הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך מצפה להנצחת חסיד אומות העולם קרל לוץ


מצפה קרל לוץ, לזכר הדיפלומט השוויצרי שהציל עשרות אלפי יהודים הונגרים במלחמת העולם השנייה, נחנך השבוע ביער שוויץ. יו'ר קק''ל דניאל עטר: ''קרל לוץ היה נר שהאיר בתוך חשכה מוחלטת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-11-2017



מצפה קרל לוץ, צילום: מיכאל חורי - ארכיון הצילומים של קק"ל

ביער שוויץ ברמת פורייה, נחנך השבוע 'מצפה קרל לוץ', להוקרתו ולהנצחתו של חסיד אומות העולם השוויצרי קרל לוץ (Lutz).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המצפה נמצא במיקום ייחודי הצופה לטבריה, לכנרת ולהרי הגולן. התצפית המרהיבה מושכת מבקרים רבים מאזור הצפון ומרחבי הארץ שבאים ליהנות מהייחודיות של היער, הכנרת והגליל.

הקמתו התאפשרה הודות לתרומה בסך 360 אלף ₪ שתרמו בני ברית שוויץ ותורמים של קק"ל שוויץ. טקס חנוכת המצפה התקיים בנוכחות יו"ר קק"ל דניאל עטר, שגריר שוויץ בישראל ז'אן דניאל רוך, בתו החורגת של לוץ' אגנס הירשי, ראש עיריית טבריה יוסי בן דוד, נשיא קק"ל שוויץ ארתור פלוטקה, נציגי בני ברית, ניצולי שואה ומוזמנים נוספים.

קרל לוץ שימש כסגן הקונסול בשגרירות שווייץ בבודפשט תחת המשטר הנאצי, ופעל רבות במהלך מלחמת העולם השנייה להצלת יהודי הונגריה. לוץ הציל כ-60,000 יהודים על ידי מתן של כתבי חסות ופתיחה של בתי מחסה שבהם שיכן יהודים. 'יד ושם' הכירה בלוץ כחסיד אומות העולם בשנת 1964.

את אהדתו לעניין היהודי-ציוני פיתח לוץ עוד לפני מלחמת העולם השניה בשנת 1935, עת הוצב בארץ ישראל בקונסוליה השווייצרית שביפו, בתפקיד סגן הקונסול, והיה גם אחראי על האינטרסים של גרמניה בשטחי המנדט הבריטי. בתקופת שירותו בארץ ישראל, בין השנים 1935 ל-1941, הגן על כאלפיים יהודים שעלו מגרמניה מפני גירוש בידי הבריטים. הקשרים שיצר עם פקידי ממשל מהשלטון הנאצי בתוקף תפקידו זה, עזרו לו בהמשך בתקופת מלחמת העולם השנייה.


צילום: מיכאל חורי - ארכיון הצילומים של קק"ל

"התכנסנו כאן כדי לעשות צדק ולהביע רגשות תודה עמוקים ולהעלות על נס את פועלו של אחד מחסידי אומות העולם הבולטים שידענו ושידעה האנושות, קרל לוץ", אמר יו"ר קק"ל דניאל עטר בטקס, "כשאתה קורא את פועלו של קרל לוץ ומבין את עומק אומץ הלב שלו כדי להציל יהודים, לנו לא נותר אלא להביע את הערכתנו העמוקה ולומר שהוא ייזכר בספר דברי הימים של מדינת ישראל. קרל לוץ ייזכר כגיבור בעל יושרה ואומץ בלתי רגילים אשר סיכן את חייו וחיי משפחתו. הוא היה נר שהאיר בתוך חשכה מוחלטת. אורו ימשיך להאיר, להבת הנצח של סיפורו תמשיך להבליט, מחד את הצללים והסכנות שבתהומות אליהם בני אדם יכולים לשקוע בראותם את זולתם כנחות מהם, ומאידך את צדו הטוב המואר והמטיב של האדם".


צילום: מיכאל חורי - ארכיון הצילומים של קק"ל

במצפה פרגולה גדולה, ספסלי ישיבה, עצים וצמחיה טבעית, רחבה מסודרת וכרטיס טווחים המציג למבקרים את מוקדי העניין השונים שניתן לראות מהתצפית. המצפה מחבר בין שביל ישראל המפורסם, שביל אופניים 'סובב כנרת' וחניון הלילה שהקימה קק"ל לרווחת המטיילים והמבקרים הפוקדים את יער שוויץ.