הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות ימשיך לתקצב את האכלת השקנאים


לאחר שבתחילת החודש הודיע המשרד כי לא ימשיך לתת את חלקו בסך 300 אלף שקלים לשנה, הודיע היום שר החקלאות כי לאור התחייבות העבר ולמרות ההשגות על נחיצותו, ימשיך משרדו לתקצב את הפרויקט שסיפק לשקנאים מזון באתרים חלופיים, לאחר שהעופות הנודדים גרמו לבריכות גידול הדגים נזקים עצומים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-10-2017



שקנאים בחוף הכרמל, צילום: לוטם נאמן - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

עשרה ימים לאחר שמשרד החקלאות הודיע על כוונתו להפסיק את מימון פרויקט האכלת השקנאים, היום נמסר מהמשרד, כי שר החקלאות אורי אריאל החליט על המשך ההשתתפות במימון הפרויקט ''זאת לאור התחייבות העבר ולמרות ההשגות על נחיצותו''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם קבלת ההודעה בתחילת החודש  על הפסקת המימון, קראו ארגון מגדלי הדגים והחברה להגנת הטבע למשרד החקלאות לשקול מחדש את החלטתו, מכיוון שמדובר בפרויקט שסייע להפחית את הפגיעה בשקנאים על ידי החקלאים, וגם את פגיעת השקנאים בבריכות הדגים.

פרויקט ההאכלה שהחל לפני שנתיים, מבוסס על העברת מינון קבוע של דגים מבריכות הדגים לבריכות ייעודיות ומרוחקות מאזורי המדגה, במטרה לספק אלטרנטיבה שתרחיק את השקנאים מבריכות הדגים ותמנע את הנזק הכלכלי העצום הנגרם למגדלים בשל טריפת דגים בלתי מבוקרת בבריכות.

מטרת הפרויקט היא לבחון, האם האכלת השקנאים העוברים מעל ישראל בעת הנדידה תביא לפתרון הבעיה, אשר נוצרה עקב ייבוש אגמי המים המתוקים על ציר הנדידה לישראל, שכתוצאה מכך מביאה לנחיתתם בבריכות הדגים שבישראל - בהן יש אוכל זמין ובשפע. כך מאבדים מגדלי הדגים עשרות טונות של דגים המשמשים לפרנסתם.

תקצוב האכלת השקנאים נעשה במסגרת פרויקט ניסיוני המשותף למשרד החקלאות, רשות הטבע והגנים, חיל האוויר, ארגון מגדלי הדגים והחברה להגנת הטבע. על פי ההסכמות בבסיס הפרויקט, רוב המימון שלו, כ-600 אלף ₪, מקורו בכספים המועברים בחלוקה שווה ממשרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה.

ממשרד החקלאות נמסר היום, כי ''מכיוון שהמשרד ליווה את הפרויקט עד השנה הנוכחית והאחרונה, החליט שר החקלאות להמשיך ולהשתתף במימון הפרויקט, לאור התחייבות העבר ולמרות ההשגות על נחיצותו. לנוכח השאלה האם הפרויקט אכן עוזר, או גורם בעצמו לנזק בכך שמגדיל את כמות השקנאים ומאריך את משך שהותם בארץ, עם סיום המחקר ולנוכח התוצאות שתתקבלנה, יתקיים דיון שייבחן את הפיילוט על ידי כלל המעורבים''.

בארגון מגדלי הדגים ברכו על הודעת משרד החקלאות וציינו כי הפרויקט, בניהול המשותף של כל הגורמים המעורבים בו, הוכיח את עצמו כמשנה מציאות בשטח והפחית את החיכוך בין המגדלים לבין השקנאים. בארגון הדגישו כי מדובר בהחלטה חשובה של השר אריאל, שהיא חלק מהתמיכה הישירה שמעביר משרד החקלאות לחקלאים.

בחברה להגנת הטבע מברכים את השר על ההחלטה ומציינים כי הם מקווים שהתקצוב ייעשה גם בשנים הקרובות, על מנת להמשיך לקיים את הפרויקט - גם למען השקנאים וגם לטובת החקלאים''.