הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אקווינום הישראלית גייסה 4 מיליון דולר מקרן פורטיסימו


הגיוס של חברת הסטארט-אפ ישמש למסחור זני חלבון מן הצומח שמפתחת החברה, אשר מכילים 50% יותר חלבון בהשוואה לזרעים הקיימים בשוק. מדובר בתוספת משמעותית בעלת ערך כלכלי רב וזאת בשל הביקוש העולמי הגובר לחלבונים מהצומח, בפרט כאלו שאינם מהונדסים גנטית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-10-2017



צילום מאתר חברתאקווינום

חברת אקווינום (Equinom) מקיבוץ גבעת ברנר, העוסקת בטיפוח והשבחת זרעים לתעשיית המזון העולמית, גייסה 4 מיליון דולר מקרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל, בניהולו של יובל כהן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

Equinom פעילה בתחום הפיתוח וההשבחה של זרעים באמצעות טכנולוגיה המבוססת על אלגוריתמים שפיתחה, המשלבת בין טיפוח קלאסי לבין שיטות בגנומיקה וביו-אינפורמטיקה. לחברה שני קווי מוצרים מובילים - זרעי שומשום לייצור שמן וטחינה וכן קטניות בעלות חלבון גבוה.

זוהי השקעה ראשונה של פורטיסימו כחלק מסבב הגיוס השלישי של Equinom, שהוקמה בשנת 2012. עד היום גייסה החברה 2.25 מיליון דולר בשני סבבי הגיוס הקודמים מחברת הזרע (1939) בע"מ, המתמחה בייצור זרעים וגידולי שדה, ומהמשקיעים הפרטיים מיכה וגבי דנציגר, בעלי קבוצת דנציגר.

זרעי הקטניות שפיתחה החברה - אפונה, חומוס ולוביה - מכילים 50% יותר חלבון בהשוואה לזרעים הקיימים בשוק. מדובר בתוספת משמעותית בעלת ערך כלכלי רב וזאת בשל הביקוש העולמי הגובר לחלבונים מהצומח, בפרט כאלו שאינם מהונדסים גנטית. Equinom זיהתה חלל משמעותי בשוק המזון - חברות המזון הגדולות נאלצות להסתפק בחלבון המופק מסויה מאחר שהוא היחיד שזמין בשוק. כל אותן חברות מחפשות תחליפים לסויה, הנחשב למוצר בעייתי - אלרגני ומהונדס גנטית, אלא שכיום אין שום מקור צמחי אחר ממנו ניתן להפיק חלבון איכותי במחיר תחרותי.

בנוסף, Equinom פיתחה גם זנים של זרעי שומשום מתקדמים, ובכך פתרה בעיה שהעסיקה את עולם החקלאות במשך עשרות שנים. למרות גודלו של שוק השומשום, שמגיע למכירות בהיקף של כ-8 מיליארד דולר בשנה, מתברר כי את הזנים הקיימים כיום בשוק ניתן לקצור רק בעבודה ידנית, ולפיכך רוב השומשום בעולם גדל במדינות העולם השלישי בהן כוח העבודה זול משמעותית. לעומתם, הזרעים שפיתחה Equinom מתאימים לקציר מכני, לצד היותם בעלי ערכים תזונתיים משופרים. יצוין כי Equinom כבר החלה בתהליכי מסחור של זנים אלו בארצות הברית ובאוסטרליה.

לאחרונה חתמה Equinom על מספר חוזים גם בתחום טיפוח הזרעים, לרבות חוזה עם חברת סברה, שבבעלותן המשותפת של חברת פפסיקו (NYSE:PEP) ושטראוס. Equinom מעסיקה כ-20 עובדים והיא ממוקמת בקיבוץ גבעת ברנר, ובכוונתה להמשיך ולהתרחב.


ד"ר גיל שלו, מייסד ומנכ"ל Equinom, צילום: באדיבות החברה

"באמצעות הטכנולוגיה שפיתחנו ב-Equinom, המבוססת על מערכת הכלאות מתוחכמת, הצליחה החברה להעלות את תכולת החלבון בזרעים של מספר סוגי קטניות – אפונה, לוביה וחומוס. הטכנולוגיה שפיתחנו תאפשר להוזיל את מחירי החלבון ולייצר מאכלים עם חלבונים באיכות גבוהה, שאינם מהונדסים גנטית", כך מסר ד"ר גיל שלו, מייסד ומנכ"ל Equinom. ההשקעה מפורטיסימו מספקת לנו גב פיננסי שיאפשר לנו להאיץ את פיתוח הזרעים ולזרז את מסחור הזנים בארצות הברית ובאוסטרליה. אני צופה כי בתוך כמה שנים נוכל להציג חלופות חלבון בריאות ואטרקטיביות שיהפכו למוצרי צריכה המוניים. ההון שגויס גם יסייע לנו להאיץ את פיתוח המוצרים הבאים בחברה, בדגש על גידולים שיכולים להכניס לחברה עשרות מיליוני דולרים בשנה".

יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן פורטיסימו, מסר כי "ההשקעה ב- Equinom מהווה חלק מאסטרטגיית ההשקעה של פורטיסימו בחקלאות בכלל ובחברות זרעים בפרט, במסגרתה השקענו גם בחברת אוריג'ין זרעים". יובל כהן הוסיף: "Equinom הגיעה להישגים טכנולוגיים מרשימים בתחום השבחת הזרעים, ללא שימוש בהנדסה גנטית. היא הוכיחה שעל ידי שימוש בשיטות חישוביות פורצות דרך ניתן להגיע להישגים שרק לפני עשור נחשבו לבלתי אפשריים. בכוונת פורטיסימו לסייע ל- Equinomלממש את חזונה להצגת חלופות חלבון בריאות ופיתוח זרעים נוספים כגון שומשום שיהפכו למוצרי צריכה המוניים".

פורטיסימו קפיטל היא קבוצה של קרנות פרייבט אקוויטי המנהלת כמיליארד דולר ומתמחה בהשקעות בחברות, ציבוריות ופרטיות, להן זיקה לישראל, בתחומי ההי-טק והתעשייה. פורטיסימו קפיטל מתמחה בחברות עם פוטנציאל צמיחה במצבים מיוחדים. משקיעי הקרן כוללים בעיקר מוסדות הון מובילים בארץ ובחו"ל, לרבות קרנות פנסיה, חברות ביטוח ובנקים. השותפים בפורטיסימו הינם יובל כהן (מייסד ושותף מנהל), אלי בלט, שמוליק בראשי, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן.