הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחר: הממשלה תחליט על האצת השימוש בגז הטבעי


הצעת מחליטים שתביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל תוגש מחר (א') לממשלה. מעבר מהיר יותר לגז היה יכול לחסוך כסף רב ולצמצם את זיהום האוויר בצורה ניכרת. אדם טבע ודין: ''תיקון היתרי הפליטה בשל העיכוב באספקת הגז יביא לפגיעה בבריאות תושבי חיפה והאזור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2017



ראשון מגדלי הקידוח בשדה הגז נועה, צילום: רן ארדה - אורי כפיר, מתוך ויקיפדיה

מחר (א') תוגש לממשלה הצעת מחליטים על ידי משרדי ראש הממשלה, האנרגיה, הגנת הסביבה והכלכלה, אשר תביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל. כך נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בנוסף, המשק כולו יעבור לשימוש במזוט 0.5% גופרית - לעומת 1% גופרית כיום. בעשור האחרון צריכת דלק המזוט בישראל צנחה ב-90%, בהתאם להתבססות הולכת וגוברת על הגז הטבעי. כך, בשנת 2016 נרשם שימוש בכ-320 אלף טון מזוט בלבד, לעומת כ-2 מיליון טון מזוט בשנת 2006.

יחד עם זאת, בתעשייה חלו עיכובים בפריסת תשתית הגז הטבעי וכן בחיבור מפעלים בישראל לתשתית זו. עיכוב זה הביא להמשך צריכת מזוט, אשר הינו דלק מזהם ויקר יותר מגז טבעי. כך, המפעלים חרגו ממגבלת זיהום האוויר, אליה הם מחויבים על פי חוק.

על מנת להשלים את מעבר כלל המשק לצריכת גז טבעי, משרדי הממשלה הרלוונטיים גיבשו החלטה, הכוללת פתרון במסלול ירוק, למניעה של הפרת היתרי הפליטה, וכן האצה של פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים אליה.

עיקרי ההחלטה

 הממשלה תפרסם לראשונה תחזית להפחתה בצריכת המזוט במשק בעקבות הסבה לגז טבעי, כאשר שר האנרגיה ידווח לממשלה פעם בשישה חודשים על קצב התקדמות חיבור המפעלים לגז טבעי, ויציג תחזית מעודכנת באשר לחיבור צרכנים פוטנציאלים נוספים.

 צוות מיוחד שיוקם, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יגבש תכנית להאצת חיבור מפעלים לרשת חלוקת הגז הטבעי. תכנית זו תכלול לראשונה לוחות זמנים מחייבים לחיבור מפעלים לגז, ואחריהם תחול אכיפה משמעותית.

התוכנית תכלול, בין היתר, תמריצים עבור מפעלים למעבר לגז טבעי, וכן פעולות לטובת הסרת חסמים שעומדים בדרך לפריסת רשתות החלוקה.

 תיקון היתרי הפליטה ורשיונות למפעלים, אשר חתומים על הסכמים עם חברות חלוקת הגז, וטרם חוברו לרשת החלוקה, בהתאם לצפי חיבורם לרשת (ולא יאוחר מסוף שנת 2019), כך שהפחתת הפליטות אמנם תידחה אולם המעבר שלהם לגז טבעי יובטח בלוחות הזמנים המובאים בהחלטת הממשלה. התיקון יתבצע על ידי המשרד להגנת הסביבה.

 הממשלה תקדם מעבר של כלל המשק לצריכת מזוט מסוג 0.5% גופרית במקום מזוט מסוג 1% גופרית עד סוף שנת 2019, בהתאם לבחינה כלכלית מעמיקה. מעבר זה יביא לחסכון של מאות מיליוני שקלים למשק בעלויות זיהום האוויר ויעמיד את ישראל בקו אחד עם תקינה אירופאית מתקדמת לאיכות הדלק.

העיכוב בחיבור המפעלים לגז הביא לכך שיעדי התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה לא יושגו במועד שנקבע, והממשלה מודיעה כעת כי הם יושגו שנתיים מאוחר יותר, בשנת 2020.

תיקון היתרי הפליטה למפעלים - פגיעה בבריאות תושבי חיפה

בעקבות ההודעה, פנה 'אדם טבע ודין' פנה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בהבהרה, ''יחד עם התמיכה בקידום וזירוז השימוש בגז, אין מקום לתקן את היתרי הפליטה והרישיונות למפעלים. בנוסף, אין מקום לעכב את התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה''.

''נראה כי המשרד להגנת הסביבה מוותר על המטרות שהוא אימץ, זאת למרות שבעיות זיהום האוויר במפרץ חיפה הן מן המפורסמות, ואין צורך להרחיב לגבי הסערה הציבורית שמלווה מזה שנים רבות את המחקרים והנתונים השונים בעניין איכות האוויר בחיפה. כמו כן, תיקון ההיתרים הנוכחי עלול להפוך לכר נוח ללחצים של גורמים שונים - כל זאת בלי מנגנונים של שקיפות ושיתוף הציבור. כמו כן, תיקון היתרי הפליטה יחייב תיקון נוסף לאחר השלמת החיבור לגז, דבר שעלול להפוך למנגנון למתן הקלות למפעלים' אומרים ב'אדם טבע ודין''.

ראש תחום משאבי טבע באדם טבע ודין, עו"ד לי-היא גולדנברג: "המשרד להגנת הסביבה מוותר על ההגנה על תושבי חיפה בשל שיקולים לא רלוונטיים. דווקא בשל העיכוב באספקת הגז על המשרד לפעול ביתר שאת כדי להגן על בריאותם של התושבים".

ראש תחום אוויר ואנרגיה, ד"ר אריה ונגר: "עם כל התמיכה במשק שפועל על גז טבעי, צעדים מעין אלה אינם רלוונטיים ואף חסרי תועלת. תיקון היתרי הפליטה עשוי להוביל להקלות נוספות בדרישות הסביבתיות ולהחמרה עתידית בזיהום האוויר".

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית מלכה: "בכל שנה מתים בישראל אלפי בני אדם בשל זיהום אוויר. אסור להשתמש בעיכובים החמורים בחיבור התעשייה לגז טבעי כאור ירוק למפעלים להמשיך ולזהם. לא נסכים שהציבור ימשיך לשלם את המחיר הכבד של המחדלים הממשלתיים באספקת הגז".