הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות למגדלי העופות: נביא יציבות לענף


ענף הלול מהווה כרבע מהחקלאות הישראלית ומספק כמעט את מלוא הצריכה של תושבי ישראל במחירים הוגנים. אך לטענת מזכיר ארגון מגדלי העופות, בממשלה לא תמיד מכירים בתרומת המגדלים. בוועידה של הארגון אמר השר אריאל: ''קיימים אתגרים גדולים. אישרנו את ההסדר בענף הפטם ונלך אתכם יד ביד כדי להביא ליציבות בענף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-10-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מאות מגדלי עופות מכל רחבי הארץ הגיעו אתמול (ב') לועידה ה-34 של ארגון מגדלי העופות אשר התקיימה בקריה החקלאית בבית דגן. מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ הגיש את דו״ח המזכירות וציין את הישגי המאבקים שניהלו המגדלים בשנים האחרונות כולל הערכת חוק הגליל, מאבק לתיקון חוק ההגבלים ומאבק לרפורמה בענף ההטלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

״ענף הלול מהווה כרבע מהחקלאות הישראלית ומספק כמעט את מלוא צריכת תושבי ישראל בעוף ביצים והודו במחירים הוגנים. למרבה הצער בממשלה לא תמיד מכירים בתרומת המגדלים. התוצאה ממדיניות זו עלולה להיות פליטה של אלפי חקלאים מהענף ועלית מחירים לצרכנים״.

שר החקלאות ופיתוח הכפר ח״כ אורי אריאל: ״שר האוצר ואני אישרנו תוכנית לפיה 160 מיליון שקל יוקצו לטובת עידוד החזרת החקלאים הצעירים לענף. אני אלך איתכם יד ביד כדי לפתח את הענף הזה כמו כל ענפי החקלאות יחד. הדבר המשמעותי ביותר לחקלאים זה הערבות ההדדית. אנחנו מאמינים שהחקלאות היא ערך ולכן אנחנו צריכים אתכם מאוחדים כדי להגיע להישגים טובים. אנחנו נכנסים לשנת בצורת ואנחנו מאמינים כי התוכנית שעבדה בשנת 2009 תעבוד גם כעת. ישבנו עם מאיר צור והתאחדות חקלאי ישראל בנושא ואנחנו מול משרד האוצר והתשתיות מקווים להגיע להסכמות עם הממשלה ועם ארגוני החקלאים הנוגעים בדבר. קיימים אתגרים גדולים. אישרנו את ההסדר בענף הפטם ונלך איתכם יד ביד כדי להביא יציבות בענף ושהחקלאים ירוויחו.

''הבריאות בענף הלול ושמירה על בריאות הציבור חשובים עד מאוד'' הוסיף השר אריאל. ''אנחנו מקדמים תוכנית לשדרוג הלולים כדי שבחמישים שנה הבאות יהיו במדינה לולים ראויים וחשוב לעשות את זה ביחד. המשרד הכין תכנית בעבר, תכנית צביקה כהן, ואנחנו לא מקבלים את התנאים של האוצר *אנחנו רואים חשיבות בקיום המשק המשפחתי* ואנחנו מול האוצר על המימון של התכנית הזאת ואני מקווה שבשנה הקרובה נצא לדרך בנושא. נושא צער בעלי חיים ורווחת בעלי חיים הוא מצווה מן התורה והמשרד רואה אפס סובלנות לעניין אי שמירה על עיקרון זה. נושא ההנשרה הוא מרכזי ואנחנו פועלים לקדמו. צריכה להיות מודעות ואף שהמגדלים יכנסו לנושא צער בעלי חיים באופן ייזום ואף ראוי שתוקם ועדה קבועה בלולים לנושא צער בעלי חיים. אני מאחל שהענף יגדל ויצמח לתפארת מדינת ישראל''.


מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ, צילום: באדיבות ארגון מגדלי העופות

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: ״ המצב של החקלאות מורכב מזה שנים רבות אבל צריך להסתכל על הדברים שקורים. אם אנחנו מתעוררים בבוקר ורואים ששר החקלאות והאוצר עושים תכנית של 160 מיליון ש״ח אז קודם צריך לברך על זה. אין נושא היום בחקלאות שעומד ושאינו מטופל- הורדת מס המעסיקים לעובדים הזרים, טיפול בפערי תיווך, תכנית גדולה ואמיתית בתחום הייצוא ועוד. להיות חקלאי זו זכות גדולה לכל הענפים. זה מורכב ולא קל. עלינו לשנות את השיח שאנחנו מנהלים משיח של מסכנות לשיח של גאווה. ענף הלול מהווה כמעט כשליש מהחקלאות כולה ישגשג ויפרח. יש כאן אינטרס לאומי שהמדינה תירתם אליו."

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן: ״צריך להסתכל על מה שיש ולא על מה שאין. שנת 2016 הסתיימה בצורה לא רעה. בדוח צביקה כהן בזבזנו שלוש שנים יקרות עד שמשרד החקלאות הבין שזה מה שצריך לעשות. משרד החקלאות רצה לבטל את המכסות בביצים, בחלב ובפטם ואנחנו לא הסכמנו. מועצת הצמחים, מועצת הלול ומועצת החלב שומרות על היציבות, על החקלאים ועל החקלאות המאורגנת. אם נהיה מאוחדים אף אחד לא יוכל עלינו. יש כאן מחקר וטכנולוגיות חקלאיות מהטובות בעולם ובגיל הממוצע הוא 60. עם זאת כיום דור צעיר חוזר לחקלאות ולכן יש לתמוך ולעזור לה ובסופו של יום אם נעבוד נכון, אנחנו נצליח וננצח."

ח"כ איתן ברושי, יו״ר הלובי החקלאי: ״משרד האוצר ומשרד החקלאות לא קיימו שום דיון בעניין הפיצוי המתחייב מהקיצוץ. החקלאות והחקלאים לא ישרדו קיצוץ ללא פיצוי ואנו לא ניתן לזה לעבור. יש לדחות את הדיון על קיצוץ המכסות עד להבנות בנוגע לגובה הקיצוץ ולפיצוי של לא פחות משלושה שקלים לקוב מים שפירים. זו גם עמדתם של כל הארגונים החקלאיים במרחב הכפרי. מדובר במשבר לאומי חמור במשק המים. האחריות להחלטות היא של השרים, ולא של הפקידים״.

לאחר הנאומים התקיימו הרצאות בנושא יעדי ענף הלול, מנכל מועצת הלול, מולי לויט. הביטוח בשלוחת הלול, מנכל קנט, שמוליק תורג׳מן. התחלואה בענף הלול, ד״ר רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף. יו״ר הועידה ה-34 היה שוקי בשן ומזכיר הועידה - עמית יפרח.