הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאים נגד כוונת שר החקלאות לגרוע גידולים ממועצת הצמחים


כוונתו של השר אריאל לגרוע כ-60 גידולים חקלאיים מאחריות מועצת הצמחים, נתקלת בהתנגדות עזה של מגדלים וארגונים חקלאיים, לאחר שנעשתה לטענתם ללא התייעצות עימם. ''היוזמה מנותקת לחלוטין מהמציאות. כל עוד זה המצב נעשה ככל יכולתנו לסכלה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-11-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר שנודע על כוונת שר החקלאות אורי אריאל, לגרוע כ-60 גידולים חקלאיים מתחום אחריותה של מועצת הצמחים, שלחו בימים האחרונים חקלאים, מגדלים וארגונים חקלאיים מכתבים נזעמים למשרד החקלאות ולשר אריאל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפונים מתרעמים על הצעד החד-צדדי, לדבריהם,  שנעשה "במעמד צד אחד" וללא התייעצות ראויה – כפי שנדרש בחוק,. קבוצות של חקלאים הודיעו כי הן מתארגנות למנוע החלטה זו.

כזכור, לפני כשבוע נפגש שר החקלאות עם מליאת מועצת הצמחים והתייעץ עימם, כנדרש בחוק, על ההצעה לגרוע עשרות זנים של גידולים חקלאיים מאחריותם הניהולית, כך שהמועצה לא תנהל אותם ולא תוכל לדרוש היטלים מהחקלאים המגדלים אותם.

'התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציי' הוציאה מכתב חריף כנגד גריעת ענף התפוח - מהענפים הגדולים והמשגשגים במועצת הצמחים. במכתב, עליו חתומים מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת, יו"ר הארגונים הקיבוציים יאיר ריינמן, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל שגב ירבעם ומשקי הגליל העליון, נכתב: "ההודעה שיצאה מטעמך... איננה מקובלת עלינו כלל ועיקר. גידול התפוח בישראל מתבצע על ידי קיבוצים בגליל העליון ובגולן. מגדלים אלה הביעו לכל אורך הדרך אמון ותמיכה בפעילות המתבצעת באמצעות המועצה". הכותבים ממשיכים וטוענים כי "המשמעויות הנובעות מהמהלך הייזום על ידך מרחיקות לכת ועלולות לגרום נזק בלתי הפיך לענף ולכלכלת הקיבוצים. היוזמה מנותקת לחלוטין מהמציאות... וכל עוד זה המצב נעשה ככל יכולתנו לסכלה".

גם החקלאים אומרים את דברם; מגדלי התפוחים בגולן ובגליל שלחו גם הם מכתב לשר החקלאות ולמנכ"ל משרדו בו הביעו את התנגדותם למהלך: "אנו... מביעים בזאת את התנגדותנו הנחרצת לכוונת משרד החקלאות, לגרוע את גידול התפוח מאחריותה המנהלית של מועצת הצמחים... מרבית מגדלי התפוח מכירים בתרומה המשמעותית של ענף הפירות במועצת הצמחים כמרכיב חיוני ביכולתם להמשיך ולהתפרנס בכבוד מגידול, אחסון, אריזה ושיווק של תפוחים".

יו"ר הדירקטוריון אברהם גוטפריד והמנכ"ל גרונר בנבנישתי בחברת 'רופקור' - אחד מבתי האריזה הגדולים בארץ למגדלי הפירות באזור הצפון, שלחו גם הם מכתב חריף לשר החקלאות בו כתבו: "אנו מצהירים כי אנו מתנגדים לסגירת ענף האגס במועצת הצמחים. המשך פעילותו של שולחן האגס במועצה חיוני לקיום ענף האגס, ותרומתו החיונית הוכחה כבר בעבר בעתות משבר ובטיפול שוטף...".

על רקע אי הבהירות לגבי עתידם של אותם גידולים במועצת הצמחים, שלח יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים רני בר-נס, מכתב לחקלאים, בו הוא כותב: "זה ניסיון לצעד חד-צדדי מצד משרד החקלאות, צעד שמרבית המגדלים יוצאים נגדו באופן מובהק. הרוב המוחלט של המגדלים מביעים את רצונם בקיום השולחן תחת אחריות המועצה. לצערי, השר בוחר ללכת אחרי המיעוט; מיעוט שחלק ממנהיגיו אינו עוסק במטעים כלל, מיעוט שנהנה מפעילויות המועצה – אך לא משתתף במימונן. ברור לכל, כי צעד מוטעה של הוצאת מין כלשהוא מאחריות המועצה עשוי להיות בלתי הפיך למגדלים''.