הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאה שנים לשחרור באר שבע: נחנך נתיב אנז''ק


באוקטובר 1917 יצאו 10,000 פרשים אוסטרלים וניו-זילנדים מהנגב המערבי לעבר באר שבע, בתמרון הטעייה ענק שבסופו שחררו את העיר. כעת נחנך לכבודם נתיב אנז''ק - מסלול טיול מבתרונות בארי לבאר שבע. הבוקר יצאו מאה פרשים אוסטרלים למסע רכיבה המשחזר את קרב הפרשים האחרון בהיסטוריה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-10-2017



הפרשים האוסטרליים היום בפארק אשכול, צילום: עזרא ששון - רשות הטבע והגנים

ב–29 באוקטובר 1917, יצאו 10,000 פרשים אוסטרלים וניו־זילנדים, מנקודה שנמצאת ארבעה קילומטרים צפונית־מערבית לקיבוץ בארי, ודהרו בתמרון הטעיה ענק שבסופו הסתערו על באר שבע וכבשו אותה מידי הטורקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בראש כוח הפרשים של החיילים בשרות הצבא הבריטי (אנז"ק —Australian and New Zealand Army Corps) עמד הגנרל האוסטרלי הנרי (הארי) שובל. הפרשים נעו בחשאי במשך שלושה לילות כדי להפתיע את הצבא העותומני בבאר שבע. קרב זה מציין בעיני רבים את תחילת קריסתה של האימפריה העותומנית בישראל. ירושלים נכבשה בידי הבריטים 40 ימים לאחר מכן.


הפרשים האוסטרליים היום בפארק אשכול, צילום: רותם כהן - רשות הטבע והגנים

היום בבוקר (שבת), מאה שנה אחרי שחרור העיר באר-שבע, יצאו כ-100 פרשים אוסטרלים מגן לאומי הבשור - נקודת היציאה המקורית של כוח אנז''ק, לשחזור ההסתערות על העיר. המסע המשיך לאורך נחל הבשור עד לתל שרוחן, שם נערך לכבודם טקס בהשתתפות תושבי האזור, מטיילים ואורחים אוסטרלים בהם נכדים ונינים של חייל כח אנז"ק, שהשתתפו בקרב ההיסטורי.

עזרא ששון, מנהל מרחב נגב צפוני ברשות הטבע והגנים, "המסע לשחרור העיר באר שבע החל לפני 100 שנה בגן לאומי הבשור-אשכול בו יש מעיינות מים מתוקים. מסע זה, בהובלתו של גנרל אלנבי, מסתיים באתר מורשת עולמית תל באר שבע, שם ייערך טקס בהשתתפות ראשי ממשלות אוסטרליה, ניו זילנד וישראל. רשות הטבע והגנים גאה להיות שותפה בשחזור קרב הפרשים האחרון בהיסטוריה ושחרור ארץ ישראל".


צילום: רותם כהן - רשות הטבע והגנים

נתיב אנז"ק שנחנך לאחרונה, עובר בדרך המקורית עד לבאר שבע. העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל יזמה את סימון המסלול והתקנתו כנתיב טיולים משולט. JNF אוסטרליה מימנה את יצירת הנתיב כמיזם הנצחה חינוכי וקק"ל הביאה את היוזמה לכלל מימוש. נתיב אנז"ק עושה צדק היסטורי עם קורות מלחמת העולם הראשונה בנגב והוא תוספת חשובה למסלולי התיור בישראל. המטיילים מוזמנים לטייל לאורכו ובאתרים שלצדו. פראטים נוספים ניתן למצוא באתר קק''ל

רקע

במלחמת העולם הראשונה פעלו כוחות הצבא העות'מאניים (טורקיים) כבני ברית של גרמניה ואוסטרו-הונגריה. בחסות המעצמות האלה יצא בינואר 1915 מהנגב כוח טורקי בן 20 אלף לוחמים, חצה את מדבר סיני ותקף את תעלת סואץ, שהייתה בשליטת הבריטים. ההתקפה הנועזת נכשלה. מפקד הכוחות הבריטיים בחזית המצרית גנרל ג'ון מקסוול, הפיק לקחים. במרץ 1915 הורה מקסוול לפרוש את קו המוצבים הבריטיים ממזרח לתעלת סואץ, בחצי האי סיני.

חודשים חלפו. במשך שנת 1915 התמקדה "המלחמה הגדולה" בחזיתות אחרות. אלא שבדצמבר 1915, משכשלו ניסיונותיהם לכבוש את חצי האי גליפולי מידי הטורקים, החזירו הבריטים את כוחותיהם למצרים. מהלך זה שחרר אלפי לוחמים טורקים לניסיון תקיפה נוסף בסיני. באפריל 1916 יצאו הטורקים, בסיוע כוחות גרמניים, למתקפה נוספת על תעלת סואץ. בקרב המכריע, שנערך ברומני שבסיני באוגוסט 1916, נחלו הטורקים מפלה, לאחר שהפרשים האוסטרלים חילצו את החיילים הבריטים ברגע האחרון, לפני שהצבא הטורקי סגר עליהם.

בעקבות הקרב החליטו הבריטים לנקוט גישה תוקפנית יותר ולהדוף את הטורקים מסיני ומאוחר יותר אף מארץ ישראל כולה. המשימה הוטלה על כוח מיוחד - "חיל המשלוח המצרי" - שבו מילאו הפרשים האוסטרלים והניו זילנדים תפקיד חשוב. הפרשים האלה נודעו בכינוי אנז"ק, ראשי תיבות של המילים Australian and New Zealand Army Corps.

פרשי אנז"ק והאיגוף הגדול

בראשית 1917, לאחר ניצחונות נוספים בסיני, ניצבו הכוחות הבריטיים מול קו חזית טורקי שאורכו כ-50 ק"מ. קצה אחד של קו החזית היה בעזה וקצהו השני בבאר שבע. ב-26 במרץ 1917 תקפו הבריטים את עזה וחלק מהפרשים אף החל לחדור לעיר, אך בשל בעיות קשר הפיקוד הבריטי לא קרא נכונה את תמונת המצב ופקד על הכוחות לסגת. הבריטים תקפו שוב ב-19 באפריל, אך מצאו את הטורקים מוכנים היטב וספגו תבוסה כואבת. כ-2,000 בריטים וכ-500 טורקים נהרגו בקרבות האלה.

גנרל אדמונד אלנבי, שהחליף את גנרל מאריי לאחר הכישלון בקרבות עזה, החליט להפתיע ולפרוץ את קו החזית הטורקי בבאר שבע. במשך כחצי שנה התארגנו הכוחות הבריטיים בחשאי למתקפה. אלנבי הטיל על פרשי אנז"ק משימה מיוחדת: להגיע מגזרת עזה לבאר שבע מבלי להתגלות, להסתער על העיר ממזרח ולכבוש אותה במהירות, לפני שהטורקים יוכלו לחבל בבארות העיר.

כ-10,000 פרשי אנז"ק, בהנהגת גנרל הארי שובל, נעו במשך שלושה לילות מאזור עזה לבאר שבע. הם רכבו באיגוף גדול וגמעו כמאה ק"מ, הרחק מעיני הכוחות הטורקיים. בבוקר 31 באוקטובר 1917 התייצבו ממזרח לעיר, מבלי שהטורקים מבינים את סדר הכוחות הגדול שניצב מולם.

באותו בוקר, לאחר הפגזות הסחה ממושכות על עזה, תקפו הבריטים את עמדות הטורקים שממערב לבאר שבע וכבשו אותן לאחר קרב קשה ורווי נפגעים. בצד השני פתחו הפרשים הניו זילנדים במתקפה על העמדות החזקות של הטורקים בתל באר שבע, שחלש על המישור שממזרח לעיר. הטורקים נלחמו בעוז ונכנעו רק בשעות אחר הצהריים.

למרות השעה המאוחרת, הורה גנרל הארי שובל לחטיבת הפרשים הקלים האוסטרלית ה-4 להסתער על באר שבע ולכבוש אותה במהירות, לפני שהטורקים יספיקו לחבל בבארות העיר ויותירו את הסוסים ללא מים. לאור השמש השוקעת דהרו 800 פרשים אוסטרלים לעבר עמדות הטורקים וכבשו את העיר בסערה.