הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרסום המדד הפריפריאלי: ''צדק ליישובים בפריפריה הרחוקה''


המדד שפורסם ע''י הלמ''ס נותן רוח גבית לדרישת וועדת הכספים לתת את מקסימום ההטבות ליישובים סמוכי גדר. יו''ר הועדה חבר-הכנסת גפני: וועדת הכספים תמשיך לפעול למען יישובים מרוחקים ויישובים חלשים. חה''כ איתן ברושי: השינוי היה מתבקש. ישובים רבים סבלו מחוסר צדק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-11-2017



מטעים סמוך לגבול לבנון, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר את המדד הפריפריאלי, בעקבותיו שונו הטבות המס להן זכאים תושבי היישובים הסמוכים לגדר ובפריפריה הרחוקה בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כעת הדירוג של כל יישוב ייקבע על פי מיקומו ולא על פי מיקום בניין המועצה שאליה הוא משתייך, כפי שהיה עד היום. השינוי עושה צדק עם יישובים מרוחקים או קרובים לקווי הגבול, וכעת הם יהיו זכאים להטבות נוספות שיקלו על החיים באזורים אלו ויאפשרו גידול וצמיחה באזורים החשובים.

חבר הכנסת איתן ברושי, חבר ועדת הכספים ונציג המרחב הכפרי במחנה הציוני, הוביל יחד עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וחברי כנסת נוספים את המהלך לשינו חישוב המדד ולפרסומו על ידי הלמ"ס.

ח"כ ברושי: השינוי בחישוב המדד ופרסומו היה מתבקש. יישובים רבים עם צרכים ביטחוניים ונוספים סבלו מחוסר צדק שכן התייחסו אליהם לפי מיקום בניין המועצה. זהו שינוי חשוב שיאפשר לתושבים וליישובים להתחזק ולצמוח. אני מודה ליו"ר הועדה ח"כ משה גפני, ידיד אמת של ההתיישבות והמרחב הכפרי, על הובלת המהלך ועל מחויבות בלתי מסויגת ליישובים המרוחקים ובקווי הגבול. אני מברך את חברי פורום יישובי הגדר ואת ראש המועצה האזורית מטה-אשר יורם ישראלי על עבודה משותפת שהסתיימה בהצלחה חשובה עבור תושבי האזור''.

בדיון שהתקיים השבוע בועדת הכספים של הכנסת, בירך היו''ר משה גפני (יהדות התורה) על פרסום המדד הפריפריאלי החדש, שפרסומו מתקן עוולה ועושה צדק עם היישובים. גפני אמר את הדברים בעקבות פרסום המדד החדש ולקראת דיון נוסף בוועדת הכספים, שבו הוועדה תדון בצורך לעדכן את החוקים הנוגעים למפת אזורי עדיפות לאומית ועידוד השקעות הון, שאמורים לסייע ולתמוך ביישובים ברחביי הארץ.


מרגע פרסום המדד ע"י הלמ"ס ובכל סוף השבוע, קיבל גפני שיחות מראשי מועצות אזוריות וראשי יישובים שביקשו להודות לו על פועלו הרב על-מנת לתקן עיוותים במפת הטבות המס ליישובים, שבין השאר פגעו ביישובים חלשים או ביישובים סמוכי גדר הגבול, שמשתייכים למועצות אזוריות גדולות מאוד. באותם מקרים, מכיוון שחלקים מאותן מועצות קרובים לאזורים עירוניים, אותם יישובים מרוחקים לא נהנו מהטבות מס והטבות שונות, או שזכו לקבלן באופן חלקי בלבד. כאמור, בימים אלו ממש, ועדת הכספים שוקדת על תיקון מפת אזורי העדיפות וחוק עידוד השקעות הון, שאמורים גם הם לתרום לסיוע לאותם יישובים.

המדד שפורסם תואם באופן מלא את דרישות הוועדה לתיקון עיוותים ביחס ליישובים רבים, בעיקר יישובים סמוכי גדר ויישובים חלשים מבחינה סוציו-אקונומית בפריפריה. ועדת הכספים הקציבה ללמ"ס שנה לפרסום המדד הפריפריאלי ואף האריכה את פרק הזמן לפרסומו מספר פעמים, תוך שיו"ר הוועדה גפני וחברי ועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה, מאיצים בנציגי הלשכה, לזרז את הפרסום.


ח"כ משה גפני, ח"כ איתן ברושי וניצן מאיר, צילום: מדף הפייסבוק של מאיר - באדיבות דוברות ח''כ ברושי

ראשי יישובים מגבול הצפון ויישובים רבים נוספים הלינו במשך תקופה ארוכה על העוול שנגרם ליישוביהם עקב מפת אזורי העדיפות הלאומית וחוקים נוספים שלא לוקחים בחשבון את מצבם של היישובים באופן פרטני אלא מתחשבים במיקום המועצות האזוריות שבתוכן הם נמצאים. כך למשל, נפגעו יישובי הגבול בגליל המערבי שמשתייכים למועצה אזורית 'מטה אשר' שמגיעה עד לאזור מטרופולין חיפה ועמק יזרעאל ועל-כן, כפי שהדבר היה עד היום כשכל מועצה נתפסה כמקשה אחת, הם דורגו נמוך יותר ברמת הטבות המס או הטבות אחרות להן הם זכאים. ראשי מועצות, כגון ראש מועצת מטה אשר וראשי יישובים רבים התקשרו לברך את גפני, על הובלת הנושא ועל הלחץ שהפעיל יחד עם כל חברי הוועדה על-מנת לקדם את פרסומו של המדד.

על-מנת לסייע ככל הניתן ליישובים, ועדת הכספים לא המתינה עד לפרסום המדד החדש ויו"ר הוועדה גפני קידם הצעת חוק פרטית מטעם חברי הוועדה למתן תוספת דירוג להטבות מס וכד', בתקופת הביניים עד לפרסום. גפני אמר היום: "המדד החדש של הלמ"ס לא איכזב. כשדרשנו תוספות ליישובים סמוכי גדר או יישובים חלשים ומרוחקים, ידענו על מה אנחנו מדברים ואכן בסופו של דבר בא המדד של הלמ"ס, אחרי עבודת מחקר מעמיקה וקבע שאכן צדקנו. הניקוד שוועדת הכספים נתנה ליישובים לפי מיקומם הריאלי והפרטני ולא כחלק ממועצות אזוריות, הוכיח את עצמו".

גפני סיכם בסיפוק את עבודת הוועדה בנושא עד היום ואת פרסום המדד החדש ע"י הלמ"ס ואמר: "ועדת הכספים תמשיך לטפל בדרכיי הסיוע ליישובי הפריפריה הרחוקה, יישובים סמוכי גדר ובכלל ביישובי קו עימות וכן לראשונה, תקדם את עניינם של יישובים המוגדרים כיישובי 'הפריפריה החברתית' של ישראל, שאף אם אינם ממוקמים במקומות מרוחקים, מדובר ביישובים חלשים שזקוקים ליתר סיוע מהמדינה".