הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתקן ההתפלה באשדוד: ''כשל מערכתי מתמשך''


מחדל מתקן ההתפלה באשדוד הגיע לדיון בוועדת הכספים, בצל התחזיות הקודרות על מצב משק המים. אחרי לא מעט שנים, וכשהמתקן הוקם בסופו של דבר אך נמצאו בו כשלים רבים, לא ניתן להפיק ממנו את כמות המים הדרושה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-11-2017



מתקן ההתפלה בפלמחים, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

"כשל מערכתי ומתמשך", כך הגדירו חברי ועדת הכספים את התנהלות המדינה בכל הנוגע להקמת מתקן ההתפלה באשדוד מרגע ההחלטה על הקמתו ועד היום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אחרי לא מעט שנים, וכשהוקם בסופו של דבר, נמצאו במתקן ההתפלה באשדוד כשלים רבים ולא ניתן להפיק ממנו את כמות המים הדרושה נוכח משבר המים המתמשך,.

בדיון שהתקיים בוועדה בשבוע שעבר, מתחו חברי הכנסת ביקורת נוקבת על האופן שבו התקבלה ההחלטה למסור את האחריות על הקמת המתקן לחברת מקורות, חרף היעדר הניסיון שלה בתחום ובהקמת מתקני תשתית בהיקף כזה, תוך שניתן לה פטור ממכרז לצורך כך.  כמו-כן, הביעו חברי הכנסת תמיהה על האופן שבו התנהלו ומוסיפים להתנהל משרדי הממשלה השונים מרגע היוודע דבר הכשלים והתפקוד הלקוי של המתקן.

יו"ר ועדת הכספים חה''כ משה גפני (יהדות התורה): "החטא הקדמון בעניין הזה נעוץ בהעברת האחריות על נושא המים מהדרג הפוליטי לפקידים והעברת האחריות על התחום מהכנסת לרשות המים ולמשרדי הממשלה".

בדיון הקודם שקיימה ועדת הכספים בנושא בחודש יוני השנה, התברר כי הפרויקט התעכב במשך שנים, ולאחר שהוקם בסופו של דבר, נתגלו בו כשלים הנדסיים שלא מאפשרים לספק באמצעותו את כמות המים שאמור היה לספק - חמישית מסך המים המותפלים בישראל.

טענת חברת מקורות היתה שהעבודות עצמן להקמת המתקן נעשו ע"י חברה קבלנית מספרד שמתמחה בהקמת מתקני התפלה יחד עם חברת מינרב הישראלית. לטענת החברה, הקבלן התעכב זמן רב ולאחר סיום הבנייה נתגלו כשלים הנדסיים שלא איפשרו להשמיש את המתקן וגם לאחר תיקונים חלקיים, המתקן כיום מספק פחות מכמות המים שהיה אמור לספק. עוד טענו נציגי מקורות, כי קיים הליך בוררות מול הקבלן על סך של 700 מיליון ₪, חלק מהסכום אמור לכסות קנסות מהמדינה עקב העיכובים בהפעלת המתקן ובהפקת כמות המים הנדרשת ועוד. עוד התברר כבר בדיון הקודם, דבר שגם שב ועלה בדיון היום, כי דירקטוריון חברת מקורות מחק חוב של כ- 400 מיליון ₪ בעקבות התקלות סביב מתקן ההתפלה.

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), אחת מיוזמי הדיון: "באפריל השנה הודיעו על מחיקת קרוב ל- 400 מיליון שקלים מכספיי הציבור והמחיקה נעשתה בעקבות תקלות חוזרות ונשנות ומשהו שלא נבנה כראוי במתקן. חברת מקורות תובעת את החברה הקבלנית וכרגע המתקן עובד בכ- 80% - 85% מהתפוקה שלו ולפעמים לא עובד כלל. החשש שיש כאן התנהלות לא תקינה מתחילת התהליך ואני לא מבינה איך דירקטוריון של חברה ממשלתית מוחק בהינף יד 400 מיליון שקלים. זה על חשבון הציבור שמשלם את חשבונות המים, כי זה משק סגור ולא מתקציב המדינה. חברה חיצונית העריכה את התיקון במאות מיליוני שקלים. נראה שיש כאן משהו לא כשר ומנפחים את עלויות התיקון להצדקת מכירת המתקן לחברות שהקימו אותו מינרב והחברה הקבלנית הספרדית".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "אנחנו בעיצומו של משבר מים, ובעבר כשנדון תיקון 27 לחוק המים שהעביר את כל הסמכויות בנושא לרשות המים כעסנו על-כך. גם בשאלת הקמת מתקן ההתפלה באשדוד כעסנו על הפטור ממכרז שניתן לחברת מקורות שבעצמה נמצאת במשבר מתמשך. אני הצעתי לפרק את מועצת המים, אוסף של כ- 8 פקידים שאין ביניהם לנושא מים כל קשר אבל הם מקבלים החלטות בתחום עבורנו. גוף שממונה ע"י הממשלה. הוציאו איזו מוטציה שהיא אחראית על מדיניות המים. כשכך העניינים מנוהלים בסוף מגיעים למצב הנוכחי שבו מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור נמחקים ולא עומדים ברף ההתפלה שנקבע".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אני מודאג. מדברים על מחיקת 400 מיליון שקלים מכספיי ציבור. מכיוון שצריך עוד מים, המדינה מבקשת תוספת מעבר להתחייבות של החברה שאומרת שאין בעיה, אך יעלה עוד 8%, ואז זה יתגלגל על חשבון הצרכנים או המדינה. עלות התיקון המשוערת סביב 250 מיליון שקלים, ולא ברור מי עשה את החישוב שעדיף למכור את המתקן במקום לתקן. על ועדת הכספים להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את העניין".

יו"ר הוועדה גפני: "הממשלה שאחראית על מקורות רוצה להוציא אותו ממנה ולמכור אותו. יש חשש שהמתקן יקרוס ואז משבר המים יהיה הרבה יותר חמור. לעת הזאת עדיף שמקורות תתקן אותו ותפיק את מקסימום המים שניתן ואם ירצו בעוד שנה שישקלו למכור אותו".

מנכ"ל בפועל של מקורות, יוחאי שוחט: "אנחנו עושים מאמצים גדולים להפיק יותר מים, זה יכול להגיע אפילו ל- 100%, ברמה השנתית זה באזור ה- 90%. נדרשות הסכמות של המדינה וזה גם עולה כסף. יש בוררות על 700 מיליון ₪ מול הקבלן הספרדי, שבנה את המתקן לא נכון והצלחנו להוציא אותו דרך הבוררות. עושים מאמצים כבירים להפיק את המקסימום אך יש בעיות אינהרנטיות עם המתקן הזה והוא אף עשוי לקרוס. המתקן לא טוב. החברה הקבלנית זכתה במכרז והיה אמור להקים את המתקן עד ללפני שנתיים ולא עמד בלוחות הזמנים ואז כשהתחיל לעבוד הסתבר שהוא תקול ולא מפיק את מלוא הכמות ונקבע מראש מנגנון בוררות. כל דבר שאתה עושה מול קבלן אתה קובע מראש מנגנון בוררות. חברת מקורות ייזום אישרה את ההסכם עם הקבלן".

יו''ר הוועדה גפני: "מישהו צריך לשלם על המחדל הזה שהמתקן לא טוב אחרי שאיחרו בהתקנתו". שוחט בתגובה: "זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שקבלן עושה עבודה לא טובה ועל זה מתנהלת הבוררות ותובעים אותו על סכום אדיר. הבוררות מתנהלת כמעט שנתיים ועלולה להמשיך עוד הרבה זמן כי היא מאוד מורכבת". גפני: "לנו יש בעיה, כי מדובר בנזק גדול לכספיי ציבור. הזכיין לא הקים במשך שנתיים ועשה נזק במיליונים ובפעם השנייה הקים מתקן כושל ואתם מתחבטים מה לעשות איתו. מישהו צריך לשאת באחריות".

רפרנט מים באגף החשב הכללי באוצר, עדיאל כהן: "מנהלת ההתפלה נמצאת במעקב קבוע גם מול חברת מקורות וכשמשהו לא מתנהל כמו שצריך מעלים את זה. זה לא קורה ביום אחד שמוציאים זכיין ממתקן. זה דיונים וכל פעם יש הבטחות ורצון לתקן". שוחט: "אנחנו מסכימים שמישהו צריך לשלם ולכן תבענו אותו וחושבים שהוא צריך לשלם. בדקנו אם אפשר לתקן ולהבין מה עלות התיקון, סברנו שעלות התיקון היא באזור ה- 200 מיליון שקלים ולקחנו חברה שבשבוע הבא תגיש דו"ח סופי בעניין. אפשר לתקן את המתקן וזו הבשורה הטובה והעלות כפי הנראה סביב ה- 200 – 250 מיליון שקלים. בנוסף, בימים אלה ממש יושבים עם הממשלה, אגף חשכ"ל, אגף תקציבים ורשות המים על מודלים איך כל גורם מביא משהו והממשלה לוחצת על יציאת מקורות מהמתקן".

מנהלת אגף התפלה ברשות המים, הילה גיל: "יש החלטה של דירקטוריון מקורות שהם מוכרים את המתקן וכל גורמי הממשלה מאוחדים בכך שצריך לצאת למכרז על-מנת לקדם כמה שיותר את המכרז ולהשמיש באופן מלא את המתקן. מקורות תפעיל עד למכירה. חושבים שמקורות עשתה במתקן מה שהיא יכולה והתוצאות לא טובות. הם מייצרים מים ויש ימים שמייצרים 104% ויש ימים שרק 85% ואף אחד לא יודע מה יהיה מחר בבוקר. המתקן במצב בעייתי. הבעיה היתה בפטור ממכרז שניתן למקורות. יש לנו 4 מתקנים שעובדים עם זכיינים פרטיים בצורה טובה. מקורות לא עמדה בתנאי המכרז בתנאי הסף מבחינת ניסיון ולכן היתה צריכה לקחת זכיין. אין לה ניסיון בהקמת מתקנים בסדר גודל הזה".

גפני לגיל: "את והממשלה החלטתם על הקמת המתקן באשדוד וכשלתם בהכל, מבחירת הקבלן ועד הפיקוח וכו'". לאחר-מכן, סיכם גפני: "אני דורש דיווח לוועדה על ההתקדמות בעניין, אחת לשלושה חודשים וכך עד שזה יסתדר. אנחנו רואים את העניין הזה בחומרה רבה. שיקול דעת מוטעה והחלטות שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות וזה מתגלגל הרבה מאוד זמן ונתנו לחברת מקורות לעשות את זה, הביא לעיכוב של שנתיים במסירת המתקן וחוסר תפקוד. אם לא תהיה התקדמות נזמן לכאן את החשב הכללי וגורמים בכירים נוספים".