הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו תקנות שיאפשרו לרפתנים שפרשו למכור את מכסות החלב


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את התקנות שיאפשרו ליצרני חלב קטנים במושבים לפרוש מהענף ולקבל פיצוי ממכירת מכסת החלב שלהם לטובת יצרנים אחרים. יו''ר הועדה איתן כבל: נעשה הכל לשמור על המשק המשפחתי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ איתן כבל, אישרה היום את בקשת משרד החקלאות לתקן את תקנות תכנון משק החלב, העוסקות בהעברת מכסות של רפתנים מושביים בענפי הבקר לחלב, העזים והכבשים. התיקון האחרון נעשה לשנים 2016-2014 ומאז לא אושרו תקנות חדשות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקנות נועדו לאפשר ליצרנים קטנים לפרוש ולקבל פיצוי ממכירת מכסת החלב שלהם לטובת התייעלות יצרנים קטנים ובינוניים אחרים. היו"ר כבל שב והזכיר כי הוועדה בראשותו תעשה הכל על מנת לשמור ולחזק את המשק המשפחתי.

מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס, הסבירה בדיון כי עד סוף 2016 התאפשרה העברת מכסות במסגרת 'מתווה לוקר' בענף החלב, שנועד לאפשר ליצרנים הקטנים לפרוש ולקבל פיצוי, תוך העברת מכסת הייצור שלהם לטובת התייעלות רפתנים אחרים. אך לדבריה, מאז סוף 2016 לא אושרו תקנות חדשות ולכן חקלאים שרוצים לפרוש לא יכולים לקבל את התמורה ולעשות זאת.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, אמר כי העיכוב נבע מהצורך להגיע לנוסח מוסכם, והוסיף כי התקנות התאימו את המנגנון שהיה במתווה לוקר, על מנת לאפשר העדפה ליצרנים הקטנים.

ח"כ יצחק וקנין התייחס למתווה לוקר והזכיר כי הוא היה בין המתנגדים הבולטים לו. ''המתווה גרם לכך שלפחות חצי מהמשק המשפחתי בענף החלב נמחק. כל אלה שהיו להם רפתות קטנות ולא הצטרפו לרפתות מרכזיות, בינוניות או גדולות, נפלטו מהענף – מדובר ביותר מ-230 משפחות שפרשו כי מחיר המטרה החזיר בקושי את ההשקעה שלהם ברפת ולא הייתה להם ברירה", אמר וקנין.


התקנות שאושרו היום קובעות את המנגנון לפיו תנהל מועצת החלב את ההליכים להעברת מכסות הייצור בין היצרנים במגזר המושבי. בהתאם לכך נקבע כי התמורה המקסימלית לפורשים תעמוד על 2.3 שקלים בתוספת מע"מ לליטר מכסת חלב בקר, 3.9 שקלים בתוספת מע"מ לליטר מכסת חלב עזים ו-3.5 שקלים בתוספת מע"מ לליטר מכסת חלב כבשים.

ועדת המכסות תרכז את בקשות ההעברה ופעם בשנה תבצע הליך העברה, כאשר מחיר ההעברה ההתחלתי יהיה מחיר המקסימום שנקבע, כאמור, ואם לא יהיו הצעות לקבל את המכסה במחיר הזה ירד המחיר ב-10 אגורות לליטר מכסת חלב בקר, כך עד שימצא מי שמעוניין לקבל את המכסה ועד למינימום של 1.8 שקלים לליטר.

עוד נקבע כי יצרן חלב בקר יוכל לבקש מכסה במכפלות של 10,000 ליטר ולא יותר מ-200 אלף ליטר. מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן, ויו"ר שולחן החלב, ישראל בלוך, ביקשו להוריד את המכסה ללא יותר מ-150 אלף ליטר, מחשש שלא יהיו רוכשים והמחיר ירד. הסמנכ"ל לוי הסביר כי דווקא הגבלת הביקוש תביא לירידת מחיר ונציגי המגדלים קיבלו לבסוף את עמדתו.