הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך ''שביל הבריחה'' ביער חוף הכרמל


האתר הראשון בארץ להנצחת תנועת 'הבריחה' שפעלה להעלאתם של כ-300 אלף ניצולי שואה מאירופה לישראל לאחר מלחמת העולם השנייה, נחנך ביער עופר שבחוף הכרמל. ''קק''ל עשתה פה תיקון היסטורי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-11-2017



שביל הבריחה ביער עופר בחוף הכרמל, צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

ביער בחוף הכרמל נחנך על-ידי קק"ל שביל חדש לזכר תנועה 'הבריחה', שפעלה להעלאת מאות אלפי ניצולי שואה מאירופה אחרי מלחמת העולם השנייה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בטקס חגיגי שנערך במקום ביום ששי האחרון, נחנך האתר הראשון בארץ שמנציח את התנועה, בהשתתפות מנהל מרחב קק"ל בצפון ד"ר עמרי בונה, חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל כרמל סלע, חברי עמותת 'מורשת הבריחה' וקהל רב.

'שביל הבריחה' נפרץ על ידי עובדי קק"ל בתוך יער עופר (חוף הכרמל) לאורך שניים וחצי קילומטרים. לאורכו הוצבה מפה ובה הנתיבים היבשתיים של פעילות 'הבריחה' והנתיבים הימיים של תנועת 'ההעפלה'. כמו כן כולל השביל ארבע תחנות שמספרות חלק מסיפורי התנועה: האחת כוללת מידע כללי על ה'בריחה', השנייה מוקדשת לילדים ב'בריחה', השלישית מספרת על מחנות העקורים והרביעית מספרת על השליחים שהגיעו מארץ ישראל לסייע בפעילות באירופה. בנוסף, לאורך השביל ישנן נקודות מהן נשקף הים התיכון ממנו הגיעו האניות עמוסות המעפילים אחרי שעברו בדרכי הבריחה באירופה.


שביל הבריחה ביער עופר, צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

"זה שביל תוכן שמדמה את המסלולים בהם עברו ניצולי השואה באירופה, אחרי מלחמת העולם השנייה. בתוך יערות, בקור, בשלג ובדרכים לא נוחות. לכן השביל הזה הוא פראי ולא סלול", אמרה רכזת פרויקטים ונגישות במרחב צפון, פנינה צייזלר מקק”ל, שהייתה אחראית על הקמת הפרויקט. "קק"ל שמחה וגאה שהקימה את האתר הזה כי זו מורשת העם ובזכות האנשים האלה אנחנו נמצאים כאן".

תנועת 'הבריחה' פעלה באירופה משלהי מלחמת העולם השנייה ועד להקמת מדינת ישראל והייתה אחראית להברחתם של כשלוש מאות אלף ניצולי שואה ממזרח אירופה לכיוון דרום מערב – אל נמלי הים התיכון. שורשי 'הבריחה' בהתארגנות ספונטאנית של ניצולי השואה, ובהמשך נטלה על עצמה 'ההגנה' את ניהול הבריחה. שליחים שהגיעו מארץ ישראל טוו רשת של נתיבים ומחנות מעבר על פני אירופה כולה. בסיועם ובהנהגתם הפכה תנועת 'הבריחה' לאחד הגורמים החשובים במפעל העלייה לארץ ובמאבק להקמתה של מדינת ישראל.


שביל הבריחה ביער עופר, צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

"עד היום לא הייתה בארץ ולו אנדרטה אחת או איזה ביטוי שזוכר את תנועה הבריחה באירופה. זו האנדרטה הראשונה והיחידה שאנחנו מקווים שאחריה יבואו עוד", אמרה בטקס ד"ר מירי נהרי, שעומדת בראש עמותת 'מורשת הבריחה', "קק"ל עשתה פה תיקון היסטורי. במחנות העקורים ה'קופסה הכחולה' של קק"ל כיכבה. אמנם לאותם יהודים לא היה אחרי המלחמה כסף, אבל זה ביטא את אהבתם לארץ ישראל. עכשיו קק"ל מחזירה להם אהבה".