הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תכנון וידע ישראלי: רפת פונדקאות ראשונה בעולם מוקמת בהודו


מאחר ובהודו חל איסור על יבוא בקר בשל מעמדה המיוחד של הפרה, ותהליך הפריון איטי ונמשך שנים. חווה חדשה שמוקמת ליד מומביי בשיתוף שלוש חברות ישראליות, תאכלס 450 פרות אשר תשמשנה לחברותיהן אמהות פונדקאיות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-10-2017



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה AgriSupportOnline

פרויקט ייחודי לעוברי עגלות באמצעות תרומת ביצית והשתלתן בפרות פונדקאיות, מוקם בהודו בקרבת מומביי בתכנון וידע ישראלים. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בעולם, שמטרתו להגדיל את ייצור החלב המקומי, שיאפשר השבחה וגידול של פרות בעלות תפוקת חלב גדולה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החווה שתוכננה על ידי קבוצת א.ב מתכננים, תאכלס עם השלמתה כ-40 פרות שתתרומנה עוברים ל-450 פרות אשר תשמשנה אמהות פונדקאיות. התורמות הן פרות משובחות מגזע הולשטיין שרוכזו מכל רחבי הודו.

תהליך ההפריה יאפשר גידול של עגלות בלבד וכך יחסך הצורך בטיפול בעגלים זכרים. בחווה ימשיכו לטפל ולגדל בעגלות שתיוולדנה עד שהן עצמן תכנסנה להריון ותימכרנה לרפתנים ההודים בחודש השישי להריונן, כך שיוכלו להנות מתפוקת החלב הגבוהה לאחר הלידה.

המכון מוקם בשיתוף פעולה של החברה הישראלית "מקסימילק" יחד עם קונצרן הענק ההודי "גודרך" וציוד החליבה יסופק על ידי חברת אס.סי.אר הישראלית. הזרע להפריית העוברים מגיע מאירופה וארה"ב ובעתיד יתכן גם מישראל. בימים אלו הפרויקט פועל במתכונת מצומצמת ופתיחת המכון לפעילות מלאה צפויה בתוך כשנה.

תפוקת החלב הממוצעת בהודו היא כיום כ-1300 ליטר לשנה, כעשירית מהממוצע בישראל. לדברי מתכנן הפרויקט, רונן פייגנבאום מקבוצת א.ב מתכננים, הודו היא כיום היצרנית הגדולה בעולם של חלב, אולם תפוקה זו מושגת באופן מאוד לא יעיל ובאיכות נמוכה על ידי 90 מיליון פרות. בשל היקף האוכלוסייה העצום, הודו נאלצת לייבא כמויות עצומות של חלב ונמצאת במקום השני בעולם ביבוא החלב לאחר סין.

בהודו מעוניינים לצמצם את יבוא החלב באמצעות הגדלת היצור המקומי. בעוד שברחבי העולם נהוג להגדיל את יצור החלב בעזרת יבוא של פרות משובחות המשפרות את ביצועי העדר, בהודו חל איסור על יבוא בקר בשל מעמדה המיוחד של הפרה. לכן הרפתנים יכולים להשביח את העדר שלהם על ידי הזרעה מלאכותית רגילה מזרע מפרים משובחים, אך תהליך ההזרעה הינו איטי ונמשך שנים רבות ומספר דורות של פרות. החווה החדשה תספק לרפתנים עגלות שנמצאות בהריון מתקדם כששני הוריהם הם בעלי נתונים גנטיים גבוהים.

קבוצת א.ב מתכננים, הוא משרד התכנון השלישי בגודלו בישראל. המשרד נמצא בבעלות משותפת של קיבוצים ומתכננים פרטיים, כבר תכנן בעזרת ידע ישראלי מאות רפתות, משקים חקלאים וכפרים ברחבי העולם. הפרויקט החדש בהודו הוא הייחודי והמורכב שבהם, בשל הצורך לשלב את הטכנולוגיה המתקדמת יחד עם עקרונות האמונה ההודי וקדושת הפרה.