הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה: ''הרשתות מחבלות במאמץ לקדם תזונה בריאה''


רשתות השיווק ויצרני המזון מחליפים האשמות בעקבות הממצאים על פערי מחירים גדולים בין מוצרי מזון רגילים לבריאים. היו"ר כבל: יצאנו למלחמה בתופעה. יוזמי הדיון חברי-הכנרת מוסי רז ועליזה לביא: באנו לחרב את החגיגה, נציגי הרשתות: אחוזי הרווח של שני סוגי המוצרים דומים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לדיון בטענות כלפי רשתות השיווק, כי הן מנפחות את מחירי מוצרי המזון הבריא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת מוסי רז ועליזה לביא, על רקע הפרסום בתקשורת ממנו עלה כי על אף שיצרני המזון מוכרים לרשתות השיווק את המוצרים הבריאים יותר במחיר זהה למוצר הרגיל, הרשתות מוכרות אותם במחיר גבוה..

היו"ר כבל, העומד בראש השדולה למען אורח חיים בריא, יחד עם חברי הכנסת רחל עזריה וישראל אייכלר, פתח את הישיבה ואמר כי בכוונתו להוביל את המאבק להורדת מחיר הלחם הבריא ומיסוי השתייה הממותקת גם במסגרת השדולה, והוסיף כי הוועדה יוצאת למלחמה בפערי המחירים.

ח"כ רז הזכיר כי הנתונים על פערי המחירים התפרסמו בתחקיר בעיתון "דה מרקר", מהם עלה שעל אף שהיצרנים משווקים את המוצרים במחירים זהים, הרשתות מנצלות את הביקוש ומוכרות את המוצרים הבריאים במחירים הרבה יותר גבוהים. לדבריו, הנפגעים העיקריים הם האוכלוסיות המוחלשות שלא יכולות להרשות לעצמן לרכוש את המוצר הבריא במחיר כמעט כפול. "אם רשתות השיווק לא יפתרו את הבעיה יהיה צורך בצעדים מצד המדינה", אמר ח"כ רז.

חברת הכנסת לביא הוסיפה: "בעוד שהממשלה והכנסת פועלים לקדם תזונה בריאה, רשתות השיווק מחבלות במהלך ועושות סיבוב על כולנו. אין מילים אחרות להגדיר זאת מלבד עושק וניצול ציני, רק כי אף אחד לא מפריע להן. באנו לחרב את החגיגה הזו, אנחנו נגד רגולציה אבל איזה ברירה הם משאירים לנו".

יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' דב טשרניחובסקי, ציין כי שני העשירונים התחתונים בישראל לא יכולים להרשות לעצמם לאכול אוכל בריא בגלל מחירי המזון הגבוהים בישראל. לדבריו, הבעיה בישראל היא חוסר תחרות בענף המזון וצריך לפתור אותה באופן מערכתי.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי הבן שלה שאל אותה לאחרונה למה ג'ינס עם קרעים עולה יותר מכזה בלי קרעים, ולמה מוצרים בלי גלוטן עולים יותר ממוצרים עם גלוטן. לדבריה, הבעיה היא שאין מספיק תמריצים ליצרנים הקטנים שיכולים לייצר את התחרות בענף.


ח"כ יעקב אשר הוסיף כי צריך קודם להגדיר מה הוא מזון בריא ואז לעודד יצרנים, באמצעות הפחתות מס, לייצר את אותם מוצרים.

ח"כ יעקב פרי אמר מנגד כי הוא לא חושב שצריך לחזור לפקח על מחירים, וכי הוא בספק אם הוועדה יכולה להתערב בכוחות השוק ולבצע רגולציה שיהיה לה משקל מכריע.

מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק, דן סולומון, דיבר בהתרגשות ועם ביקורת קשה ואמר לחברי הוועדה: "חברי הכנסת יעשו 'וי' על הדיון ואנחנו נישאר בודדים במערכה. אם ברחוב בלפור היה צליאק לא היה צורך בחקיקה – לא יקרה כלום כי אתם לא עושים כלום". היו"ר כבל אמר בתגובה כי הממשלה היא זו שבכוחה לשנות את המצב וקרא לסולומון להצטרף למאבק שבכוונתו להוביל יחד עם חברי הוועדה.

היועצת המשפטית של חצי חינם, עו"ד מיכל כהן עובדיה, אמרה כי חצי חינם לא נכללה בבדיקה שפורסמה בעיתון, והוסיפה: "המחירים של היצרנים והיבואנים גבוהים יותר. מחיר היצרן של פסטה רגילה לא דומה למחיר פסטה ללא גלוטן, ואחוזי הרווח שלנו דומים. את הטענות צריך להפנות ליצרנים או ליבואנים".

אלי שלום סתוי, שייצג בדיון את רשת "רמי לוי", אמר: "גם אצלנו אחוז הרווח זהה. אין לנו עניין לעשות רווח גדול יותר". אולם מנהלת איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, גליה שגיא, אמרה בתגובה כי "הניסיון של הרשתות להפיל אחריות על התעשיינים הוא לא נכון. ברוב המקרים היצרנים מוכרים את המוצרים במחירים שהם בסך הכל זהים".

היו"ר כבל תהה האם בסוף הוא צריך "להוציא חוליית חיפוש לברר מי אחראי", ואמר כי בכוונת הוועדה לברר את הסוגיה.

מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות, פרופ' רונית אנדוולט, אמרה כי המשרד מנסה כבר תקופה ארוכה לשתף פעולה עם משרדי הכלכלה והאוצר, כדי לייצר סל מזון בריא.

"כל אחד מהגופים העסקיים לא נמצא בל"ו צדיקים ולא כי אין מקום, כי כל אחד מהם רוצה להרוויח כמה שיותר כסף". אמר היו''ר כבל. ''משרד הבריאות צריך קודם כל להגדיר מה הוא מוצר בריא, ולאחר מכן לקדם תוכנית שיודעת להתמודד עם סוגיית המחירים. לסיכום הודיע היו"ר כבל כי הוועדה יוצאת למלחמה בתופעה של פערי המחירים''.