הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדשני: מיפוי אגם הכינרת לחיזוי רעידות אדמה


בימים אלה החלו החוקרים לבצע מיפוי מעמיק לאיתור סדקים בקרקעית הכינרת והציבו חיישנים מתקדמים סביב האגם, שינטרו רעידות אדמה קטנות. ''המחקר החדשני ופורץ דרך בעולם, עשוי להציל מאות ואולי אלפי בני אדם בכנרת וסביבתה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-10-2017



מחקר חדשני ופורץ דרך, צילום: רשות הכינרת

מחקר חדשני ופורץ דרך לחיזוי רעידות אדמה, החל לאחרונה בכינרת. חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, בשיתוף חוקרים משווייץ, נורבגיה ואיטליה, יחד עם דרגים מקצועיים ואנשי יחידת הפיקוח ברשות הכינרת, מבצעים מיפוי מעמיק לאיתור סדקים בקרקעית האגם והצבת חיישנים מתקדמים סביב הכינרת שיתריעו על רעידות אדמה עתידיות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ד"ר מייקל לזר, מהחוג למדעים גיאו־ימיים באוניברסיטת חיפה, אשר מוביל את המחקר יחד עם חוקרים מהמכון הגיאולוגי, מעבדות הכינרת (חקר ימים ואגמים), אוניברסיטת תל אביב ורשות הכינרת: ''המחקר שיימשך כשנה הינו חדשני ופורץ דרך בעולם, ועשוי להציל מאות ואולי אלפי בני אדם בכנרת וסביבתה. הוא כולל שימוש בסונאר שהורכב על סירת הפיקוח של רשות הכינרת, כאשר צוותי היחידה מובילים את החוקרים והסונאר''.

יוני דותן מיחידת הפיקוח ברשות הכינרת: "אם המחקר יצליח, זו תהיה בשורה של ממש לאזור הכינרת ולמדינה כולה, הפעילות מתבצעת בתחושת שליחות ותקווה שבאמצעותה נצליח להציל חיי אדם על ידי השגת התרעה מוקדמת לרעידות אדמה".

השבוע נפרסו 12 חיישנים זעירים במיוחד סביב הכנרת לאיתור רעשי קרקע קלים במיוחד, כשבמקביל מתקיימות סריקות באמצעות הסונאר לאיתור העתקים טקטוניים פעילים.

''החלטנו יחדיו מספר מדענים החוקרים את זרימת הנוזלים דרך העתקים טקטוניים, לקדם את חקר הנושא'' מוסיף דר' לזר. ''מדובר בפרויקט הכולל שלושה שלבים: בדיקות ומדידות בתוך האגם לאיתור אזורים רגישים לרעידות אדמה, פריסת 12 חיישנים בעלי רגישות גבוהה סביב הכנרת שיאתרו אפילו רעידות אדמה קטנות ומזעריות ובדיקות כימיות של המים הנובעים מסביב לכנרת. אנחנו בוחנים את הנושא משלוש זוויות שונות כדי לקבל תמונה מקיפה ומדויקת ככל האפשר של פוטנציאל לרעידות האדמה". החוקרים מציינים, כי לאחר עיבוד הנתונים ניתן יהיה לדעת לאיזה טווח ניתן להשיג התראה מוקדמת.

חגי לוין, מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכינרת ציין, כי מיד עם פניית החוקרים נרתמה רשות הכינרת לסייע בפרויקט: "מדובר בפרויקט חשוב שעתיד לסייע לסביבה כולה. כמו במקרים שונים נוספים, ברשות הכינרת נרתמים לסייע עם כל האמצעים, המפות, העזרים וכ"א המקצועי לפרויקטים החשובים לאגם הלאומי, לנופשים בו ולסביבתו. נמשיך לסייע בביצוע המחקר ויחד עם החוקרים נבחן סוגיות משמעותיות נוספות המשפיעות על האגם מלבד נושא רעידות האדמה".