הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: ביטוח חקלאים מפני הפשיעה החקלאית


על פי ההצעה של חברי הכנסת רוברט אילטוב ושלי יחימוביץ, הקרן לנזקי טבע בחקלאות תבטח את החקלאים מפני גניבות רכוש ותוצרת חקלאית. יחימוביץ: ''מדובר בהפקרה מוחלטת של אנשים שרכושם ויגיע כפיהם נבזזים, ואני בטוחה ששר האוצר יתמוך בהצעת החוק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-11-2017



הצתה במשק חקלאי בעמק הירדן, צילום: ארגון השומר החדש

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה חה"כ שלי יחימוביץ בשיתוף עם התאחדות האיכרים בישראל, הגישו השבוע הצעת חוק לפיצוי חקלאים שהמשק החקלאי שלהם נפגע כתוצאה מנזקים שנגרמו בידי אדם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצעת החוק אשר נוסחה בשנת 2007 על ידי ח"כ משה כחלון, היום שר האוצר, ויו"ר השדולה החקלאית דאז שי חרמש, תאפשר אספקת ביטוח מפני גניבות ציוד ותוצרת חקלאית באמצעות החברה הממשלתית קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות.

על פי דברי ההסבר של הצעת החוק, עקב ממדי התופעה של הפשיעה החקלאית, מסרבות חברות הביטוח לבטח ציוד ותוצרת חקלאית. והחקלאים נותרים חסרי אונים אל מול מכת הגניבות, אשר גורמות להם נזק כלכלי אדיר ועלולות למוטט משק חקלאי שלם.

ההגנה על רכושו הפרטי של האזרח ואכיפת החוק הינם מחובותיה המרכזיים של המדינה, ומכיוון שאין היא מצליחה לספק לחקלאים הגנה , עליה להעמיד לרשותם אפשרות לבטח את רכושם בעלות סבירה.

ח"כ רוברט אילטוב: ״תופעת הגניבות החקלאיות הפכה לטרור של ממש אשר פוגע בצורה אנושה בחקלאים אשר אמונים על גידול התוצרת של מדינת ישראל. אנחנו חייבים להיכנס אל עובי הקורה ולהעניק לאותם חקלאים, מלח הארץ שלנו את התנאים הראויים וההגנה לה הם זקוקים על מנת להמשיך לחיות ולהתפרנס בכבוד״.


ח"כ שלי יחימוביץ: ״קיימתי אתמול דיון בנושא זה בוועדה, ונדהמתי לשמוע מנציגי האוצר כי אין כל כוונה לפצות את החקלאים, וכי האוצר אינו מקיים כלל דיונים בנושא. מדובר בהפקרה מוחלטת של אנשים שרכושם ויגיע כפיהם נבזזים, ואני בטוחה ששר האוצר יתמוך בהצעת החוק שהוא עצמו הציע".

בדיון שהתקיים בועדה לביקורת המדינה לפני כעשרה ימים אמר שר החקלאות אורי אריאל כי בשל היקף התופעה ועוצמתה, חברת הביטוח אינ מוכנות לבטח את החקלאים, או שהן מעלות את הפרמיה לשיעור בלתי כדאי. ''קנט הכינה תכנית לבקשת משרד החקלאות, והיא מוכנה ויכולה לצאת איתה בראשון לינואר. התכנית נתקעה במשרד האוצר שמסרב לתקצב אותה ב- 16 מיליון ₪'' אמר אריאל.

נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי: "תופעת הטרור החקלאי והפגיעה היומיומית בחקלאים עוברת מתחת לרדאר. נזקים אדירים למשקים חקלאיים ונזקים של מיליונים במקרה של שריפות בתי אריזה שאף חברת ביטוח לא כבר מוכנה לבטח יותר. המדינה צריכה לספק גם ביטחון וגם ביטוח- ובשני המקרים החקלאים מרגישים נטושים".