הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכרישים חוזרים לחופי חדרה


לראשונה העונה, זוהו היום מספר כרישים בסמוך לחוף הים בחדרה. בכדי להבין את התופעה הייחודית לישראל, מתקיים זו השנה השלישית מחקר של אוניברסיטת חיפה, בו הכרישים נמדדים ומתויגים בעזרת תגים לווייניים, שיספקו לחוקרים נתונים נוספים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-11-2017




צוות חוקרים מתחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה, זיהה היום (ה') לראשונה העונה, מספר כרישים בסמוך לחוף הים בחדרה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"הופעת הכרישים מעידה על חזרתה של תופעה המתרחשת כל שנה בישראל. כאשר המים מתקררים לקראת החורף, הכרישים מתקבצים סביב מוקדי המים החמים באזור תחנת הכח בחדרה", אומר ד"ר אביעד שיינין, ראש פרויקט טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה.

התופעה של התקבצות כרישים במים החמים היא ייחודית לישראל, ולא קיים פרסום דומה לה בשום מקום אחר בעולם. היא חוזרת על עצמה בכל חורף, ונראה שדווקא מי הים התיכון בישראל מיטיבים עם טורף-העל הימי.

בכדי להבין יותר את ההתנהגויות של הכרישים וסיבת הגעתם למים החמים בקרבת החוף, מתקיים זו השנה השלישית מחקר ע''י צוות הניטור הימי של בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, בו הכרישים נמדדים ומתויגים בעזרת תגים לוויניים, שיספקו לחוקרים נתונים לגבי המסלולים שבהם הם נעים.

במסגרת הפרויקט ומהידע שנצבר עד כה בשנתיים האחרונות, מספרים החוקרים על קבוצות של עשרות כרישים שמגיעים בכל שנה לישראל, בעיקר בחורף ובעיקר באזורים שסביב תחנות הכוח של חברת החשמל בחדרה ובאשקלון.

בשנים האחרונות מצבם של הכרישים החופיים - כאלה שחיים בעומק של עד כ-200 מטרים, הורע בצורה משמעותית בים התיכון, עד למצב שבו ה-IUCN האיגוד העולמי לשימור הטבע, הכריז על הים התיכון כאזור מסוכן לכרישים.

"במקומות אחרים בים התיכון יש ירידה של כ-90% באוכלוסיית הכרישים וכמעט ואי אפשר לראות אותם יותר. אצלנו בישראל, בעיקר בחורף, ניתן לראות עשרות פריטים שמתקבצים בעיקר סביב תחנת הכוח בחדרה. הפרויקט שלנו הוא רק בתחילת הדרך ואנחנו עדיין יודעים מעט מידי על טורף העל החשוב כל כך למערכת האקולוגית הימית שלנו", אומר ד"ר אביעד שיינין.