הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס ראשון מסוגו: ''צוללים למען הכרישים והבטאים''


בסוף השבוע יתקיים באילת הכנס הראשון שמטרתו להעלות את המודעות לכרישים ולבטאים החיים בחופי ארצנו,. במסגרת האירוע יתקיימו הרצאות ודיונים ע''י חוקרים ידועים מהארץ ומהעולם ופעילי שמירת טבע. אורחת הכבוד היא דר' סילביה ארל, מחוקרות הים הבכירות בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-10-2017



צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, אוניברסיטת חיפה

"צוללים למען הכרישים והבטאים": אוניברסיטת חיפה, עמותת אקואושן, הרשות לצלילה ספורטיבית ועירית אילת יקיימו בסוף השבוע הקרוב במלון ישרוטל ים סוף באילת את הכנס הראשון להעלאת המודעות לכרישים ולבטאים החיים סביב חופי ארצנו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכנס יתקיימו הרצאות ודיונים ע"י חוקרים ידועים מהארץ ומהעולם ופעילי שמירת טבע, בנושא מחקרים חדשים על כרישים ובטאים, האיומים והמאמצים לשמר אותם, על צוללים וכרישים, בטיחות בצלילה ועוד. בנוסף, עשרות הצוללנים שיגיעו לאירוע ייצרו "מעגל צלילה" תת מימי מרשים.

אורחת הכבוד של הכנס היא ד"ר סילביה ארל, מחוקרות הים הבכירות בעולם והאישה הראשונה שעמדה בראש NOAA, הסוכנות של ממשלת ארצות הברית לחקר האוקיינוסים.

הכרישים נמצאים בראש שרשרת המזון הימית, וככאלה – הבנה שלהם היא חיונית להבנת כלל המערכת האקולוגית שסביבם. אולם למרות שעל פי ההערכות, יש למעלה מ-30 מיני כרישים שפוקדים את החופים שמסביבנו, המחקר עליהם הוא מועט.

בשנים האחרונות החלו חוקרי בית הספר למדעי הים של אוניברסיטת חיפה לשנות את המצב ואף הקימו יחידה לחקר טורפי העל, שמפעילה תוכנית רב שנתית לאיתור, קיטלוג ומעקב לוויני אחר הכרישים "שלנו". ועדיין, הכרישים מוזכרים בעיקר בהקשרים שליליים ועל אף שדיג כרישים אסור בישראל, יש דייגים רבים שעוברים על החוק.

מטרתו של הכנס המשותף היא להעלות את המודעות לכרישים ולבטאים - דגי סחוס כדוגמת 'טריגון' או 'דג חתול', לתפקיד החשוב שהם ממלאים במערכת האקולוגית הימית ולצורך החיוני לשמור עליהם מפני פגיעות הנגרמות על ידי פעילות בני אדם. במהלך האירוע אף יושק קמפיין בהובלת עמותת אקואושן לשמירה על הכרישים והבטאים המיועד לבני נוער ולמבוגרים.

בין הנושאים שידונו בכנס היא השאלה הנוגעת לצלילה "תיירותית" סביב כרישים והאם היא עוזרת להעלות את המודעות או שמא היא פוגעת בכרישים. כמו כן, יוצגו הנתונים העדכניים לגבי מצב הכרישים בישראל על ידי חוקרי אוניברסיטת חיפה.