הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרשה 242: כתב אישום הוגש נגד יועצת שר החקלאות לשעבר


בכתב האישום נטען שיועצים לשרי התיירות והחקלאות לשעבר, קיבלו כספים מיועץ התקשורת רונן משה בתמורה להטיית תקציבי פרסום. באישום נוסף נטען שיועצת שר החקלאות לשעבר טלי קידר הבטיחה 'לקבור' דו''ח ביקורת ולהעביר תקציבים למועצת מגילות בתמורה לשוחד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-11-2017



צילום: iStock.com

כתב אישום נוסף בפרשת 242 שבה מואשמים בין השאר בכירים 'בישראל ביתנו': המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד טלי קידר, יועצת שר התיירות לשעבר מר סטס מסז'ניקוב, וכן יועצת שר החקלאות לשעבר מר יאיר שמיר, בגין לקיחת שוחד בעת ששימשה יועצת שר החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכתב האישום מואשם גם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת, בגין מתן שוחד והלבנת הון.

​על פי כתב האישום, אשר הוגש על ידי עוה"ד ד"ר מאור אבן חן וענבל לוי, בתקופה הרלוונטית, החל משנת 2009 ועד לאפריל 2013, שימשה קידר יועצת בכירה לשר התיירות, סטס מסז'ניקוב. החל מאפריל 2013 ועד ספטמבר 2014 שימשה קידר יועצת בכירה לשר החקלאות, יאיר שמיר. בתקופת עבודתה במשרד החקלאות הייתה קידר מקורבת למנכ"ל המשרד, רמי כהן. קידר נהנתה מרמת אמון גבוהה וממעמד רם והייתה דמות דומיננטית במשרד.

לגבי רונן משה נכתב בכתב האישום, כי בשנים 2010-2014 עסק משה במתן ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים דוברות ותקשורת. קודם לכן, שימש כיועץ תקשורת לשורה של שרים בממשלות ישראל. לאחר שפרש מהשירות הממשלתי, הקים משה חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת. הנאשמים הכירו זה את זו במהלך עבודתם בכנסת.

על פי האישום הראשון והשני, רונן משה נתן שוחד לטלי קידר וליועץ התקשורת של מסז'ניקוב, ששימש בהמשך כיועץ התקשורת של שמיר, אמנון ליברמן, בתמורה לכך שהם יקדמו את האינטרסים העסקיים שלו ויפעלו לרתום את הגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות ובמשרד החקלאות לפרסם בפינה "דקה לשמונה", אשר צמודה למהדורת החדשות המרכזית בערוצי הטלוויזיה 2, 10 ו-1. באותה עת, משה נתן שירותי ייעוץ, בקשר ל"דקה לשמונה" לחברה שהפיקה את הפינה, גריי קונקט. כמו כן, משה איתר בעבורה גופים ממשלתיים רלוונטיים ורתם אותם לפרסום תכנים ברצועת השידור של "דקה לשמונה".


משרד התיירות: משה הבטיח ליועץ התקשורת שייתן לו מתת בעד פעולותיו. באוגוסט 2010 נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד התיירות, עבור תכנים שגריי קונקט תפיק וישודרו ב"דקה לשמונה" ועבור פינת תיירות קבועה שתפיק גריי קונקט ותשודר בתוכנית טלוויזיה. בתמורה לכך, תשלם לפ"מ לגריי קונטנט 4,000,000 ₪ + מע"מ. משרד התיירות היה המשרד הממשלתי הראשון שפרסם תכניו ב"דקה לשמונה" וכך נסללה הדרך לפרסום תכנים של משרדי ממשלה אחרים בפינה זו. משה קיבל מגריי קונטנט סך של 300,000 ₪ בתמורה לתקציב שהשיג ממשרד התיירות. משה נתן לליברמן את המתת עבור פעולותיו באמצעות חברה בבעלות חבר של ליברמן, לה רשם שיק בסך 24,360 ₪, אשר נחזה להיות תשלום בעבור שירותי ייעוץ שקיבלה, לכאורה, החברה של משה.

משרד החקלאות: בהמשך, בשנת 2013, פנה משה לליברמן כאשר שימש כיועץ התקשורת של שמיר והציע לו לרתום את משרד החקלאות לפרסם תכניו ב"דקה לשמונה". ליברמן אמר לנאשם כי בעד פעולותיו, יצטרך משה לשלם לו סכום גבוה יותר מזה ששילם לו במשרד התיירות. זאת, בשל הצורך לשכנע את מנכ"ל המשרד, רמי כהן, לפרסם תכנים של המשרד ב"דקה לשמונה". לאחר מכן, פנה ליברמן לנאשמת ועדכן אותה בדבר הצעתו של משה כיוון שסבר שיזדקק לה על מנת לרתום את כהן. מאוחר יותר, במועד שאינו ידוע, נפגשו ליברמן, קידר ומשה ודנו על גובה המתת שיהיה על משה להעביר ועל חלוקתו. השלושה הסכימו כי הסכום שישלם משה לשלושה יהיה במזומן, וכי גודלו יקבע לפי סכום התקציב אותו יצליחו להשיג ממשרד החקלאות בעבור הפרסום.

בדצמבר 2013, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונטקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד החקלאות, במסגרתו סוכם כי גריי קונקט תפיק תכנים למשרד ותשדר אותם ב"דקה לשמונה" בתמורה ל- 2,292,500 ₪ + מע"מ. משה קיבל מגריי קונטנט סך של 360,000 ₪ בתמורה לתקציב שהשיג. עם חתימת ההסכם, ביקשו ליברמן וקידר ממשה את המתת עליו הוסכם. בהתאם למוסכם, אמור היה משה לשלם להם ולרמי כהן סכום של 90,000 ₪ בעד פעולותיהם. משה העביר חלק מהמתת לליברמן ולנאשמת- 30 אלף ₪ במזומן ולאחר מכן 24 אלף ₪ במזומן. קידר וליברמן הפעילו לחצים על משה כדי שיתן להם את יתרת הסכום, אולם, משה לא העביר להם את יתרת הכסף.

בשני אישומים נוספים מתוארות בקשות שוחד של קידר, בהם ביקשה שוחד מראש מועצת מגילות, מרדכי דהמן

1. דו"ח ביקורת חמור בעקבות אי סדרים שהתגלו בפרוייקט "הנגשת הים הנסוג"- פרוייקט של משרד התיירות שמטרתו הייתה לסייע בהסדרת הגישה לחופי ים המלח, בחלקו הצפוני, בעקבות ירידתו המואצת של מפלס ים המלח ונסיגת קו החוף שלו. במהלך סיור של אנשי מפלגת "ישראל ביתנו" והחטיבה להתיישבות בהרודיון, בהיותה יועצת בכירה לשר החקלאות, ניגשה קידר לדהמן וביקשה ממנו 300,000 ₪ בתמורה לסגירת דו"ח הביקורת. קידר ציינה בפני דהמן, כי לרמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות, יש את הקשרים הנחוצים כדי "לסגור" את דו"ח הביקורת הן במשרד מבקר המדינה והן במשרד התיירות, כך שלא יהיה לו זכר. בהמשך, בפגישה נוספת דרשה קידר מדהמן שוב 300,000 ₪. דהמן לא נענה לבקשתה ולא נתן לה את שביקשה. אף שלא נענתה, דינה של קידר, על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

2. דרישה לקבל אחוזים מתקציב הניקוז של מועצת מגילות- בשנת 2014 היה אמור משרד החקלאות להעביר למועצה תקציב של 3 מיליון ₪ להסדרת הניקוז בנחלים. קידר נפגשה עם דהמן וישראל יהושוע ובמהלך הפגישה אמרה לדהמן כי בתמורה להעברת התקציב, יהיה עליו לשלם לה סך של 5% מתקציב הניקוז, במזומן. קידר אמרה לדהמן שהיא דורשת את הכסף בשם מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן. במסגרת אותה פגישה דרשה קידר מדהמן להעביר לה תוך שבוע 50,000 ₪ מתוך סכום של 150,000 ₪, המהווים 5% מהתקציב. דהמן נתן לנאשמת הסכמה עקרונית להעביר את הכסף אותו דרשה, ובתנאי שיקבל קודם את התקציב. בתקופה שלאחר מכן, ובמועד שאינו ידוע, יצר כהן קשר עם דהמן ואמר כי הוא דואג להעביר את תקציב הניקוז למועצה. גם קידר יצרה איתו קשר מספר פעמים. בהמשך, במועד שאינו ידוע, במהלך פגישה של קידר עם דהמן במשרדי מועצת מגילות, דרשה קידר מדהמן שוב 5% מהתקציב. עד לחודש אפריל 2014 לא עבר תקציב הניקוז למועצה ודהמן לא העביר כסף לנאשמת. אף שלא נענתה, דינה של קידר על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

כתבי האישום שהוגשו לבית המשפט בפרשה 242 כוללים למעלה מ-10 פרשיות, אשר נחשפו במהלך חקירה מאומצת של היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל, בראשות תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, בשיתוף יחידת יהלום של רשות המיסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בראשות דן אלדד.