הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשל מחסור צפוי במים טבעיים: המדינה רוכשת עוד מים מותפלים


על פי המודלים והתחזיות, גם החורף הנוכחי צפוי להיות שחון וזאת בהמשך לרצף נדיר של ארבע שנות בצורת. בשל הצפי למחסור במים טבעיים, צפויה המדינה לרכוש כמויות נוספות של מים מותפלים בהיקף של כ-75 מיליון מלמ''ק עד סוף שנת 2018

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-11-2017



מתקן ההתפלה בחדרה, צילום: IDE Technologies, GFDL, ויקיפדיה
 
ישראל מתייבשת: ועדת המכרזים המשותפת למשרד האוצר, משרד האנרגיה ורשות המים השלימה אתמול (ד') הליך לרכישת כמויות מים נוספות ממתקני ההתפלה הקיימים בפלמחים, שורק, אשקלון וחדרה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הליך זה החל לפני מספר שבועות לאחר שגובשו הערכות בנוגע למחסור בכמויות המים הדרושות למשק בשנת 2018. תחילת אספקת המים צפויה להתחיל כבר היום.

על פי המודלים והתחזיות של רשות המים, גם החורף הנוכחי צפוי להיות שחון וזאת בהמשך לרצף נדיר של 4 שנות בצורת. בשל הצפי למחסור במים טבעיים, החל ההליך לרכישת מים מותפלים, במסגרתו צפויה המדינה לרכוש כמויות נוספות של מים מותפלים בהיקף של כ-75 מיליון מטר מעוקב עד סוף שנת 2018, מהם כ-8 מלמ״ק כבר בשנת 2017.

בחודש שעבר פרסמה רשות המים כי השנה ההידרולוגית החולפת מסתמנת כאחת השנים הגרועות והקשות למקורות המים של ישראל.  בדיון מיוחד שהתקיים לפני כשבועיים בוועדת הכלכלה, נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משק המים בישראל. יו''ר הוועדה איתן כבל הזהיר בדיון: ''כי למרות שלישראל יש מתקני התפלה, אנחנו צועדים לקראת אסון. ''אין תוכנית סדורה, אין תפיסה, אף אחד לא מדבר עם החקלאים ולא נערכים להתמודדות'' אמר כבל.

המתווה מול הזכיינים לרכישת המים המותפלים נוהל באופן שיעודד את קבלת הכמויות הנוספות בהקדם האפשרי עוד השנה. כמויות המים הנוספות הינן בהיקף משמעותי המגיע כמעט לכמות המים הכוללת המסופקת על ידי מתקן התפלה יחיד במשך שנה. הרכישה צפויה לתמוך בצורה משמעותית במשק המים בתקופה הקרובה.