הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות הטבע והגנים מגבילה זמנית ציד של שלווים


הרשות החליטה לאסור את השימוש במתקן שמע למטרות ציד שלווים נודדים שאוכלוסייתם בישראל מצויה על סף הכחדה חמורה. בתקופה זו יבוצעו סקרים ומחקרים ואז יוחלט אם להמשיך את האיסור. ההחלטה באה לאחר פניה לבג''ץ שביקשה להורות לרשות לאסור ציד שלווים בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-11-2017



שליו נודד, צילום: נועם וייס - באדיבות החברה להגנת הטבע

רשות הטבע והגנים הודיעה אתמול בערב (א'), כי החליטה לאסור את השימוש במלכודות שמע למטרות ציד של שלווים באופן מיידי, עד שנת 2019 ועד לבחינת מצב אוכלוסייתם בישראל. כמו כן, תשקול הרשות לפנות לשר להגנת הסביבה, בבקשה להוציא את השלווים מרשימת המינים המותרים לציד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הודעה זו באה לאחר שהחברה להגנת הטבע ו'תנו לחיות לחיות', הגישו בחודש אוגוסט השנה עתירה לבג"צ המבקשת להורות לרשות הטבע והגנים לאסור על ציד של שלווים נודדים לאור מצבם ההולך ומידרדר, זאת לאחר שהרשות החליטה להתיר לצוד אותם בעונת הציד הנוכחית.

"השליו הנודד (Coturnix Coturnix) הוא מין ממשפחת הפסיוניים, הקטן מבין התרנגולאיים בישראל'' נכתב בעתירה לבג''ץ "בשנים האחרונות, האוכלוסייה העולמית שלו פחתה משמעותית, והאוכלוסייה המקומית שלו, בישראל, מצויה על סף הכחדה חמורה - דרגת הסיכון הגבוהה ביותר. זאת, בין השאר, בעקבות ציד מאסיבי, בעיקר בארצות הים התיכון. השליו מקנן כמעט בכל אירופה (למעט חלקים נרחבים מרוסיה), ובצפון מערב אפריקה, בשטחים חקלאיים. בשרו ככל הנראה טעים למאכל, ועל כן הוא ניצוד באופן שוטף, בעיקר בארצות הים התיכון, כמו מלטה וקפריסין''.

עוד נכתב בעתירה, כי ''על פי ארגון שמירת הציפורים העולמי, בירדלייף, בכל שנה, יותר ממיליון וחצי שלווים נודדים, מוצאים את מותם, כתוצאה מציד בלתי חוקי. אם קצב זה יימשך - המין לא יוכל לשרוד. בעדכון "הספר האדום" – המגדיר את סטטוס השימור של העופות המקננים בישראל, שמעודכן בימים אלו ועתיד להתפרסם בקרוב, שונה הסטטוס של השליו הנודד, מדרגת "עתידו בסכנה", לדרגת "סכנת הכחדה חמורה". ואכן, צפרים ותיקים בישראל, מעידים שבעבר היה השליו מצוי מאד בעונות הנדידה, אבל בשנים האחרונות, הוא נראה ונשמע הרבה פחות''.

כ-50 שלווים בלבד מקננים בישראל

אתמול כאמור, שלח מנכ"ל רשות הטבע והגנים מכתב לחברה להגנת הטבע, לעמותת "תנו לחיות לחיות" ולארגון הציידים ובו הבהיר כי "הסטטוס של 'השלו הנודד' בישראל נקבע לאחרונה כמין בסכנה חמורה, על ידי קבוצת מומחים ישראלים, שלהערכתם גודל האוכלוסייה המקננת בישראל אינו עולה על 50 פרטים. הערכה זו נבחנה ע''י חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים ונמצא כי אכן יש חשש כזה".

לאחר שרשות הטבע והגנים שמעה את כלל הטעות שהועלו ע''י נציגי שלושת הגורמים שהגיעו לשימוע, ולאור הדאגה למצבה של אוכלוסיית השלווים בישראל, החליטה הרשות לאסור באופן זמני את השימוש במכונת השמע למטרות ציד,  וזאת עד לחודש יוני 2019.

במהלך התקופה הקרובה ועד לתום תקופת האיסור, הרשות תבחן את מצב אוכלוסיית 'השלו הנודד' בישראל באמצעות סקרים ומחקרים נוספים, שמטרתם בין היתר להתחקות אחר מצב אוכלוסייה זו, גודלה הקבוע והמקנן, תנועות במרחב במהלך השנה, והשפעת הצייד עליה. בתקופה זו ייאכף איסור השימוש במכונת השמע על-ידי פקחי הרשות.

דוחות הבדיקה יועברו לעיונם של הצדדים אשר יהיו רשאים להעיר את הערותיהם בטרם תתגבש החלטת הרשות למדיניותה העתידית בנושא, בתום תקופה האיסור. בהתאם לממצאים ולמסקנות אליהן תגיע הרשות בסיום ההליך, היא תשקול את אפשרות התרת השימוש במכונות השמע, ולחילופין הותרת האיסור על כנו לתקופה נוספת במתווה הקיים, או במסגרת פנייה לשר להגנת הסביבה להוצאת השליו כמין המותר לציד לפי חוק הגנת חיית הבר.

לאור הפרשנויות האפשריות של המונח 'מלכודת' כהוראתו בחוק בהתייחס למכונות השמש וההשלכות המשפטיות הנובעות מפרשנויות אלו, הרשות תפנה ליועץ המשפטי לממשלה לטובת הכרעתו בעניין.