הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עונת המסיק: חשש כבד לעתידו של הענף החקלאי הוותיק והמתחדש


עונת המסיק כבר החלה והחקלאים מצפים לייצור של כ-18,000 טון שמן זית ישראלי. יחד עם זאת גובר החשש מקריסת הענף ומעקירת כרמי זיתים, בעקבות התוכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד. האם הגדלת יבוא שמן הזית טובה לצרכנים או טובה ליבואנים?

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-11-2017



לקראת מסיק הזיתים, צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

עונת מסיק הזיתים 2017 החלה באלפי דונמים של כרמי זיתים ברחבי הארץ, מהגליל והגולן עד לנגב. השנה מתאפיינת ביבולים משמעותיים ברוב האזורים, מלבד אלה שסבלו מפגעי מזג האוויר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"במהלך השנה הוטמעו בענף שיפורים ממשקיים וטכנולוגיים המובילים ליעילות ושיפור מתמשך באיכות השמן לצרכן הישראלי. אנו מצפים לייצור של כ-18,000 טון של שמן זית בעונה הקרובה". אומר ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים.

המסיק הוא מועד חגיגי לחקלאים הישראלים, כאשר בתום שנת עבודה קשה, מגיעים הזיתים הטריים לבית הבד שם מפיקים את שמן הזית הטרי והאיכותי.

אולם למרבה האירוניה, דווקא במועד זה התבשרו החקלאים על תכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס של שמן זית מחו''ל, בהיקפים גדולים מאד. כזכור, לפני כשבועיים הודיעו משרדי הכלכלה והחקלאות כי השרים אלי כהן ואורי אריאל, סיכמו על מתווה רב-שנתי עד לשנת 2020, לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס לאלפי טונות של שמן זית.

"המשמעות היא שהמחיר הסיטונאי (לא לצרכן כמובן) של השמן למגדל הישראלי, מתרסק למחיר האלטרנטיבי של שמן הזית המיובא הפטור ממכס - שמן שמסובסד בצורה ניכרת באיחוד האירופאי ממנו מגיע הייבוא". אומר ד"ר עדי נעלי.



בכירים בענף הזית הביעו חשש כבד לעתיד הענף וציינו כי המשמעות היא הפסד כספי ניכר לחקלאים הישראלים, דבר שעלול להוביל לקריסת הענף ולעקירת כרמי הזיתים. ''ולשם מה? לשם התעשרותם של היבואנים, כי הרי ניסיון העבר מוכיח שהפחתת המכס אינה מגיעה לצרכן הישראלי אלא מגיעה ברובה לכיסי היבואנים והמשווקים. במהלך פתיחת המכסות ב-2016, מתוך הפחתת מכס של מעל 6 שקלים רק פחות מחצי שקל הגיע לצרכן ומעל 5.5 שקלים נותרו אצל היבואנים. אנו חוששים מאד שהחקלאים יפגעו, הצרכנים לא ירוויחו והיבואנים ימשיכו לחגוג", אומרים בענף הזית.

ובדיוק כמו שציינו כלכלני משרד האוצר בניתוח שערכו: "נמצאה רווחיות חריגה בענף יבוא המזון בעשור האחרון. בנוסף, כאשר בוחנים את ההכנסה הממוצעת ב'מאיון העליון' לפי ענף, נמצא כי רמות ההכנסה הגבוהות ביותר הינן בקרב יבואני המזון."

''ומה יקרה כשיעלם גידול הזית, ענף חקלאי ותיק בעל תועלות סביבתיות מרובות? יישארו עלי הזית רק בסמל המדינה ובסופו של יום ימצא עצמו הצרכן הישראלי משלם ביוקר על שמן זית זר ונחות, כי מישהו הרי צריך להרוויח''. אומרים בענף הזית במועצת הצמחים.