הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסתיים המשבר: מכסות המים לחקלאות לא יקוצצו השנה


הקצאת המים לחקלאים לשנת 2018 תעמוד על 280 מלמ''ק מים שפירים מהמערכת הארצית, כמות דומה לזו שהוקצתה בשנה החולפת. ככל שהתחזית לבצורת נוספת תתממש - יופחתו הכמויות המוקצות, וזאת בתמורה למנגנון פיצוי הולם לחקלאים שיעשו שימוש מופחת במים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-10-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרדי החקלאות האוצר והתשתיות, הגישו למועצת רשות המים שהתכנסה הערב, מתווה לפיו מכסות המים לחקלאות בשנת 2018 לא יקוצצו אלא אם הבצורת תוחרף, וזאת בתמורה למנגנון פיצוי הולם לחקלאים שיעשו שימוש מופחת במים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בישיבת מועצת הרשות הוחלט על הקצאה ראשונית לחקלאות לשנת 2018 של 280 מלמ"ק מים שפירים מהמערכת הארצית, כמות דומה לזו שניתנה לחקלאים בשנת 2017. ההחלטה כוללת גם מנגנון הפחתה של הכמויות שאושרו אם תחזית העונתית הקיימת של שנת בצורת נוספת תתממש.

מרשות המים נמסר הערב, כי לאחר רצף נדיר של 4 שנים שחונות ותחזית לשנה שחונה נוספת, משק המים חייב להיערך למחסור חמור במים הצפוי במהלך שנת 2018.

מנהל רשות המים, גיורא שחם, הודיע לחברי מליאת המועצה כי התחזית לחורף שחון נוסף חייבת להעביר לחקלאים מסר ברור וחד על המחסור הצפוי כדי שיוכלו להיערך למצב משברי זה, בהתאם.

כזכור, הודיעה רשות המים לאחרונה כי בכוונתה לקצץ 54% במכסות המים השפירים לחקלאות שמשמעו פגיעה בענף, שלא יצליח לשרוד קיצוץ כה עמוק במכסות. על רקע ההודעה, פנה שר החקלאות אל שר האנרגיה בבקשה למצוא חלופה רלוונטית שתסייע למשק המים ותביא לפתרון המשבר.

אם יתברר במהלך החורף הקרוב כי מבחינה הידרולוגית ישנו צורך לקצץ את מכסות המים, יוחלט מראש, עוד לפני ההחלטה על הקיצוץ, על מנגנון השיפוי לחקלאים בדומה למודל התמיכה שהופעל בשנת 2009, ובכך תעניק המדינה ודאות לחקלאים ותמנע הפגיעה במשק המים.

במקרה כזה, יקבעו משרדי האוצר והחקלאות את מנגנון השיפוי לחקלאים שיעשו שימוש מופחת במים ובכך תינתן לחקלאים וודאות ורווחיותם לא צפויה להיפגע. ''הדבר יוביל לשימוש יעיל במים בכך שתוקצה לחקלאים כמות מים לפי השימוש שנעשה בעבר, במקרים של אי גידול והעדר שימוש במים, והחקלאי יקבל פיצוי על הימנעות משימוש במים בפועל, ואלה יופנו לטובת מגדל אחר שזקוק להם'' נמסר הערב ממשרד החקלאות.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ברך על המתווה ואמר הערב: "משבר המים לחקלאות אינו משבר של החקלאים בלבד. זהו משבר של המדינה כולה. מברך על כך שהמדינה נרתמת למשימה הלאומית החשובה הזו. החקלאות הישראלית היא נכס לאומי. חקלאי ישראל נלחמים בשנים האחרונות בבצורת, בטרור החקלאי ובפתיחת השוק לייבוא אגרסיבי. זה הזמן לעשות סיבוב פרסה ולהציל את החקלאות והחקלאים של ישראל".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית הדגיש את תרומתו של נציב המים הנכנס, גיורא שחם לפתרון ואמר "שחם הוא איש מקצוע שנמצא בזמן הנכון במקום הנכון".

"התאחדות חקלאי ישראל בראשות מזכ"ל ההתאחדות אבשלום (אבו) וילן ויו"ר ההתאחדות ומזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור ביחד עם תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, וחברינו ממרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים וכרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, הסבירו במהלך הדיונים לשרי החקלאות, האוצר והאנרגיה, כי לא ייתכן להעניש שנה נוספת את החקלאים בבצורת אלא לעשות את כל שאפשר לסייע להם להמשיך ולעבד את האדמות ולהתפרנס בכבוד. השרים אורי אריאל, משה כחלון ויובל שטייניץ היו קשובים אלינו והבינו כי עובדי האדמה בישראל הם מרכיב חשוב בחוסן התזונתי של ישראל וכי אסור להפקיר אותם לגורלם וכי החקלאות הישראלית היא ערך שצריך לשמור עליו. חייבים להבין - אולי אין חקלאות בלי מים אבל בטח שאין חקלאות בלי חקלאים. נעקוב בשבועות הקרובים לוודא שגובה הפיצוי יהיה תואם את המציאות. הדיונים הללו רק מקעקעים את הנחות היסוד שעל פיהן נחקק תיקון 27 ולפיהן אין בעיה של מים בישראל, והכל שאלה של מחיר".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית הודה גם לח"כ איתן ברושי, חיים ילין ועמר בר-לב שנתרמו למאמץ למצוא פתרון למשבר.

ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' בירך על אישור המתווה ואמר: "ביום א' מיד לאחר חופשת החג, נפגשנו לדיון חירום עם שר החקלאות אורי אריאל, יחד עם מאיר צור, כרמל סלע וחברים נוספים לגבש פתרונות למשבר המים. בהמשך נפגשנו גם עם חה"כ חיים ילין וחה"כ איתן ברושי, מזכ"ל תנועת הקיבוצים וחברים נוספים. חקלאות = ציונות. לא נוותר על ערכי היסוד שלנו. כל פגיעה בחקלאות היא פגיעה אנושה בביטחון המזון של כל אזרחי ישראל. החקלאות היא נכס לאומי, ואני מבקש להודות לשר החקלאות, לשר התשתיות והאנרגיה ולשר האוצר, שנרתמו לחלוטין למען המטרה החשובה".

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "אני מברך את ההחלטה לאמץ את המודל שהוצע על ידי שר החקלאות בנוגע למערכת הארצית. הבעיה שמדירה שינה מעיננו, היא הקיצוץ הוודאי באזורים המנותקים ונעדרי החלופה שנוגע לחקלאים רבים בעיקר בפרפריה, היושבים סביב גבולות המדינה ונאלצים, שוב, לשלם מחיר כבד מנשוא בגלל מחדלים לאורך שנים של משרדי התשתיות והאוצר, שיובילו בסופו של דבר לחיסול החקלאות באזורים אלו בנזק המוערך בכחצי מיליארד ₪".