר פגישה בה השתתפו מנכ"ל המועצה, יו"ר המועצה ונציגי הנהלת המועצה וביניהם יו"ר ענף הפירות, יו"ר ענף ההדרים ויו"ר ענף הירקות.

בדיון המליצו נציגי המועצה לקבל את ההצעה לגריעת מרבית המינים, אך ביקשו להשאיר באחריותה את ענפי האגס, רימון, אפרסק ותפוח, וכן ארבעה מיני ירקות - סייגית, צתרה תרבותית (סוגים של צמחי תבלין), גרגיר הנחלים ובצל וולשי.

לאחר ששקל את המלצת המועצה, החליט השר אריאל לגרוע את כל המינים שהופיעו בטיוטה שפורסמה להערות הציבור - לרבות האגס, הרימון והאפרסק.

''לאור זאת, תוך 30 יום, עשרות מינים לא פעילים שאינם מגדלים אותם כיום, זני פירות שמגדלים אותם פחות מעשרה מגדלים פעילים, וכן מינים בהם ההתנגדות לפעילות המועצה היא עזה, יגרעו מהתוספת לחוק מועצת הצמחים'' אומרים במשרד החקלאות.

עוד נמסר מהמשרד, כי לאור פניית מועצת הצמחים, הוחלט בשלב זה שלא להוציא את תפוח העץ מאחריות המועצה. ההחלטה בעניין תתקבל ברבעון האחרון של שנת 2018. ''ראוי לציין כי בהערות הציבור לטיוטת הצו, התקבלו במשרד החקלאות בקשות רבות ממגדלים כגון מגדלי התמר, לימון, מנגו, ענבי מאכל, כלל ענף ההדרים, דובדבן, אגס ונקטרינה, לגרוע אף אותם מהתוספת לחוק הצמחים. הירקות - סייגית, גרגיר הנחלים, בצל וולשי וצתרה תרבותית לא יגרעו מהתוספת לחוק''.


שר החקלאות שלח ליו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל מכתב בנושא החלטתו. "מסעיף 12 לחוק עולה כי המועצה לא מפעילה את כל סמכויותיה וכי הסמכויות העיקריות שאותן היא מפעילה יכולים להיות מופעלים על ידי משרד החקלאות ביתר יעילות כתקצוב מחקר, ביצוע פעולות הדברה כל אלו מובילים למסקנה כי אין סיבה מוצדקת להשאיר מועצה סטטוטורית זו על כנה". כתב השר אריאל.

שר החקלאות קיבל את ההמלצה, אליה הצטרפה גם מועצת הצמחים, כי יש לפעול לתיקון חקיקה שתאפשר לחקלאים לקבל סיוע לקידום התארגנויות וולונטריות של מגדלים.

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, בירך את שר החקלאות אורי אריאל, על החלטתו לסגור כ- 60 ענפים במועצת הצמחים ואף שלח מכתב תודה לשר וציין כי "השר מוכיח פעם אחר פעם כי יש מי שמגלה הבנה לקשיים ולמצוקות אליהם נקלעים החקלאים".

״החלטת השר בנוגע למועצה אחרי שנים שאף אחד לא התייחס לבעיה, הינה החלטה מקצועית ואמיצה ואני סמוך ובטוח שאנו החקלאים, נמצא את הדרך להתארגנות וולונטרית הולמת למען הענפים השונים, כפי הנהוג באירופה. אין ספק משבוטל מערך התכנון במועצת הצמחים, בראשית שנות ה-90, אבד הכלח על המועצה והיא איבדה את יכולותיה ואת הרלוונטיות שלה" כתב אמיתי.