הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף הזית מציג: השקת תו תקן חדש לשמן הזית הישראלי


התקן הישראלי יותאם לתקינה הבינלאומית וישראל תוכל סוף סוף להצטרף לארגון השמן העולמי. ''הרביזיה בתקן תוביל למניעה של הטעיית הצרכן בכל הנוגע לשמני זית ברמות שונות, תוך שקיפות מלאה בהצגת רמתו של השמן, מקורו ואיכותו האמיתית של המוצר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-11-2017



צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

בחודש הבא ייכנס לישראל תקן חדש לשמן הזית ומדובר במהפכה אמיתית. שידרוג התקן הוא בעל חשיבות גדולה, ומטרתו להשוות את התקינה בישראל לתקינה הבינלאומית המתקדמת של ארגון הזית הבין-לאומי, IOC - International Olive council.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתקן החדש מופיעות בפירוט ובדיוק דרישות האיכות העדכניות המופיעות בכל תקני המסחר הבין לאומיים לשמן זית. הכלים החדשים בתקן הישראלי, כלים שנמצאים כבר מעל 25 שנים בתקני המסחר הבין לאומיים, וביניהם למשל קביעת האיכות האורגנולפטית, יאפשרו גם את המלחמה בזיופים.

בנוסחים קודמים הופיעו דרישות דומות באופן לא מדויק ופגעו בתפקוד גופי האכיפה. הפירוט והדיוק של הדרישות בהתאם לתקני המסחר בשאר הארצות, הם הכלים הכי חשובים במלחמה בייבוא של שמן זית נחות לישראל, ומאפשרים איתור מהיר של זיופים ועירובים אסורים, הן בנקודות הקליטה בנמלים, והן על מדפי החנויות.

חשיבות לצרכן, למגדל וליצרן הישראלי

בעולם הסחר הבינלאומי בתחום שמן הזית, רבים מאד הזיופים אשר אף גרמו בעבר לפגיעות בנפש במדינות כמו ספרד ואיטליה. היצמדות לתקינה הבינלאומית המתקדמת, תאפשר את ביטחון הצרכנים, לאחר שהשמן יעבור בדיקות מעבדה מתקדמות, מבחן אורגנולפטי ועוד.

שיווק של שמן זול באיכות מפוקפקת יכול אולי להוריד את המחיר לצרכן בטווח הקצר, אך עלול בהמשך לגבות מחיר בריאותי שעלותו גבוהה בהרבה. לשרות המזון במשרד הבריאות אשר אמון על נושאים אלו, חלק משמעותי מאד בקידום המקצועי של תהליך שדרוג התקן. בנוסף לבדיקות המעבדה המתקדמות, שדרוג התקן יאפשר שימוש בכלים עדכניים אליהם נערך משרד הבריאות וכבר הכשיר לשם כך צוותים בארץ ושניים מנציגיו השתתפו בקורסים מתקדמים בחו"ל.


צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

"בשנה האחרונה הושקעו מאמצים רבים בהדרכה ובהתארגנות לקראת כניסתו לתוקף של התקן החדש. הרוויזיה בתקן תוביל למניעה של הטעיית הצרכן בכל הנוגע לשמני זית ברמות שונות תוך שקיפות מלאה - הצגת רמתו של השמן, מקורו ואיכותו האמיתית של המוצר" אומר ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים. "טיפוח הייצור המקומי על כל שלביו: הגידול, אצירת השמן, אריזה, שיווק ומיתוג תתרום ליצירת מקורות פרנסה רבים נוספים, בדגש על הפריפריה בה מרוכז גידול הזית".

נעלי מוסיף כי ניתן יהיה לייבא ולשווק שמן ברמות איכות שונות תוך ידוע הצרכן והצגת הדברים בצורה ברורה שתאפשר תחרות בריאה והוגנת. ''תחרות הוגנת מול קריטריונים ורמות מסחר ברורות, תיתן אפשרות למיתוג שמן זית ישראלי וטיפוח הייצור המקומי, מול יבוא מסודר וגלוי תוך מתן אפשרות בחירה לצרכןן. התקן החדש אינו משפיע כמובן על מי שפועל בשקיפות ומקצועיות ובהתאם לתקינה הבינלאומית, ואינו מהווה כל חסם סחר בפני יבוא הוגן והגון אלא מהווה חסם בפני זיופים והטעיית הציבור. אולם להערכתנו גופים מסחריים חזקים שטובת הצרכן אינן בראש מעייניהן, פעלו תקופה ארוכה להשארת המצב הקודם, מצב נוח לכל אלו שרוצים לטשטש ולהטעות את הצרכן".  אומר נעלי.


יתר על כן, מאחר ועד לפני כשנה לא אימצה ישראל את התקן של ארגון השמן העולמי במלואו, לא ניתן היה לחתום על האמנה-ההסכם המחייב של הארגון - מה שפגע במעמדה בארגון חשוב זה. רק כעת, לאחר אישור התקן המחודש וחתימה מחדש על האמנה, יכולה ישראל לשדרג את מעמדה כחברה מלאה בארגון השמן העולמי, שבו חברות גם כל מדינות המזרח התיכון, צפון אפריקה ואירופה.

לסיכום, מדגיש ד"ר נעלי: "בסוף נובמבר 2016 חתם שר הכלכלה דאז ח"כ משה כחלון על התקן שפורסם ברשומות ואפשר למשווקים שנת התארגנות שתסתיים בסוף שנה זו. לצערנו כאזרחי המדינה, מצאנו כי זהו תקן המזון היחיד שנחתם בחמש השנים האחרונות ועשרות תקני מזון עדיין "תקועים".