הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסתמנת פשרה: קק''ל תשלם מסים למדינה או תעביר 65% מהכנסותיה


במסגרת המגעים בין האוצר לוועדת הכספים בסוגיית קק''ל, מציע האוצר מתווה על פי קרן קיימת לישראל תוכל לבחור אם להעביר 2 מיליארד ₪ למדינה בשנים 2018-2019 ואז תקבל פטור ממס עד סוף 2023 - או לחילופין, תידרש לשלם מס של 65% מהרווחים החל מהיום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-11-2017



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המאבק בין קק"ל למדינה מחריף: אתמול ביטלה קק''ל את ההסכם עם המדינה על ניהול משותף של קרקעות דרך רשות מקרקעי ישראל, לאחר שהממשלה אישרה אתמול הצעת חוק להעברת 80% מהכנסות קק"ל מהשבחת קרקעות לקופת המדינה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

וועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום לדון בסוגיה, יו'' הועדה גפני עצר את הדיון על-מנת לאפשר לאוצר להעביר נוסח מעודכן של הצעת החוק הממשלתית שאמורה להסדיר את מנגנון העברת הכספים מקק"ל למדינה החל מ- 2018 והלאה.

"ניתן להגיע לפשרה שתהיה טובה הן לקק"ל והן למדינה בדמות מסלול שבסופו קק"ל תשלם מיסים כמו כל גוף אחר במדינה ואי-לכך לא תצטרך לחשוש עוד מהאפשרות שאיזושהי ממשלה תדרוש ממנה פתאום להעביר למדינה 80% מרווחיה על קרקעות". אמר גפני בפתח הישיבה.

לפי שעה, קק"ל לא מסכימה להצעה ומשרד האוצר בחר לחזור לנוסח הצעת החוק הממשלתית שהונחה זה מכבר על שולחן ועדת הכספים עם תיקונים. בשעה זו ממש, מכין הצוות המשפטי של האוצר את הנוסח המעודכן שיועבר לאחר-מכן לעיונה של הלשכה המשפטית של ועדת הכספים ואח"כ לעיונם של חברי הכנסת, חברי הוועדה, לקראת חידוש הדיון אחר הצהריים.

עפ"י המתווה עליו הצהיר מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, קק"ל תוכל לבחור עד ינואר 2018 האם להעביר 65% מהרווחים שלה ב- 2018 וב- 2019, ובסה"כ 2 מיליארד ₪, או לשלם מס. אם יבחרו לשלם מס, קרי 65% בשנתיים אלו, הם יקבלו פטור ממס לאחר-מכן עד שנת 2024. אם לא, הם ייחלו לשלם מס מלא החל מעכשיו, כולל בשנים 2020 - 2023. החל מינואר 2024 קק"ל תצטרך להודיע מראש, אחת לשנתיים, אם מעוניינת לשלם מיסים כמו כל גוף אחר במדינה, כלומר, מס על רווחים, ארנונה, היטלים וכד', או להעביר לקופת האוצר 65% מהרווחים בכל שנה (עפ"י האוצר, 65% מרווחי קק"ל הם כ- 1 מיליארד ₪ בשנה (א"ק)).

עם פתיחת הישיבה הציע כאמור, יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, פשרה בין דרישת הממשלה, לפיה קק"ל תעביר 2 מיליארד ₪, 1 מיליארד ₪ ברבעון הראשון של 2018 ועוד 1 מיליארד ₪ ברבעון השני של 2019, או לחילופין, שתיכנס למסלול נורמלי של תשלום מלא של מיסים, שזה לדבריו "המסלול הכי נכון". גפני הציג את הפשרה שהציע, לפיו "לגבי 2018 אין דיון כי כבר סוכם שקק"ל תעביר 1 מיליארד ₪. לגבי 2019 מתחיל מיסוי שיימשך באופן רגיל. ממילא קק"ל לא תהיה נתונה להחלטות ממשלה שייפגעו בה, כי המציאות יכולה להיות כזאת שיגידו לה להעביר למדינה לא פחות מ- 80% מרווחיה ויכולה אף לבוא ממשלה בעתיד שתדרוש 100%. אם קק"ל תעבור למסלול מיסוי, גם היא תצא נשכרת כי אף אחד לא יוכל לבוא אליה בטענות ולדרוש ממנה כספים על בסיס שרירותי ומנגד, הממשלה תצא נשכרת, כי תוכל להכין תקציב ולהוציא לפועל פרוייקטי תשתית מכספי המיסים של קק"ל".

הצעת הפשרה הזו לא התקבלה והוועדה ממשיכה בהליכי החקיקה, תוך ניסיון להגיע להסכמה עם חברי האופוזיציה וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שהביע התנגדות לדרישות שלטענתו הן בבחינת "ניסיון להלאים את קק"ל". בשעה זו כאמור, עוסק הצוות המשפטי של משרד האוצר בניסוח המשפטי של הצעת החוק.

שני חברי כנסת מהרשימה המשותפת הביעו התנגדות נחרצת לכל פשרה עם קק"ל ותבעו לדרוש ממנה תשלום מיסים מלא על כל הרווחים שלה. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "מה שקורה כאן זו החמצה היסטורית לעשות סדר במה שקורה בקק"ל. עומדים לפספס, כי היתה לנו הזדמנות לקיים דיון של ממש; לאן הולכים כספים בהיקפים עצומים בקק"ל. יש פרסומים לפיהם קק"ל הודיעה שבעקבות קידום החוק כאן בוועדת הכספים, היא תפסיק לשווק קרקעות. כלומר קק"ל מכריזה מלחמה על המדינה שבמקום להשיב מלחמה, מציעה לה פשרה מתחת לשלטון. אין ביקורת כספית אמיתית על הקק"ל. אני מציע שנוכח ההודעה של הקרן נשים על סדר היום של ועדת הכספים את הלאמת קק"ל ולשמור על זכויות העובדים. הממשלה צריכה לקחת אחריות מלאה על קק"ל ועל עובדיה. לא ראיתי שמציעים לנישום שנמצא חייב לבחור בין אופציות שונות אלא דורשים ממנו את תשלום מלוא החוב".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "מה שקורה פה עושה פלסתר מוועדת הכספים. אתמול היה כאן בוועדה דיון על גוף שלא משלם מיסים. קק"ל כל הזמן רק גנבו קרקעות, שדדו קרקעות ולא שילמו מיסים. מדובר בגוף גזעני שביצע את שוד הקרקעות הגדול בהיסטוריה. דבריו עוררו את זעמם של נציגי קק"ל בדיון ועימות חריף נתגלע ביניהם, עד שיו"ר הוועדה, ח"כ גפני, נאלץ להרחיק את אלו הראשונים מהדיון.

מנגד, אף שהמאמצים כעת מצד נציגי האוצר מכוונים לצורך הגעה להסכמות עם חברי הכנסת מהאופוזיציה ועם ח"כ סמוטריץ', הביע ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הסתייגות מכך שהמדינה תוותר בפועל על הכנסות מקק"ל בשנים 2020 – 2023, אם זו תבחר לקבל את ההצעה ותעביר 2 מיליארד ₪ ב- 2018 – 2019. לדבריו, "ההסדר הזה ייפגע בשר האוצר הבא, שלצורך בניית תקציב המדינה, לא יוכל לקחת חשבון את הכספים ממכירת קרקעות ע"י קק"ל באותן שנים, אלא רק במה שיישאר אם בכלל מאותם שני מיליארד ₪ שיועברו ב- 2018 ו- 2019".

בשעה זו כאמור, ממשיכים היועצים המשפטיים בניסוח המתוקן של הצעת החוק וזו תועבר לעיונם של חברי הכנסת טרם חידוש הדיון בוועדה בשעות אחר הצהריים. במקביל נעשים מאמצים לשכנע את חברי הוועדה לתמוך בנוסח המעודכן של הצעת החוק. הודעה על מועד חידוש הדיונים תצא בהמשך.