הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים על הותמ''ל: נגיש עתירה לבג''ץ


על רקע כוונת האוצר להאריך את תוקף הותמ''ל, אומרים בתנועת המושבים ובמועצות האזוריות: ''זהו כלי אגרסיבי ובלתי חוקתי שהולך ומתעצם במקום שילך ויעלם מן העולם. אנו נערכים לסכל ניסיון זה גם בכנסת וגם בבג''צ אם נצטרך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-11-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

כוונת משרד האוצר להאריך את תוקף הותמ”ל (ועדה ארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור), שעומד לפוג באוגוסט בשנה הבאה, מעוררת לא מעט מתנגדים, בהם גם תנועת המושבים וההתיישבות הכפרית

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''הרעיון להאריך את חוק הותמ״ל הינו בדיוק הדבר שלגביו הזהרנו בזמנו. זהו מדרון חלקלק שבו כלי אגרסיבי ובלתי חוקתי הולך ומתעצם במקום שילך ויעלם מן העולם, ואנו נערכים לסכל ניסיון זה גם בכנסת וגם בבג״צ אם נצטרך״. אומרים בתנועת המושבים.

במהלך סוף-השבוע האחרון התקיימו פאנלים בנושא הותמ''ל ומצוקת הדיור במסגרת כנס הנהגות המושבים – האחד בהשתתפות ראשי המועצות האזוריות והשני בהשתתפות מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד עדיאל שומרון.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אנחנו מרכז כפרי השונה מהעולם. בעולם הכפרים הם עניים ושווי האדמות זול. אצלנו זה הפוך. המרחב הכפרי מפותח ובו אנשים טובים לצד חיי קהילה, חינוך ותרבות עשירים. מה שאנחנו תורמים למען החברה הישראלית מהמקום שלנו אף אחד לא תורם. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בשנים הבאות עם ראשי מועצות עוינים שלא יודעים מה זו חקלאות ומה החשיבות שלה ועשויים לראות את החקלאות כמטרד שמפריע לתשתיות, הביוב ועוד".

צור דיבר על שיתוף הפעולה של המרחב הכפרי כולו כנגד הותמ"לים: "הכוח המשותף אינו שאלה. אנחנו לא מספיק חזקים כשכל אחד יפעל בעצמו. הכוח המשותף שלנו הוא משמעותי. מלבד החקלאות, עלינו לחזר את הקהילה במושבים, זאת כדי שנישאר כמושב ולא נהפוך להיות שכונה בעיר. שיתוף הפעולה שלנו עם המועצות הוא הכרחי, הכוח של המועצה במרחב הוא הכרחי, הכוח של מרכז המועצות הוא הכרחי. אנחנו רוצים לעבוד יחד ולהיות חזקים".

יועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח: "במידה ויהיה ניסיון להאריך את חוק הותמ״ל במתכונתו הנוכחית אנו נפעל בהתאם לפנייתנו הנחרצת שהייתה התרעה לפני עתירה לבג"צ כנגד החוק ונגיש עתירה לבית המשפט, בנוסף אנו ממשיכים לקדם את תיקונו של החוק דרך הכנסת בהצעת חקיקה שהגשנו שמטרתה הגנה מרבית על הקרקע החקלאית בעת הכרזה על מתחם מועדף לדיור, ואנו חוברים כעת לראשי ערים שדווקא מתנגדים להליך הותמ״ל בכדי ליצור קואליציה רחבה ככל שניתן״

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון השיב ליפרח ואמר: "אם לא היה ותמ"ל לא היו יחידות דיור. יש מושבים מסביב לערים והם לא כולם יישארו כמו שהם". שומרון אף הוסיף: "רמ״י מרכז מאמצים גדולים בתקופה הזו במצוקת הדיור ובשיווקים שנועדו להגדיל את היצע הדיור יחד עם זאת אנו מודעים לצורך שלנו להגביר את קצב העבודה מול המושבים בנושא הסדרת הזכויות ואנו אכן נעשה זאת, אנו מכבדים את חברי המושבים ואת זכויות האגודות אך אנו צריכים קרקע לשם הגדלת ההיצע ואין ספק כי מושבים באזורים מוטי פיתוח יפגעו, לגבי התעסוקה החלופית נשקול החלת הנחות אזור גם לשימושים שאינם קייט כפרי.

עו״ד עמית יפרח ענה לו : "המשימה הראשונה והחשובה ביותר הינה עיגון הזכויות והעברת בעלי הנחלות לתשתית חוזית ארוכת טווח אנחנו דוחפים בכל הכוח את המושבים להיערך לחתימה ואת המנהל לקדם את הערכות הפנימית שלו, לצערנו הקצב הינו איטי ואינו מספק בעקבות הכוונה של שר האוצר להאריך את חוק הותמ״לים. הרעיון להאריך את חוק הותמ״ל הינו בדיוק הדבר שלגביו הזהרנו בזמנו, זהו מדרון חלקלק שבו כלי אגרסיבי ובלתי חוקתי הולך ומתעצם במקום שיילך ויעלם מן העולם, ואנו נערכים לסכל ניסיון זה גם בכנסת וגם בבג״צ אם נצטרך״.

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע: "מרחב כפרי זו מילה שכוללת בתוכה הרבה מאוד מרכיבים. ויש תמיד מלחמה של המדינה על התשתיות הלאומיות. המועצות האזוריות מבינות את הצורך הזה אך רוצות לשמור על התשתיות שלהן. אנחנו חייבים לשמור על התנועות של המושבים והקיבוצים כי אחרת לא יהיה גוף שישמור על הצרכים המשתנים של המושבים והקיבוצים".

יו"ר המועצות האזוריות, עמיר ריטוב: "הותמ"ל הוא האיום הגדול ביותר שקיים על המושבים ועל הישובים לידינו. המדינה אומרת שהיא נמצאת במצב חירום ולכן אין זמן להגיע להסכמים ומקבלת החלטות מהירות ודורסניות. מדינת ישראל אומרת שהיא צריכה לייצר עוד 200 אלף יחידות דיור ולכן היא צריכה עוד 500 אלף דונם על חשבון השטחים החקלאיים. זוהי סכנה. אנחנו קיבלנו החלטה שאנחנו נלחמים עם ההחלטה הזאת.

ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר: "אנחנו מתמודדים עם מגרשים פנויים. חשוב שיהיו לנו ישובים גדולים וחזקים כדי לחזק את האזור. אנחנו מחזקים את קריית שמונה ונותנים להם דונמים ורואים את החוסן האזורי כי אם נחזק את קריית שמונה, אנחנו נהיה מועצה חזקה יותר. חשוב לנו לחזק את החינוך, כ- 30% מתקציב המועצה הולך לחינוך. אם לא נצליח להחזיר בנים לגור באזור ולחזק דמוגרפית את האזור, מדינת ישראל תצטרך להקים בסיס צבאי גדול יותר.

ראש המועצה האזורית ברנר, דורון שידלוב: "אצלי ברשות אמנם אין ותמ"לים , אבל אני רואה בותמ"לים כדבר שאינו דמוקרטי. הערים מנצלים את זה כדי לגזול את האדמות החקלאיות שלנו באצטלה של דיור. לפני שנה וחצי העברנו לרחובות 400 דונם עבור מצוקת הדיור ועד היום לא ראינו אפילו מבנה אחד. והיום לוקחים לביל"ו אדמות כי יש עוד יכולת לקחת אדמה חקלאית ולהפסיק את העיבוד. אנחנו נלחמים על כל חלק וחלק מהאדמות שלנו. נראה כי יש זרוע לאומית להתנקם בהתיישבות. חלק מהאתגר שלנו זה הבלימה וההתמודדות".

ראש המועצה האזורית גליל תחתון מוטי דותן: "המרחב הכפרי הוא לא הבעיה, הוא חלק מהפתרון. אנחנו לא נתנו שייגעו באדמות שלנו. המדינה מדברת להביא 30 אלף תושבים. אחת הסיסמאות היא משאב הקרקע הוא הלך ומתכלה ומי שמחזיק בו הוא אנחנו. הסיסמא של הותמ"ל גורם ליזמים להפעיל לחצים נוראיים וזה יוצר מריבות אצלנו בקהילות".

ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום: "המשימה ליישב את המדינה היא משימה גדולה. ולכן האתגרים שלנו הם אחרים. להסתכל מה קורה במרכז הארץ על איוש הנחלות ולראות שזה יכול לקרות בפריפריה- גם בצפון וגם בדרום. בערבה התיכונה העיסוק הוא רק בחקלאות. אנחנו נעשה את הפל"ח בצורה מסודרת ומושכלת. יש סיכון שיום אחד היישוב יהיה חלק מהערים. אבל המציאות תהיה שהערים ימשיכו ויגדלו אבל הישובים לא".