הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עגורים אוהבים בוטנים ?


עשרות אלפי העגורים בעמק החולה ניזונים בימים אלו מיבול הבוטנים שהשאירו עבורם החקלאים בשדות לאחר הדייש. ''רק לאחר שיסיימו לאכול את הבוטנים, נהפוך את הקרקע ונכשיר אותה לגידולי החורף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-10-2017



עגורים בשדות עמק החולה, צילום: אייל ברטוב

מי שעובר בימים אלו ליד השדות החקלאיים בעמק החולה, יכול לראות את להקות העגורים שמגיעות לאזור כדי ליהנות משלל הבוטנים שהשאירו עבורם חקלאי הגליל העליון בשדות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעונה זו משלימים החקלאים את מלאכת הדייש של הבוטנים, ובד בבד הם גם מכוונים את העגורים אל השדות כדי שייהנו מהשלל ויגרמו פחות נזק לגידולים החקלאיים בשטחים הסמוכים.

"על מנת לסייע לפרויקט העגורים, החקלאים לא הופכים את הקרקע לאחר הדייש, אלא רועים ומכווינים את העגורים לשטחי הבוטנים, על מנת שיאכלו מהשאריות והפחת של הגידול בשדה ובכך מונעים נזקים בשטחי הגידול האחרים'' מסביר עופר ברנע המרכז את פעילות 'פרויקט העגורים'. ''פעולה זו דוחה את פתיחת תחנת האכלת העגורים. רק לאחר שיסיימו לאכול את כל שאריות הבוטנים, נהפוך את הקרקע ונכשיר אותה לגידולי החורף".

מידי שנה עוברים בישראל מעל 500 מיליון עופות נודדים - בשל היותה ציר מרכזי במסלול נדידתם. בחברה לפיתוח הגליל אומרים, כי לעמק החולה מגיעים בכל שנה כ-100,000 עגורים בחודשי הסתיו. יחד עם ראשוני העגורים, ניתן גם לראות שקנאים, עופות דורסים, חופמאים, ברווזים, אנפות, שלדגים ועוד. למרות פרויקט ההאכלה של העגורים בעלות של כ-3 מיליון ₪, עדיין נגרמים נזקים לשטחי הגידול החקלאיים באזור. העגורים שהפכו בשנים האחרונות את אגמון החולה לבית החורף שלהם, מתכנסים לעת שקיעה מכל רחבי העמק ללינת לילה במי אגמון החולה.


שדות הבוטנים בעמק החולה, צילום: החברה לפיתוח הגליל

שטחי הבוטנים בעמק החולה משתרעים על פני 3,500 דונם. על פי הערכות בחברה לפיתוח הגליל, היבול הצפוי הוא 550 קילו לדונם גידול, משמע צפי לכ-200,000 קילו בוטנים טריים משטחי הגידול בעמק.

גידול הבוטנים נחשב לארוך במיוחד, שכן את הזריעה מבצעים כבר בחודשי האביב המוקדמים ואילו את מלאכת הדייש ועקירת הבוטנים מבצעים בימים אלו, עם תחילת הסתיו, אז גם מתחילה עונת גידולי החורף השונים.